Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

photoshop of lightroom ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• photoshop of lightroom ?

Hallo ik had graag geweten welke van de 2 het interessantste is om als beginnende fotograaf mee te werken. Adobe photoshop of Lightroom ?
    Liefst een nederlandstalige versie.
    Kan je deze dowloaden, of toch beter aankopen.
    Alvast bedankt, Frank.

Re: photoshop of lightroom ?

Hangt er beetje vanaf wat je allemaal wilt gaan doen. Lightroom vind ik zelf super en ik doe zoveel mogelijk in dat programma, Photoshop gebruik ik tegenwoordig enkel voor panorama's te stitchen, stofjes weg te poetsen, ...

LR is natuurlijk wel RAW gericht en is meer een workflow programma. Snel een fotootje bewerken gaat minder goed, je moet het beeld telkens eerst importeren in een bibliotheek. Nu, dat laatste zorgt er wel voor dat je op deze manier een deftige bibliotheek kan opbouwen en achteraf héél snel bepaalde beelden terug vinden als je de moeite doet om bij het importeren een reeks kernwoorden in te geven.

Photoshop heeft natuurlijk nog een hele hoop extra mogelijkheden, maar kost ook 3x zoveel. Je moet zelf uitmaken of je die nodig hebt.

Van beide versies kan je een trial downloaden op de website van Adobe, dan kan je ze eerst uitesten. Of je ze al dan niet moet aankopen is aan jou uiteraard de keuze. Ik werk in elk geval met legale versies.
    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

ik heb net de proefperiode van LR achter de rug en het programma aangekocht. Photoshop kan later nog als ik er de moed toe heb. (zie mijn nn)
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

hoeveel betaal je voor de LR versie ?

Comment

Als student (zelf ben ik student bij Syntra), zelfs voor cursussen van 10 lessen, kan je met een attest van je instelling legaal photoshop CS5 kopen voor slechts 250 euro.
          Ik bestelde het vervolgens wel per telefoon omdat je toch wel een procedure moet volgen.
          Kris

Nikon D300s, Nikors 18-200mm f3.5-5.6 + 50mm f1.8 + 24-70 f2.8 + 70-200 f2.8 VRII

Comment

LR draait rond de 250 a 300 euro. Als student avondschool fotografie heb ik het gekocht aan ongeveer 90 euro. Ik vind het een aanrader.
            Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankvdv Bekijk bericht
              Hallo ik had graag geweten welke van de 2 het interessantste is om als beginnende fotograaf mee te werken. Adobe photoshop of Lightroom ?
              Liefst een nederlandstalige versie.
              Kan je deze dowloaden, of toch beter aankopen.
              Alvast bedankt, Frank.
              Het zijn 2 verschillende programma's en je hebt ze dus allebei nodig.
              Lightroom gebruik je om je foto's te ordenen, Adobe photoshop (of PE) gebruik je om foto's te bewerken.
              Nikon D5100 + 18-105mm VR
              Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                Lightroom gebruik je om je foto's te ordenen, Adobe photoshop (of PE) gebruik je om foto's te bewerken.
                Goed dat je de link geeft naar Photoshop Elements, want zeker voor een beginner is Elements meer dan voldoende.! (en stukken goedkoper bovendien)
                Maar dat Lightroom dient om je foto's te ordenen, daarmee doe je dat programma zwaar te kort.
                Ik zou eerder zeggen dat Lightroom een programma is voor fotografen (bibliotheek, RAW-workflow), terwijl Photoshop in feite een tekenprogramma is. Ik gebruik de twee, en verkies Lightroom meer en meer boven ACR (Adobe Camera Raw), de RAW-developer in Photoshop, tussen Bridge en Photoshop zelf. Ik gebruik nog steeds Bridge om mijn (RAW-)foto's te ordenen. De jpg's stop ik in iPhoto.
                De eindafwerking (verkleinen, eindopscherping, kadertje en logo) doe ik nog steeds in Photoshop. Als je dat in Lightroom zou willen doen, heb je bepaalde plugins nodig.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                  Met alleen LR kan ik in 90% van de gevallen de foto's genoeg bewerken om geen PS meer te gebruiken, zeker als je een beetje handig de lokale tools van de ACR gebruikt.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Op vragen van die aard komen altijd reacties van mensen die tevreden zijn en dat willen meedelen, dus iemand die gelukkig is met lightroom gaat je dat aanraden!

Veel hangt af van je workflow en van het soort fotografie dat je pleegt, zelf loop ik niet echt warm voor lightroom, mijn workflow is de volgende: Opnemen in RAW - RAW processen en nog wat meer in Capture One Pro - The Fine Tuning & Retouche in Photoshop - Afdrukken met Q-Image en een Epson Stylus 3800.

Het belangrijkste aan deze werkwijze is de RAW processing, en dan is Capture One Pro héél moeilijk te kloppen !

MVG, Jeff C.
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Momenteel loopt er een promotie voor lightroom : 196 euro bij Konijn.
                      Andere winkels hebben een soortgelijke aanbieding....

Voor heel wat bewerkingen is Elements van PS ruim voldoende. LR heeft voor mij het voordeel dat het niet destructief is en je dus steeds naar je beginbeeld terug kan. Je kan natuurlijk altijd je bewerkingen op een kopie uitvoeren.....
                      Geniet van foto's maken

Comment

Voor de mensen die avondschool volgen kan je terecht bij

Ik bewerk mijn RAW-foto's in de CS5 en ben er super tevreden over
                        Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

De ACR in CS5 of de LR 3 Raw engine, da's toch hetzelfde moteurke, niet?
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                            De ACR in CS5 of de LR 3 Raw engine, da's toch hetzelfde moteurke, niet?
                            Da klopt, maar in ACR (CS5) mis je de geschiedenis, om bepaalde stappen terug te zetten...
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
                              LR heeft voor mij het voordeel dat het niet destructief is en je dus steeds naar je beginbeeld terug kan. Je kan natuurlijk altijd je bewerkingen op een kopie uitvoeren.....
                              En kan fotosjop dat voor dezelfde bewerkingen niet?

Ja natuurlijk wel, want ze werken met dezelfde ACR en ook PS kun je zelf een kopie maken en die bewerken, misschien omslagtiger als in LR, maar het kan.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                              X