Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schermkalibratie Eizo

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• schermkalibratie Eizo

Om de zoveel maanden komt het op: de onweerstaanbare drang om mijn scherm kleurgetrouw te krijgen.(PS en de printer volgen later) Hardware een laptop, Eizo Coloredge CG222W en de spider pro. Voor de software gebruik ik de colornavigator 5.4 .... Ik ga er van uit dat met de inverstering die ik heb gedaan voor een Eizo ik redelijk zeker mag zijn dat mijn kleuren ok zijn.

Indien ik echter de kalibratie uitvoer op 5000K (of 5500) , 80 en 2.2 dan krijgt mijn scherm wel echt een zeer gele zweem. Het wit en het grijs van bv mijn webbrowser wordt zeer gelig. Het probleem is niet zo zeer dat het minder helder is dan ik normaal ben maar dat het zo geel wordt. Nu weet ik ook dat de schermen "normaal" veel te helder zijn afgesteld maar het resultaat na kalibratie met deze parameters doet me echt wel twijfelen of ik goed bezig ben. Met andere woorden zit het gewoon in mijn hoofd of gaat er iets mis met de kalibratie. Ik denk eraan om eens een cursus gaan te volgen of iemand aan huis te vragen om dit zaakje te bekijken. Weet er iemand of je je eigen materiaal mag meebrengen op zo'n cursus. Heeft er iemand onder jullie ook de Eizo CG222W en gekalibreerd? Ervaringen of tips?

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!

Re: schermkalibratie Eizo

Ik heb een Eizo SX2462 en gebruik een colormunki om mijn scherm te calibreren. Ik heb een cursus colormanagment gevolgd en daar is me ook aangeleerd om mijn scherm te calibreren met 5000° Kelvin en 90 candela. Vooralleer ik mijn scherm calibreer reset ik het opnieuw op de fabrieksinstellingen. Het scherm wordt dan onmiddellijk veel helderer en het licht wordt veel harder (witter).
    Software van de colormunki opstarten, de colormunki op het scherm plaatsen, instellen op 5000° kelvin en 90 candela en dan het toestel zijn ding laten doen.
    Het contrast wordt verlaagd naar +- 30% en het scherm krijgt een opvallend minder witte kleurtint. Bij afbeeldingen op het bureaublad krijg ik dan ook het gevoel dat er een echte geelzweem over het scherm hangt maar in programma's zoals Lightroom en Photoshop is dat helemaal niet het geval. In de cursus colormanagment is er ons gezegd dat windows (oa de verkenner) niet erg goed omgaat met kleuren en bijgevolg niet als referentie mag worden gebruikt voor het beoordelen van kleuren.
    Als ik nu nog het juiste printerprofiel gebruik (ook aangemaakt met de colormunki) dan komen mijn afdrukken op mijn epson 3880 printer vrij goed overeen met wat ik op mijn scherm zie, dit zowel van contrast, helderheid en kleur.

Comment

Re: schermkalibratie Eizo

Ik weet niet of het nu nog zo is, maar explorer gebruikte vroeger geen gebruik van de calibratie. Mozilla wel... voor wat het waard is.
      Misschien kan iemand het aanvullen ?

Comment

Working...
      X