Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's overdag of 's nachts bewerken? (callibratievraag)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's overdag of 's nachts bewerken? (callibratievraag)

Hallo,
    Ik merk al geruime tijd dat ik sterk de foto's die ik bij daglicht bewerk sterk verschillen van diegene die ik overdag bewerk. 's Avonds werk ik met enkel een bureaulamp en overdag krijg ik daglicht binnen in de kamer waar ik werk.
    Zo werkte ik gisterenavond enkele opnames af die ik nu aan het herbekijken ben en ik ben niet tevreden met de details in de donkere partijen. Gisterenavond had ik voldoende detail en nu bij invallend daglicht is dat een pak minder.
    Ik heb geen perfect gecallibreerde monitor en geen degelijke printer waarmee ik het zelf kan testen...

Graag had ik wat advies gekregen van de experts en de mensen die wél een gecallibreerde monitor hebben over wat bij afdruk het beste resultaat zal geven...
    Alvast bedankt!

1: Kleuropname (let vooral op de details in de gezichten):
    's avonds bewerkt:

bij daglicht bewerkt:

2: zwart-wit (let vooral op de details in de donkere delen van de solexmotor):
    's avonds bewerkt:

bij daglicht bewerkt:
    Last edited by diabolix; 8 mei 2011, 10:06.
    Nikon D700, wat glas en Sony RX100
    BD2424BE
    Klik voor meer!

Re: Foto's overdag of 's nachts bewerken? (callibratievraag)

Zeer veel weet ik niet van calibratie maar er zijn toestellen die het omgevingslicht ook meten en je zou dus twee monitorprofielen(dag/nacht) kunnen aanmaken.Behalve een bureaulamp kan je misschien ook een speciale lamp die meer constant licht schept gebruiken .
    Flickr PBase
    Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

Comment

Bedankt voor je reply!

Mij gaat het er vooral in eerste instantie over een beetje te weten wanneer ik eigenlijk het meest representatieve resultaat krijg. Als ik weet dat bvb mijn resultaat overdag realistischer is dan kan ik daar ook rekening mee houden bij verdere bewerking...
      Het resultaat zal waarschijnlijk nooit zo goed zijn dan wanneer je met een perfect gecallibreerde pro monitor in een perfect verlichte ruimte zit maar dat is niet de bedoeling.
      BD2424BE
      Klik voor meer!

Comment

Goed naar je histogram kijken als aan het werk bent, helpt ook een boel en de monitor dimmen als 's avonds werkt.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

op je monitor kun je de kleurtemperatuur instellen, 5600K past meestal voor normale lichtomgeving, in donkere omgeving lagere kleurtemperatuur instellen.
          altijd voor zorgen dat er voldoende licht is, niet werken bij heel donkere lichtomgeving.

Comment

Kan ik daaruit afleiden dat iedereen de van elke foto dus de tweede beter gecorrigeerd vindt?
            Zou graag eens een mening hebben hoe deze foto's op jullie scherm uitkomen...
            BD2424BE
            Klik voor meer!

Comment

Wisselende lichtcondities zullen steeds een wisselend resultaat geven.
              Om tot een echt goed en consistent resultaat te komen moet je je volledige omgeving calibreren. Dit wil zeggen zowel het omgevingslicht, de monitor en de printer. Eigenlijk zou in de ruimte waarin jou pc opgesteld staat steeds gelijkaardige lichtomstandigheden moeten zijn, maw dit zou dus ook een geijkte omgeving moeten zijn. Niet zo eenvoudig uiteraard maar voldoende verduisteren, er voor zorgen dat er achter je monitor geen sterke lichtbron staat of er niet teveel contrast is helpt al behoorlijk wat. Ideaal werk je met geijkt kunstlicht (TL verlichting ook overdrag) en liefst met een kleurtemperatuur van 5000° Kelvin.
              Een tweede stap is je monitor ijken met een betrouwbaar calibratieapparaat. Monitoren staan standaard steeds te contastrijk. Bij calibratie wordt de kleurtemperatuur van mijn monitor ingesteld op 5000° Kelvin, luminance op 90 candela en het contrast staat na calibratie op +- 30%.
              Een derde stap is er voor zorgen dat je over een aangepast pinterprofiel beschikt voor het type papier waarop je afdrukt. (voor elk type papier heb je een ander profiel nodig).
              Een goed calibratietoestel is de colormunki van X-rite. Hiermee kun je de monitor ijken maar ook (goede) printerprofielen aanmaken. Geen goedkoop apparaat (350 à 400 euro). Ik heb het zelf aangeschaft en ben er erg tevreden van.
              Al met al dus een hele hoop gedoe. Je moet uiteraard voor jezelf uitmaken of je zover wilt gaan, maar troost je, indertijd met de analoge fotografie was het nog een stuk moeilijker om een mooie afdruk op papier te krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door diabolix Bekijk bericht
                Kan ik daaruit afleiden dat iedereen de van elke foto dus de tweede beter gecorrigeerd vindt?
                Zou graag eens een mening hebben hoe deze foto's op jullie scherm uitkomen...
                2 de (kleurfoto) is volgens mij inderdaad de beste)
                buiten het sandwich paneel kan alles iets meer licht in de hoge lichttonen verdragen
                middentonen mogen ook lichter en iets meer contrast door zwarte tinten te verhogen.

7,117,245 zijn de waardes die ik zou instellen met PS levels tools om goede belichting te verkrijgen
                Last edited by puerte; 8 mei 2011, 19:06.

Comment

Heb het hier goedkoop opgelost na een tip die ik ergens opgevangen had.

Gewoon lange TL armatuur opgehangen en er philips graphic pro lampen in gedraaid.
                  Kosten niet eens zoveel maar je moet ze wel bestellen bij de betere electrozaak.
                  Je kan ze krijgen in verschillende K waarden, ik dacht dat de mijne 5300K zijn.
                  Zo krijg je ook natuurlijke kleuren op je prints als je die moet evalueren.

Comment

Ongeacht het gebruik van gecallibreerde schermen blijf je omgaan met de steeds wisselende licht(achtergrond)omstadnigheden.

Op zicht van het scherm de aanpassingen doen is steeds natte-vinger-werken.

De ENIGE objectieve manier om (belichtings)correcties te doen is het gebruik van het histogram.
                    De eerste stap in fotocorrecties is het gebruik van Niveaus (Levels). Door (in PS) de Alt-toets ingedrukt te houden kun je perfect het belichtingsniveau volgen. Met een aanpassingslaag kan dan naadloos fijn afgewerkt worden.

Dat kan evengoed ingesteld worden voor het balanceren van de drie hoofdkleuren
                    Ongeacht veel of weinig licht in de ruimte, deze manier van werken is ALTIJD correct.

Misschien niet zo praktisch als op zicht werken maar als we het hebben over correct werken is dat de enige juiste manier.

Succes

Alain,

Comment

Working...
                    X