Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe vrij complexe perspectiefcorrecties uitvoeren?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe vrij complexe perspectiefcorrecties uitvoeren?

Je kan ook met Puppet Warp manuele lenscorrecties doen (CS5 only)
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Re: Hoe vrij complexe perspectiefcorrecties uitvoeren?

Oorspronkelijk geplaatst door Evi Photo Bekijk bericht
      Heb die PTLens geïnstalleerd, maar vergis ik me nu of doet dat programma niet echt anders dat wat ik in LR of PS kan doen? Misschien dat PTLens de correcties beter uitvoert, maar op zich zijn de basics toch hetzelfde, niet?

In ieder geval werkt het niet om de foto's eerst apart recht te zetten. Heb het geprobeerd, maar dan mislukt het stitchen.

Zoals ik al zei zijn de verticale lijnen van de aparte foto's nagenoeg recht, dus daar valt sowieso niet veel aan te corrigeren.

Heb uiteindelijk een selectie gemaakt en Edit > Transform > Warp gebruikt om de torens recht te zetten... Resultaat is ok. Had alleen gehoopt dat er ergens in PS iets verborgen zat om enkel in het midden te corrigeren zonder dat alles dan mee verschuift enzo.

Ik snap wel niet helemaal dat een 50mm aangeraden wordt ipv een 24mm tilt shift. Er is toch niets beter dan dadelijk van bij de opname de verticalen te kunnen corrigeren? Als je je 50mm niet loodrecht kan houden, treedt er van bij het begin al vervorming op en ga je al serieus aan pixels moeten rekken om die vervorming al te corrigeren...

Het was in ieder geval niet simpel, want ik stond op het dakterras van het concertgebouw en daar staan dikke kolommen in de weg. Ik kon niet zomaar mooi rond de as van de panokop draaien, maar moest halve stunts uithalen om stukken van het pano te kunnen fotograferen, zodat ik het probleem van de kolommen kon omzeilen.

't Waren in totaal trouwens maar 3 foto's. Heb een hoop andere pano's samengesteld, die allemaal vrij ok gelukt zijn. 't Zal met die palen te maken hebben ofzo...

Bedankt voor de input!
      bij beeldhoek van ongeveer 47 graden (brandpunt 50mm bij FF) heb je de minste vervorming, je hebt lens vervorming en perspectief vervorming, met tilt shift corrigeer je volgens mij normaal je perspectief (shift), heb je dat gedaan ?

in ideale omstandigheden gaan boven en onderlijn van panorama na merging horizontaal lopen en hoef je niet te knippen, dan is het technisch perfect, natuurlijk in de praktijk kun je dat niet halen maar wel naar streven. In jou voorbeeld zie je dat die lijnen rare vormen krijgen. De voorste rij huizen in den bocht tegen het concertgebouw hebben de neiging voorover te vallen, verhoudingen gedeelte concertgebouw dat zichtbaar is klopt niet met realiteit, dat mag allemaal he, hangt er vanaf van wat je wil.

Denk dat een tilt shift van rond 50mm EQV misschien wel ideaal is voor panorama.

Comment

Working...
      X