Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van lightroom naar CS5

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Van lightroom naar CS5

Hey all,

Wanneer ik een foto importeer en bewerk in Lightroom (3.4) en dan exporteer naar CS5 om een paar dingen fijn af te werken en de batch laat lopen voor verscherping en opslaan etc.. dan is deze foto maar 240ppi terwijl ik toch zeker 300ppi zou willen.

Is er in lightroom een instelling waarbij bij het importeren deze naar 240ppi worden omgezet of bij het exporteren?
    Canon 5D2 en wat glas

Re: Van lightroom naar CS5

Hoewel de ingestelde resolutie volgens mij geen enkele rol speelt, kun je toch LR3 instellen dat ie bij het exporteren 300ppi "meegeeft"? Dat vind je onder het export menu als "image sizing", maar daar blijf ik normaliter af (= gebruik het niet), tenzij ik uit LR3 als JPG (van een bepaald formaat) exporteer. Ik neem aan dat je daar een bepaalde preset voor zou kunnen maken, zo je wil.
    Trouwens, ik exporteer niet van LR3 naar Photoshop (al gebeurt in de achtergrond misschien hetzelfde) maar ik kies Photo>Edit in...> en kies daar (doorgaans) voor PS CS5.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Ik had net je post gelezen en kwam het toen per ongeluk tegen:

Bewerken --> Voorkeuren --> Extern bewerken.
      Daar staan de instellingen voor bewerken in CS5.

Succes!
      Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

Comment

of je nu in de External Editing instellingen 300 of 240 dpi ingeeft, gaat niets veranderen aan de uiteindelijke grootte van je beeld:
        In het geval van 300 dpi gaat het beeld in centimeter gewoon kleiner zijn.
        Het absoluut aantal pixels blijft in beide gevallen hetzelfde.
        Als je pixels wilt bijmaken, moet je Image Resize in Photoshop gebruiken.
        Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
        Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
        GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

@ Morethanwords: Valt of staat dat niet met de ppi van de originele foto? Dat, als de foto 240ppi is, het beeld verkleind, kan ik mee inkomen. Maar als de foto door lightroom van 300 naar 240 ppi wordt geconverteerd als het naar photoshop wordt ge-exporteert, dan zou de 300 ppi instelling het beeld toch niet kleiner maken?

Comment

Als ik het goed begrijp, spelen die 240ppi of 300ppi pas een rol als een foto afgedrukt wordt en niet bij weergave op het scherm.
            Dit is een artikel waarnaar geregeld gelinkt wordt:
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Ahhh jeetje, zo had ik er nog nooit over nagedacht.
              Dan geef ik je geheel gelijk MoreThanWords.
              Wat dat betreft maakt het dus niet uit of je direct met 300 ppi exporteert, of met 240 en de afbeelding vervolgens omzet naar 300 ppi.

Comment

DE foto's dienen dus wel degelijk om afgedrukt te worden, op 20x30.
                Nu 240 tov 300ppi is niet zoooo een groot verschil, maar als ik 300ppi in LR heb wil ik deze bij het editen in CS5 ook hebben,

Goed ik zal bovenstaande straks eens uitproberen! Thanks!
                Canon 5D2 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pepijn Bekijk bericht
                  Ik had net je post gelezen en kwam het toen per ongeluk tegen:

Bewerken --> Voorkeuren --> Extern bewerken.
                  Daar staan de instellingen voor bewerken in CS5.

Succes!
                  Thx, dat is het!
                  Canon 5D2 en wat glas

Comment

Working...
                  X