Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over lens distortion...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraag over lens distortion...

Ik heb een vraag over de foto hieronder... ik persoonlijk vind niet erg de perspectief, maar hoe is het beter? zo of gemanipuleerd? ik wil de foto niet kapot maken door de foto in een verkeerde manier te bewerken... wat denken jullie?

(Opmerkingen over iets anders in de foto zijn ook natuurlijk welkom)

Re: Vraag over lens distortion...

Je kan het wat rechttrekken, maar niet helemaal, laat het gebouw toch lichtjes overhellen ander lijkt het niet meer natuurlijk.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Bedank! Weet je misschien of ik kan dat doen in Aperture of Lightroom? of moet ik dat met Photoshop?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        Je kan het wat rechttrekken, maar niet helemaal, laat het gebouw toch lichtjes overhellen ander lijkt het niet meer natuurlijk.
        Ook mijn idee, teveel is niet goed, recht lijkt ook onnatuurlijk.
        De foto "kapot" maken kan je niet, voordat je begint te bewerken maak je een copy waar je nooit aankomt. Je kan dan alle mogelijke bewerkingen uitvoeren, en apart opslaan zodat je ze kan vergelijken, zonder dat het origineel in gevaar komt.
        Nikon D5100 + 18-105mm VR
        Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
          Ook mijn idee, teveel is niet goed, recht lijkt ook onnatuurlijk.
          De foto "kapot" maken kan je niet, voordat je begint te bewerken maak je een copy waar je nooit aankomt. Je kan dan alle mogelijke bewerkingen uitvoeren, en apart opslaan zodat je ze kan vergelijken, zonder dat het origineel in gevaar komt.
          Ook een goede raad... Bedankt!

Comment

zo laten, maar de onderkant eraf knippen. Dat rommeltje hoort niet als je een foto hebt waar t zonnetje mooi op de binnenkant van die bogen valt.

mierenneukersgewijs wil ik er wel bijvertellen dat het geen vervorming, maar vertekening is en dat dat niet aan de lens licht maar aan het standpunt (perspectief).
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              zo laten, maar de onderkant eraf knippen. Dat rommeltje hoort niet als je een foto hebt waar t zonnetje mooi op de binnenkant van die bogen valt
              Dat is ook waar... dat stoor mij ook een beetje... bedankt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dave.cross Bekijk bericht
                Bedank! Weet je misschien of ik kan dat doen in Aperture of Lightroom? of moet ik dat met Photoshop?
                Aperture 3 heeft geen ingebouwde tool voor het verbeteren van lens distortion of voor perspectiefcorrectie. Wel voor het verwijderen van chromatic aberration. Je kunt gebruikmaken van een plugin als PTLens.
                Lightroom 3 heeft wel tools die hierbij kunnen helpen.
                Om echt flinke vervorming aan te pakken (b.v. bij gebruik van mijn UWA) doe ik meestal beroep op DxO 6, dat misschien wel de meest uitgebreide database van lens-bodycombinaties heeft.
                Photoshop biedt met zijn Transform-tools ook een aantal opties (skew, perspective...), en je beschikt daar ook over de filter Lens distortion.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Aperture 3 heeft geen ingebouwde tool voor het verbeteren van lens distortion of voor perspectiefcorrectie. Wel voor het verwijderen van chromatic aberration. Je kunt gebruikmaken van een plugin als PTLens.
                  Lightroom 3 heeft wel tools die hierbij kunnen helpen.
                  Om echt flinke vervorming aan te pakken (b.v. bij gebruik van mijn UWA) doe ik meestal beroep op DxO 6, dat misschien wel de meest uitgebreide database van lens-bodycombinaties heeft.
                  Photoshop biedt met zijn Transform-tools ook een aantal opties (skew, perspective...), en je beschikt daar ook over de filter Lens distortion.
                  Cool! bedankt voor de info... Ik ben net de website van DxO gaan kijken en er bestaat een plugin voor Aperture (how cool is that!) Ik zal moeten een beetje sparen, maar de DxO is wat ik zocht. Het is niet dat ik Photoshop haat, integendeel... maar ik blijf graag met Aperture (of misschien in de toekomst, Lightroom) werken...

Comment

Plugin voor Aperture? Dat moet ik eens nakijken, want dat vind ik blijkbaar niet terug. Ik heb DxO Pro 6.6, en zie op de site wel een Aperture plugin voor de z.g. FilmPack, maar niet meteen voor het pakket dat ik gebruik.
                    Iemand meer informatie?
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Plugin voor Aperture? Dat moet ik eens nakijken, want dat vind ik blijkbaar niet terug. Ik heb DxO Pro 6.6, en zie op de site wel een Aperture plugin voor de z.g. FilmPack, maar niet meteen voor het pakket dat ik gebruik.
                      Iemand meer informatie?
                      hahaha... sorry... dom van mij... 't is inderdaad een ander product... sorry

Comment

Dacht het... van LR3 kan ik naar DxO, maar niet van Aperture, enfin, staat toch niet tussen mijn "Edit in..." en bij wat te lezen op de DxO site vind ik evenmin info hierover. Maar da's op zich geen probleem omdat ik DxO voorbehoud voor het corrigeren van perspectiefvertekening en lensvervorming. Daarna kun je met het resultaat nog naar Aperture, denk ik...

Comment

Working...
                        X