Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(LR3) verscherpen/ontruisen en bij tint "automatisch" drukken = voldoende?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• (LR3) verscherpen/ontruisen en bij tint "automatisch" drukken = voldoende?

ik heb zo'n 2000 foto's (in RAW) van onze ZA-reis.
    Nu zijn daar wel wat foto's bij die onder- of overbelicht zijn. en ook een aantal waarvan de saturatie beter kan.
    Ik ben van plan om een lijvig fotoalbum te laten afdrukken, dus het komt erop aan dat de foto's goed zijn.
    Om het werk wat te beperken heb ik alle foto's eerst collectief wat verscherpt en vervolgens wat van hun ruis ontdaan. nu dacht ik van vervolgens bij het bewerkingsdeel "tint" de knop "automatisch" te gebruiken. Als ik dat doe dan worden de meeste foto's namelijk volgens mij beter. Soms stuur ik daarna de zwarting, de belichting enzovoort nog ietsje bij.
    Doe ik daar goed aan of zal ik mijn foto's onbewust verprutsen?
    Mijn scherm is weliswaar niet gekalibreerd.
    Weet trouwens iemand op basis waarvan de foto's automatisch worden bijgewerkt. Tenslotte weet LR3 toch niet wat de bedoeling van de fotograaf was op het moment dat hij de foto nam
    Last edited by dréten; 4 mei 2011, 19:44.

Re: (LR3) verscherpen/ontruisen en bij tint "automatisch" drukken = voldoende?

tint aanpassen met een auto batch lijkt mij geen goed idee. Een set uit een studio is geen probleem. Maar vermits dit reisfoto's zijn ga je verschillende lichtomstandigheden hebben en verschillende tinten. Wat je wel kan doen is een serie van x aantal foto's dezelfde tintbewerking geven door ze te selecteren en dan sync settings in LR.

Maar om al uw foto's te sync'en lijkt mij niet zo'n goed plan. Kies gewoon 200-300 foto's en bewerk ze 1 voor 1 en maak daarmee je album.
    Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
    website: http://www.hung.be
    facebook - Instagram

Comment

Ik wil niet beweren dat ik al mijn foto's dezelfde bewerking heb laten ondergaan hé, hung.
      Het gaat er mij vooral om dat ik een soort van "vertrekbasis" wil creëren voor de gehele foto'verzameling. Daarna pas ik effectief elke foto afzonderlijk nog wat subtiel aan.
      Ik móet eigenlijk wel alle foto's bewerken, omdat ze ook zullen dienen om te bekijken op "de grote tv", en dat alléén een kleinere collectie straks in een fotoalbum terecht komt. Hoeveel dat er zullen zijn kan ik nu nog niet goed voorspellen. Dat hangt namelijk af van het albumformaat en aantal pagina's die we zullen kiezen.

Comment

automatisch is een jou geval een goede vertrekbasis, je doet daar niets mee naar de knoppen, je zult zien dat de sliders verplaatst worden en je kunt die manueel altijd bijsturen.
        het is in feite een verschillende startpositie
        onder BEWERKEN->VOORKEUREN->VOORINSTELLINGEN kun je zelfs kiezen of je kleurtintaanpassingen altijd automatisch wenst.

er is ook nog een preset (automatische tinten)in de ontwikkel module onder de item lightroom-voorinstellingen je kunt deze voorinstelling reeds activeren tijdens het importeren.

de manier waarop LR dit berekent is aan de hand van de curves, zal trachten van de gaps voor elke kleur op te vangen, en daarbij vermijden van delen uit te branden en te laten dichtvloeien. Dus in feite zelfde methode waarop men je leert via histogram je beeld te optimaliseren, maar LR kan het finale resultaat niet interpreteren en daarom moet je soms zelf bijsturen. Maar daar gaat niets verloren je kunt alles terug herstellen via de sliders.

in LR staat de luminatie (ruisonderdrukking) altijd op nul, in sommige gevallen zal het wenselijk zijn deze bij te sturen, bij meeste converters wordt die ook automatisch aangepast zoals voor de kleurtint.

weet niet of je de functie syncronise kent, kan ook handig zijn in jou geval.
        Last edited by puerte; 5 mei 2011, 10:59.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          automatisch is een jou geval een goede vertrekbasis, je doet daar niets mee naar de knoppen, je zult zien dat de sliders verplaatst worden en je kunt die manueel altijd bijsturen.
          het is in feite een verschillende startpositie
          onder BEWERKEN->VOORKEUREN->VOORINSTELLINGEN kun je zelfs kiezen of je kleurtintaanpassingen altijd automatisch wenst.

er is ook nog een preset (automatische tinten)in de ontwikkel module onder de item lightroom-voorinstellingen je kunt deze voorinstelling reeds activeren tijdens het importeren.

de manier waarop LR dit berekent is aan de hand van de curves, zal trachten van de gaps voor elke kleur op te vangen, en daarbij vermijden van delen uit te branden en te laten dichtvloeien. Dus in feite zelfde methode waarop men je leert via histogram je beeld te optimaliseren, maar LR kan het finale resultaat niet interpreteren en daarom moet je soms zelf bijsturen. Maar daar gaat niets verloren je kunt alles terug herstellen via de sliders.
          Voila! da's nu eens een antwoord waar ik mee op weg kan.
          Bedankt Puerte.
          (hung evengoed ook hoor)

Comment

Working...
          X