Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wazige schijn...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wazige schijn...

Weet niet zeker of ik hier juist zit met mijn vraag,
    Maar als ik mijn foto's bewerk in picasa en op de "ik doe een gok" knop klik, zie ik (meestal) dat er een wazige schijn van mijn foto wegvalt...
    en als ik dan goed kijk, zie ik dat er op 9/10 van mijn foto's zo een waas zit...

Iemand misschien een idee waaraan dit kan liggen (beeldsensor, lens, filter, ...)
    2 Dezelfde foto's bestaan niet!

Re: Wazige schijn...

voorbeeldje voor en na....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik doe een gok dat die knop wat aan de curves of niveaus wijzigt. De meeste foto's kunnen daar een lichte correctie gebruiken.
      Maar inderdaad: graag een voorbeeld.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Meestal wordt het kontrast wat aangepast, en dit geeft het effekt alsof er een "schijn" zat op de oude foto. Ik heb hetzelfde effect als ik in Paint shop pro de aanpassing van kontrast doe.

Comment

een voorbeedje

Comment

Aan de linkerkant van je histogram is nog veel ruimte. De software maakt dan zegmaar de donkere stukjes donkerder, waardoor je het contrast vergroot en de 'waas' wegvalt.

Comment

"Ik doe een gok" zal bij de andere fotobewerkingsprogramma's waarschijnlijk "automatische niveaus" heten (auto levels).
              Die werkt goed voor een bij groot percentage foto's, maar het gebeurt ook dat die er compleet naast zit.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

over een waas gesproken, ik gebruikte een paar dagen geleden nog picasa, ik zag op verschillende foto's
                een waas hangen, sommige niet, ik kon bewerken en doen wat ik wou maar die waas bleef er hangen.
                ik opende mijn foto's altijd via picasa omdat dat handig was om ze even te bekijken,
                hij geeft ze in 0% zoom weer. perongelijk drukte ik op inzoomen terwijl ik mijn wazige foto bekeek (zoon 20% zoom)
                nu verdween die waas gewoon! ik weet niet of jou picasa dezelfde fout heeft,
                maar als je een foto via picasa viewer bekijkt, druk dan een keer op de pijl naar boven.
                bij mij verween de waas! gewoon een foutje in het programma!
                (ik heb wel honderd keer in en uit gezoomd, en ik zag telkens de waas gaan en komen )
                mvg inspace
                SHOT-UP 'jacky bucks photography'
                www.wix.com/jackybucks/schot-up
                nikon D7000 + tamron 17-50mm f/2.8 + nikkor 55-200mm f/4-5,6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  "Ik doe een gok" zal bij de andere fotobewerkingsprogramma's waarschijnlijk "automatische niveaus" heten (auto levels).
                  Die werkt goed voor een bij groot percentage foto's, maar het gebeurt ook dat die er compleet naast zit.
                  Da klopt, van tijd verneu... trekt de foto op niks meer.
                  Maar soms krijg je ook een special effect met bv water.
                  Zal deze avond eens een voorbeeld opzetten...

Comment

Bij deze:

Voor,

en na "ik doe een gok"

Comment

Working...
                    X