Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke computer voor basis fotobewerking

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke computer voor basis fotobewerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ixzie Bekijk bericht
    Een deftige pc zoals in vele gevallen met 8 of 16 GB ramgeheugen heb je niet nodig.

In pc wereld kan je hele leuke setjes samenstellen voor niet al teveel geld.
    Een quadcore is een leuke processor die meerdere taken naast elkaar aan kan.
    Om een idee te geven: Een quadcore kan de virusscanner laten draaien, samen met fotobewerking en dan nog verschillende bewerkingen zoals msn, internet, ed. zonder dat de pc gaat hakkelen.

Je kan een pc helemaal hightech maken, maar dan heb je beslist een overkill en betaal je heel veel voor dingen die je niet gebruikt.

Windows (32bit) vraagt maximaal maar 3,5GB ram van een pc, dus 8 of zelfs 16 GB ram is meer voor de sier. Dit geld kan je beter in een iets duurdere videokaart en hardeschijf stoppen mijns inziens.

Een Solid State Disk is het nieuwe type harde schijf en leest 285 MB per seconde, waar een 7200rpm schijf en 35-70 MB leest per seconde. Ik heb een 120GB SSD waar mijn windows en programma's op draaien en merk het verschil in snelheid in respons van de programma's heel erg goed. De opslag van alle foto's ed. doe ik op een 1500GB hardeschijf van 7200 rpm.

Zelf ben ik fan van AMD, omdat dit vrijwel gelijke prestaties geeft als intel, maar veel minder kost. Een intel i7 processor is rond de 800-1000 euro, terwijl AMD iets vergelijkbaars aanbied rond de 300 euro.

Ik heb zelf mijn pc samengesteld om te gamen en merk bij het bewerken van foto's dat ik hier veel voordeel van heb. Een goede videokaart geeft meer details weer en doet dit ook sneller. Zelf heb ik er 2x een ATI 5770 videokaart in, deze waren 1,5 jaar geleden de top en zijn nu nog steeds 1 van de betere ATI kaarten met een gustige prijs.

Ik zou zeggen bouw een leuke pc om een SSD, een extra hardeschijf voor opslag en een leuke videokaart (1GB), met een quadcore ( 2,6 - 3,0 GHz) en ongeveer 4GB ramgeheugen. Dit is volgens mij meer als genoeg voor je en kan je er zeker een jaartje of 5 tegenaan.

Groetjes,
    i7 800-1000 € ? niet overdrijven hé : de i2600 kost een 250 €... (link).
    AMD is altijd iets goedkoper, maar zorgt ook voor iets lagere prestaties. Dat is nu al een tijdje zo, en het is nog niet veranderd.
    Aan de huidige prijzen van ram geheugen (die dingen zijn echt aan het kelderen), steek je best meer dan 4 GB ram. 8 is daar een mooi gemiddelde. Meer dan 8 is voorlopig niet echt nodig, maar kan voor bepaalde toepassingen toch nuttig zijn (video-bewerking bv.).
    De meeste zaken lukken nu inderdaad met 4 GB, maar over 5 jaar zal dat hopeloos te weinig zijn : dat is nu eenmaal de evolutie in de informatica. Het hangt er ook vanaf hoeveel applicaties je tegelijk wil kunnen gebruiken...
    Groeten,

Polleke

Comment

Over 5jaar zullen we wel weer een nieuwe pc willen kopen ...

Wie zet er hier een configuratie voor -1000euro neer ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht

een i7 2600 met 8 GB ram, SSD van 160 GB + HD van 1 GB + ATI HD 6770 + windows 7 64 bit moet je zeker kunnen vinden voor die 1000 €...
        Groeten,

Polleke

Comment

Polleke:
          Is dat dan voor een merkprodukt of voor een zelf te laten samenstellen pc?

Ik sta op punt nieuwe pc te kopen en tja jullie kennen dat hé twijfelen over dewelke/welk budget/ terug een portabele of ditmaal een desktop ...

Even gedacht aan een 21,5" iMac maar ik heb zoveel bestanden in word en excel en een MS Office voor de iMac kost toch smak geld ... dus dan toch niet ...
          Last edited by Sennheiser; 2 september 2011, 20:02. Reden: Iets vergeten

Comment

Polleke:
            Is dat dan voor een merkprodukt of voor een zelf te laten samenstellen pc?

Ik sta op punt nieuwe pc te kopen en tja jullie kennen dat hé twijfelen over dewelke/welk budget/ terug een portabele of ditmaal een desktop ...

Even gedacht aan een 21,5" iMac maar ik heb zoveel bestanden in word en excel en een MS Office voor de iMac kost toch smak geld ... dus dan toch niet ...
            Het verschil tussen een merkprodukt of een zelf samengestelde pc is zo groot niet. Door het zelf in elkaar te steken kan je misschien wat winst maken, maar zelfs dan...
            Gewoonlijk ga ik een winkel binnen, en zeg welke onderdelen ze moeten "samenrapen". Dat zorgt voor de grootste flexibiliteit... Je kan misschien hier beginnen .
            Laptops zijn meestal merkprodukten, maar ook die kan je bij de meeste winkels ook alla-carte samenstellen (als je goesting hebt).

PS : je argument over die MS office vind ik wel wat vreemd : de mac versie daarvan is voor zover ik weet niet zoveel duurder dan de windows versie... en een libre-office bestaat gratis ook voor de mac .
            Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb een nieuw systeem besteld bij Alternate: 725e geassambleerd.
              AMD 6 cores processor (1090T), Asus moederbord met USB 3.0, 16GB geheugen, HDD 1TB, Win 7 64bit Pro. + kast e.d.
              Last edited by wim48; 3 september 2011, 13:15.
              Life is a rollercoaster!http://www.wimschaerlaecken.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                Als je de windows 32-bit versie installeert kan je niet meer geheugen gebruiken dan 3.5 GB. Wil je meer geheugen dan 4 GB gebruiken dan ben je verplicht om de 64 bitversie van windows te installeren. De meeste nieuwe Quad-core computers zijn momenteel voorzien van de 64 bit versie. Maar vraag er altijd naar of dit zo is, anders kan je geen geheugenuitbreiding doen.
                De 64 bit versie draai ik op en monitor mn geheugengebruik.
                Deze is nog nooit aan 3,5 GB gekomen, ondanks ik verschillende dingen heb geprobeerd om het te bereiken.
                Zware games spelen met een virusscanner aan, downloads aan en een flink programma uitpakken, het is me nog niet gelukt.

Ik zou graag willen weten hoe je aan een hoger geheugengebruik komt...

Het is wel zo dat de 64 bit versie meer geheugen detecteerd, maar gebruiken met bewerkingen betwijfel ik.
                D5100 + 18-105 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  i7 800-1000 € ? niet overdrijven hé : de i2600 kost een 250 €... (link).
                  AMD is altijd iets goedkoper, maar zorgt ook voor iets lagere prestaties. Dat is nu al een tijdje zo, en het is nog niet veranderd.
                  Aan de huidige prijzen van ram geheugen (die dingen zijn echt aan het kelderen), steek je best meer dan 4 GB ram. 8 is daar een mooi gemiddelde. Meer dan 8 is voorlopig niet echt nodig, maar kan voor bepaalde toepassingen toch nuttig zijn (video-bewerking bv.).
                  De meeste zaken lukken nu inderdaad met 4 GB, maar over 5 jaar zal dat hopeloos te weinig zijn : dat is nu eenmaal de evolutie in de informatica. Het hangt er ook vanaf hoeveel applicaties je tegelijk wil kunnen gebruiken...
                  de goodkoopste i7 is die prijs ja
                  ik had het niet over een 2600 MHz

Computers, gaming, multimedia en huishoudelijke elektronica van topmerken koop je voordelig bij alternate.nl. Voor 22.00 uur besteld, de volgende werkdag in huis.
                  D5100 + 18-105 VR

Comment

de goodkoopste i7 is die prijs ja
                    ik had het niet over een 2600 MHz

http://www.alternate.nl/html/product...l3=Socket+1366
                    Yep : alleen zijn die extreme editions niet de "normale" processoren van intel, maar de processorenrange van Intel voor wie geld geen rol speelt. Je kan dan evengoed over de Xeons beginnen... Behalve bij een extreme gamer(met geld teveel), zal je dergelijke processoren niet veel tegenkomen.
                    Die i2600 is met z'n 3.4 Ghz trouwens niet zoveel trager dan die 990X, die eigenlijk behoorlijk verouderd is... Je kan ook een i2600k nemen die nauwelijks duurder is (15 € meer) en die zowat even snel is als die 990X.

Je moet dit rijtje maar eens bekijken, en zoek eens even waar AMD begint .

En aan een groot geheugenverbruik geraken is niet moeilijk. Draai een video-bewerkingsprogramma en render een deftige HD 1080p film, en je zal wel zien waarvoor je geheugen nodig hebt.
                    Eens 4 besturingssystemen tegelijk virtualiseren met virtualbox bv. is daar ook goed bruikbaar voor.
                    Of een grote assembly samenstellen met Pro-e, 64 bit en dan wat berekeningen doen met mechanica. Je zal wel weten waarom 4 GB ram dan veel te weinig is..
                    Dan weet je ook waarom voor die toepassingen er grafische kaarten bestaan die al 6 GB hebben op de grafische kaart...
                    Groeten,

Polleke

Comment

Er zit een grote kern van waarheid in je verhaal, maar de vraag is of de TS dat echt allemaal nodig heeft de komende 5 jaar...

Mijns inziens is een high end pc (die enkel door grafische bedrijven gebruikt word, welke met hele zware programma's werken) voor de TS niet nodig.

Het is alsof je een hele deftige camera met de beste optiek aan een beginned/amateurfotograaf geeft.

Just my 2 cents
                      D5100 + 18-105 VR

Comment

Er zit een grote kern van waarheid in je verhaal, maar de vraag is of de TS dat echt allemaal nodig heeft de komende 5 jaar...

Mijns inziens is een high end pc (die enkel door grafische bedrijven gebruikt word, welke met hele zware programma's werken) voor de TS niet nodig.

Het is alsof je een hele deftige camera met de beste optiek aan een beginned/amateurfotograaf geeft.

Just my 2 cents
                        Het hangt ervanaf wat je wil, hé. Als je voor een goeie 1000€ een degelijke PC wil, dan kan je evengoed zo'n i7-2600i en 8 GB ram installeren... Als hij 50 RAWs van 40 MB/stuk wil tegelijk openen in Photoshop dan zal hij trouwens veel geheugen nodig hebben. Zeker als hij tegelijk ook Lightroom wil openhouden.
                        Uiteraard hoef je niet zoveel uit te geven, en kan je met een AMD processor evengoed uit de voeten. Zo groot zijn die verschillen nu ook weer niet...
                        Maar persoonlijk geef ik liever 100€ meer uit, voor iets wat de toekomstige 5 jaar zeker aankan (normaal toch).

Die i7-2600 is geen high-end processor (die vind je niet voor 250€), maar behoort bij de snellere consumenten processoren. In grafische bedrijven waar high end PC's staan, worden meestal Xeon processoren gebruikt (zoals je die bv. ook in een Mac pro vindt).
                        Dat grafisch kaartje met 6 GB ram kost trouwens op z'n eentje al meer dan 5000 € . Ik gebruik professioneel 3d CAD programma's, maar moet het evengoed zonder zo'n kaartje stellen .
                        Groeten,

Polleke

Comment

Kogel is door de kerk,

Vanavond na 't werk naar de Apple winkel (easy-m) in Vilvoorde geweest en ja met een iMac buitengegaan ... kostte wat centjes maar amai wat een beeld, wat een snelheid, hij staat hier te blinken in de living ...

Het is een 21,5" i5 2.7GHz 1TB HDD geworden.
                          21,5" omdat de 27" te groot en te indrukwekkend was voor in mijn living,
                          een iMac omdat deze fluisterstil is en de nieuwe pc staat hier in de living, wil geen ruzie met mijn gezin omwille van lawaai

Is de allereerste keer van mijn leven dat ik een Apple pc van dichtbij zie en gebruik,
                          ja ik ben volledig verkocht

Greetinz

Comment

Succes met je aanschaf!
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Hier nog iemand die een nieuwe laptop zoekt.
                              Wat er in moet zitten, heb ik hier al kunnen lezen. Maar er zijn zoveel verschillende merken te verkrijgen.
                              Zijn er daar bij waar ik zeker moet afblijven? Aanraders?
                              Nikon

Comment

Tijdens de vakantie had ik een Netbook met een Atom processor bij me en daar kon ik gewoon raws(D700 & P1) mee verwerken en pano's stitchen, dus waar ligt het probleem met een i5, misschieen eens een SSD inlaten steken?
                                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                                X