Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

550D: verschil tussen RAW en JPG

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 550D: verschil tussen RAW en JPG

Ik fotografeer met een canon EOS 550D in jpg + raw. Wanneer ik beiden bekijk in lightroom 3 is het kleurverschil enorm. Is echt een probleem want zou ieder Raw bestand moeten aanpassen om goede kleuren te krijgen en het jpeg bestand is te rood van kleur.
    Iemand enig idee wat hier mis is ?

Re: Jpeg of Raw?

Oorspronkelijk geplaatst door caspie Bekijk bericht
    Ik fotografeer met een canon EOS 550D in jpg + raw. Wanneer ik beiden bekijk in lightroom 3 is het kleurverschil enorm. Is echt een probleem want zou ieder Raw bestand moeten aanpassen om goede kleuren te krijgen en het jpeg bestand is te rood van kleur.
    Iemand enig idee wat hier mis is ?
    [Mod-LesC]Ik ga van deze vraag een aparte topic maken.[/Mod]
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Re: 550D: verschil tussen RAW en JPG

Dat er een verschil is tussen RAW en JPG is vanzelfsprekend: met de RAW kun je ongeveer alle kanten uit, terwijl de JPG in principe "af" is (uit de camera).
      Om de RAWs meer op JPG te laten lijken, raad ik het 7-punten systeem van Scott Kelby aan. Google-t daar maar eens op!
      Als je telkens dezelfde aanpassingen moet maken, dien je daar in Lightroom een preset voor te maken.
      Om de JPGs wat minder rood te maken, raad ik aan dat je de instellingen in je camera aanpast, of voor een ander profiel (Picture Style) kiest.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Bedankt voor de snelle reactie. Dit er een verschil is tussen raw en jpg is normaal dat weet ik maar het verschil is zo enorm dat zelfs mijn leraar fotografie het niet meer normaal vind. Trouwens in het software programma van canon zelf is het verschil veel minder en aanvaardbaar.

Comment

Je kunt inderdaad gebruik maken van DPP (Digital Photo Professional) om je RAW ontwikkeling te doen. Dat programma houdt trouwens rekening met de gebruikte Picture Style. Ik verkies echter de RAW ontwikkeling van Adobe (ofwel ACR of via Lightroom), of Apple (Aperture), of zelfs DxO.
          Maar bekijk ook eens hoe je op je 550D je instellingen kunt aanpassen (bv minder saturatie), of test uit met welke Picture Style je minder rode foto's krijgt.

Comment

Working...
          X