Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van raw naar jpeg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• van raw naar jpeg

Hallo ik heb een vraagje
    Als ik mijn raw bestanden na eventuele bewerking wil omzetten naar jpeg, dan wordt er gevraagd hoeveel dpi.
    Het programma dat ik hiervoor gebruik is het meegeleverde van canon en geeft automatisch 350dpi aan. Ik kan het wel verhogen als ik wil, maar is dit nodig?
    Alvast bedankt .

Re: van raw naar jpeg

Hoe hoger je gaat, hoe beter. Misschien is het momenteel niet echt nodig en zie je het alleen maar aan als een teveel aan Mbytes dat je moet opslaan, maar aangezien de technologie niet stilstaat kan het later misschien wel zijn nut hebben. Ik denk maar aan de grotere en meer gedetailleerde tv-schermen en dergelijke dat meer en meer pixels aankunnen. Uiteraard is dit mijn bescheiden mening en bepaal je voor jezelf of je dit zelf ook wilt.

Groetjes,

Tommy
    Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

Comment

Of je dit nu op 1 zet of 300 of op 50000... Dit maakt echt geen donder uit, niet voor de kwaliteit en niet voor de bestandsgrootte. Enkel het totale aantal pixels is belangrijk (bv. 900 op 600).
      Hier zijn al meerder topics over gestart.
      Misschien even de zoekfunctie gebruiken.
      Groeten,
      Geert
      Last edited by Appendix; 13 mei 2011, 23:22.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jefken 53 Bekijk bericht
        Hallo ik heb een vraagje
        Als ik mijn raw bestanden na eventuele bewerking wil omzetten naar jpeg, dan wordt er gevraagd hoeveel dpi.
        Het programma dat ik hiervoor gebruik is het meegeleverde van canon en geeft automatisch 350dpi aan. Ik kan het wel verhogen als ik wil, maar is dit nodig?
        Alvast bedankt .
        Als je gaat afdrukken of uitprinten speelt dit een rol.

Voor te bekijken op het pc-scherm niet.
        Groetjes
        ----JO

Comment

dit heeft BD al voor ons opgelost:

Comment

Goed dat er naar dat artikel van 2008 verwezen wordt!
            Anders zou ik weer verwijzen naar:

zoals ik de afgelopen dagen al meermaals gedaan heb.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
              Als je gaat afdrukken of uitprinten speelt dit een rol.

Voor te bekijken op het pc-scherm niet.
              Inderdaad, als je een foto wilt tonen op scherm is het aangeraden om 72-75ppi te gebruiken. Een hoger aantal ppi maakt toch niet uit want een scherm kan niet hoger (voor zover ik weet en geleerd heb in mijn opleiding).

Voor printen moet je hoger gaan dan 72ppi.
              Voor een inktjet en laser printer 100-200ppi.
              Echt drukwerk heeft een ppi van 300ppi minimum nodig dacht ik.

Even ter verduidelijking, de benaming dpi is als men spreekt over de resolutie van de printer en niet de foto. En ik denk dat we het toch over de resolutie hebben van de foto, toch?
              Merci en groetjes
              Insta | Flickr | Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eitje Bekijk bericht
                Inderdaad, als je een foto wilt tonen op scherm is het aangeraden om 72-75ppi te gebruiken. Een hoger aantal ppi maakt toch niet uit want een scherm kan niet hoger (voor zover ik weet en geleerd heb in mijn opleiding).
                Ga dan maar snel je schoolgeld terughalen want ze hebben je onzin verkocht. Jammer dat je die onzin hier weer aan het verspreiden bent. Kijk eens naar de link in #6.

Hier is een foto met 2(!) ppi http://www.pbase.com/lschell/image/49493702. Is de kwaliteit zoveel lager dan deze met 2000 ppi http://www.pbase.com/lschell/image/49493718?

Spoiler: nee, ze hebben exact dezelfde kwaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  onzin
                  I stand corrected.

Even wat verder gelezen dan mijn cursus (wat artikels opgezocht op het www).
                  Dus als ik het nu goed voor heb maakt een x-aantal ppi op een monitor niets uit.
                  Het heeft enkel baat voor printen? (en dan geld mijn bovengegeven informatie wel?)

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  ze hebben exact dezelfde kwaliteit.
                  wel een beetje te laag om te kunnen beoordelen imo, maar dat doet er nu niet toe.

Wat ik dan me dan wel nog afvraag is: waarom spreekt de Canon software over Dpi ipv. ppi?
                  Aan TS: weet je zeker dat er niet Ppi (pixels per inch) staat ipv. Dpi (Dots per inch)?
                  Merci en groetjes
                  Insta | Flickr | Facebook

Comment

Correct .. schermen hebben gewoon GEEN PPI

Comment

Working...
                    X