Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe vrij complexe perspectiefcorrecties uitvoeren?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe vrij complexe perspectiefcorrecties uitvoeren?

Hoi,

Ik heb een panorama aan elkaar gestitched, maar er zijn een paar vreemde perspectiefvervormingen opgetreden. Dit is de originele stitch:

Met Edit > Transform > Distort heb ik de buitenste vertikale lijnen mooi recht gezet:

Maar dan staan de torens nog scheef. Ik krijg dus vereenvoudigd voorgesteld dit soort vervorming:

Dus de rechten aan de zijkant zijn goed, maar ik heb nog een vervorming in het midden. Ik heb al alle opties voor Transform in Photoshop geprobeerd, maar niets lukt. Ook stukjes selecteren en die proberen te corrigeren, lukt niet. Als ik aan het transformeren ben, dan kan ik in de optiebalk bovenaan het centerpunt aanpassen, maar ook dat levert geen resultaat op.

Ik ga er van uit dat deze correctie mogelijk moet zijn, maar ik weet niet hoe. Wie wel?
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

Re: Hoe vrij complexe perspectiefcorrecties uitvoeren?

Er zijn een paar dingen waar ik niks vanaf weet; ééntje is panorama's stitchen en ééntje is photoshop. (er zijn nog meer dingen maar die zijn hier niet van toepassing)
    Maar, aangezien ik nogal veel met architectuur fotografie bezig ben doe ik regelmatig wat perspectiefcorrecties in Lightroom of PT-Lens en ik denk dat het verstandiger is om eerst de individuele foto's te corrigeren en dan pas de stitch te doen.
    Misschien zit ik er helemaal naast en daarom ga ik dit ook volgen. Kan ik ook weer wat leren.

Groeten, Bert
    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
    www.bertofotografie.be

Comment

Moeilijk ... De torens kan je rechtzetten door er een selectie rond te zetten en dan daarop distort toepassen. Eventueel eerst de laag dupliceren.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Evi,

ik zou de originele stitch behouden. Het belangrijkste lijkt me dat de torens mooi recht zijn.

Vergeet ook niet dat het menselijk brein een "perfecte" perspectiefcorrectie als fout aanziet.

G
        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

@ Berto: de foto's zijn gemaakt met de verticale lijnen nagenoeg perfect recht. Heb een 24mm tilt shift gebruikt op een panoramakop met waterpasjes. Dus de opname zelf is vrij recht, wat de verticale lijnen betreft.

Het is bij het stitchen dat de vervorming optreedt. Dit komt omdat je niet recht voor elk stuk van het panorama kan staan, maar rond je as draait. In principe zou het pano perfect zijn als je zowel de verticale als horizontale lijnen recht zou kunnen laten lopen al bij de opname zelf. Maar dat zou betekenen dat je je fysiek moet verplaatsen om telkens recht voor de gebouwen komen te staan, en niet rond je as te draaien.

Is het duidelijk zo? Er is niet alleen een vervorming in de verticale richting, maar ook in de horizontale richting. De horizontale lijnen gaan ook convergeren naar het vluchtpunt. Verticale lijnen kunnen recht weergegeven worden met een shift lens, maar horizontale lijnen kunnen enkel recht weergegeven worden door je fysiek te verplaatsen, wat meestal niet mogelijk is.

@ Alex606: als ik een selectie maak en die ga distorten, dan loopt het nog mis. De randen van de selectie gaan mee verschuiven en daardoor ontstaan er nog ergere fouten dan eerst. Of begrijp ik misschien niet helemaal wat je bedoelt?
          www.focusfotografie.be

Comment

Altijd eerst PTlens http://epaperpress.com/ dit is de link, en dan pas er een pano van maken.

PJW.
            Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

Comment

Probeer eens in Photoshop CS5 naar filter->lenscorrectie, dan naar aangepast.
              Onderaan in aangepast , daar ziet men transformatie, door het verikaal en horizontaal perspectief aan te passen, krijgt men een veel beter reultaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                Er zijn een paar dingen waar ik niks vanaf weet; ééntje is panorama's stitchen en ééntje is photoshop. (er zijn nog meer dingen maar die zijn hier niet van toepassing)
                Maar, aangezien ik nogal veel met architectuur fotografie bezig ben doe ik regelmatig wat perspectiefcorrecties in Lightroom of PT-Lens en ik denk dat het verstandiger is om eerst de individuele foto's te corrigeren en dan pas de stitch te doen.
                Misschien zit ik er helemaal naast en daarom ga ik dit ook volgen. Kan ik ook weer wat leren.

Groeten, Bert
                zo is dat !
                en een gouden regel voor pano, standaard lens gebruiken (50mm) en voldoende overlappen

Comment

@ Alex606: als ik een selectie maak en die ga distorten, dan loopt het nog mis. De randen van de selectie gaan mee verschuiven en daardoor ontstaan er nog ergere fouten dan eerst. Of begrijp ik misschien niet helemaal wat je bedoelt?
                  Daarom dat het van belang is je laag eerst te dupliceren, dan wordt de lege ruimte opgevuld door de lucht. Meestal werkt dit maar soms ook niet, moet je misschien wat delen wegclonen of zo. Ik bedoel een rechthoekige selectie rond de kerktoren.

Heb het eventjes geprobeerd, (met de high res foto zal het beter gaan uiteraard)

Last edited by alex606; 15 juni 2011, 14:57.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    zo is dat !
                    en een gouden regel voor pano, standaard lens gebruiken (50mm)
                    voor mij is dat een blikken regel en doe het gewoon met een 10mm(crop) en 15mm(ff) en daar haal je prachtige resultaten mee.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

13 foto's met een eenvoudige tamron 18 - 200 , PTlens en dan photoshop photomerge automatisch, en dit is het resultaat.

PJW.
                      Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        voor mij is dat een blikken regel en doe het gewoon met een 10mm(crop) en 15mm(ff) en daar haal je prachtige resultaten mee.
                        vergeet dat voor architectuur, of als je realistische weergave wil maken.
                        zelfs met fisheye lens kun je pano's maken maar dan maakt het ook niet uit of een venster of kerk scheef of recht staat.

Voor werk waar de verhoudingen belangrijk zijn 50mm, voor creatief werk gebruik je wat je wil maar daar gaat altijd veel van je beeld verloren naarmate je kleiner brandpunt gebruikt.

Comment

Ik heb wat twijfels over het eerste rechttrekken van de perspectieven alvorens te stitchen. Gaat alles dan nog naadloos in elkaar passen ?

Maar ik weet ook niet hoe het precies te doen. Had het zelfde probleem met de minaretten in mijn "Gouden Hoorn"
                          www.damafoto.be
                          Facebook Damafoto

Comment

als je dezelfde correcte correctie toepast op elk beeld niet, merge programma's rekken en trekken tot dat het klopt. Ervaar dat het dikwijls zelfs beter is in groepen te mergen, bvb als je panorama hebt van 12 beelden, eerst 3 groepen van 4 beelden aan elkaar plakken en dan de verkregen 3 groepen.

het beste resultaat krijg je volgens mijn ervaring als je je statief waterpas plaatst maar ook je toestel op het statief, sommige statieven zijn juist voor die doeleinden met meerdere waterpasjes uitgevoerd, en daarbij gebruik van een 50mm (EQV) objectief.

Comment

Heb die PTLens geïnstalleerd, maar vergis ik me nu of doet dat programma niet echt anders dat wat ik in LR of PS kan doen? Misschien dat PTLens de correcties beter uitvoert, maar op zich zijn de basics toch hetzelfde, niet?

In ieder geval werkt het niet om de foto's eerst apart recht te zetten. Heb het geprobeerd, maar dan mislukt het stitchen.

Zoals ik al zei zijn de verticale lijnen van de aparte foto's nagenoeg recht, dus daar valt sowieso niet veel aan te corrigeren.

Heb uiteindelijk een selectie gemaakt en Edit > Transform > Warp gebruikt om de torens recht te zetten... Resultaat is ok. Had alleen gehoopt dat er ergens in PS iets verborgen zat om enkel in het midden te corrigeren zonder dat alles dan mee verschuift enzo.

Ik snap wel niet helemaal dat een 50mm aangeraden wordt ipv een 24mm tilt shift. Er is toch niets beter dan dadelijk van bij de opname de verticalen te kunnen corrigeren? Als je je 50mm niet loodrecht kan houden, treedt er van bij het begin al vervorming op en ga je al serieus aan pixels moeten rekken om die vervorming al te corrigeren...

Het was in ieder geval niet simpel, want ik stond op het dakterras van het concertgebouw en daar staan dikke kolommen in de weg. Ik kon niet zomaar mooi rond de as van de panokop draaien, maar moest halve stunts uithalen om stukken van het pano te kunnen fotograferen, zodat ik het probleem van de kolommen kon omzeilen.

't Waren in totaal trouwens maar 3 foto's. Heb een hoop andere pano's samengesteld, die allemaal vrij ok gelukt zijn. 't Zal met die palen te maken hebben ofzo...

Bedankt voor de input!
                              www.focusfotografie.be

Comment

Working...
                              X