Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monitor of TV

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Monitor of TV

Hopelijk zit ik hier op de juiste plaats...om een foto te bewerken heb je een scherm nodig...niet? Ik zou binnenkort een nieuwe monitor willen aanschaffen. Nu zie ik echter dat de nieuwe Led-TV 's betere specificaties hebben dan monitoren van dezelfde prijsklasse. Met goede specificaties bedoel ik: helderheid minstens 300CD/m2
    contrast hoger dan 1:1000
    reactietijd beter dan 5 ms
    pc aansluitmogelijkheden zowel analoog als digitaal

de nieuwe LED TV's doen meestal beter... is het dan ok om zo'n TV als beeldscherm voor
    fotobewerking te gebruiken?

Groeten Walter Van Ginhoven

Re: Monitor of TV

Ik heb hier een 22" monitor met een resolutie van 1680x1050 en een HD LCD TV met een resolutie van 1920x1080, alleen is dat wel een 32" scherm.
    Mijn laptopke heeft een resolutie van 1600x900 op een 17"-scherm. Die PC-schermen hebben dus in verhouding tot een afmetingen een veel hogere resolutie.

Een TV-scherm heeft gewoon geen voldoende hoge resolutie om echt goed te zijn voor computerwerk. Een 50" TV zit ook maar aan de HD-resolutie (1920x1080). Voor PC-werk lijkt het me ook niet handig, om daar dan 4 m. vanaf te zitten , om de grootte van die beeldpuntjes wat te compenseren.

Voor computergebruik is voornamelijk die resolutie, kleurweergave en verversingsfrequentie van belang. Die helderheid en contrast zijn niet zo belangrijk : alle schermen halen daar meer dan voldoende.
    Groeten,

Polleke

Comment

Hallo,
      Je hebt wel gelijk maar ik heb het over 22" TV schermen met een Full HD dus 1920x1080 pixels. Dan heb je wel dezelfde dichtheid van pixels.

Groetjes Walter

Comment

Voor wat het waard is.
        Zelf werk ik nu al meer dan 4 jaar met een LG LCD HD TV van 37inch als pc-monitor.
        Het scherm hangt gewoon aan de muur en de werkafstand is een normale 1,5 meter.
        Wanneer dat hier ter sprake komt krijg ik niks dan negatieve reacties over mijn hoofd maar ik hoef me daar niets van aan te trekken want zou niets anders willen.

Resoltie, kleuren, icoontjes, scherpte, afstand, .. afin alles wat we verlangen in een goede monitor voor fotografiebewerking is keurig aanwezig.
        Het is gewoon zalig om met zo'n scherm te werken. Ben nog steeds wild van mijn (extravagante) keuze destijds.

Toen heb ik daar wel 1400 euro voor betaald, terwijl dat vandaag voor een goede 500 euro lukt. Dat is het enige dat knaagt

Veel succes

Alain,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
          Voor wat het waard is.
          Zelf werk ik nu al meer dan 4 jaar met een LG LCD HD TV van 37inch als pc-monitor.
          Het scherm hangt gewoon aan de muur en de werkafstand is een normale 1,5 meter.
          Wanneer dat hier ter sprake komt krijg ik niks dan negatieve reacties over mijn hoofd maar ik hoef me daar niets van aan te trekken want zou niets anders willen.

Resoltie, kleuren, icoontjes, scherpte, afstand, .. afin alles wat we verlangen in een goede monitor voor fotografiebewerking is keurig aanwezig.
          Het is gewoon zalig om met zo'n scherm te werken. Ben nog steeds wild van mijn (extravagante) keuze destijds.

Toen heb ik daar wel 1400 euro voor betaald, terwijl dat vandaag voor een goede 500 euro lukt. Dat is het enige dat knaagt

Veel succes

Alain,
          Je doet natuurlijk wat je wil, maar 1.5 m. vind ik geen "normale "werkafstand voor een PC-scherm, terwijl de resolutie op 37" veel te laag is... Maar ieder zijn keuze natuurlijk...

TV's op 22" zijn meestal monitoren met ingebouwde kabel-tuner (Zoals deze). De grens tussen beide is daar behoorlijk vaag geworden...
          Als je dat wil gebruiken is er uiteraard geen probleem, want die resolutie volstaat ruimschoots (toch als het full HD is (dus 1080p))...
          Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Walter Van Ginhoven Bekijk bericht
            Met goede specificaties bedoel ik: helderheid minstens 300CD/m2
            contrast hoger dan 1:1000
            reactietijd beter dan 5 ms
            pc aansluitmogelijkheden zowel analoog als digitaal
            Zoals hierboven al gezegd, die kleine tv's zijn gewoon monitors met een tv tuner ingebouwd. Je betaalt dus voor iets dat je (waarschijnlijk) niet zal gebruiken.

Daarnaast (en dat is nog niet gezegd) wil ik je waarschuwen voor de geafficheerde contrastratio's. Hoger dan 1:1000 wil meestal (altijd, tenzij in very high end schermen) zeggen dat het om dynamisch contrast gaat. En dat is zinloos voor foto's.

Comment

Working...
            X