Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje over raw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vraagje over raw

heb me de sony nex-5 aangeschaft maar als ik mn raw bestanden wil openen in ps kan hij deze niet lezen en moet ik ze eerst met een bijgeleverd programma omzetten n jpeg.kan ik hier iets aan veranderen??

Re: vraagje over raw

Met welk bewerkingsprogramma probeer je ze te openen?
    Ik heb het enkele weken geleden geprobeert met photoshop CS5 en een .arw bestand van een vriendin en dat werkte bij mij wel, bij haar niet, maar dat kwam omdat ze niet de laatste versie van Adobe Raw op haar PC had. Adobe Raw is nu aan versie 6.3 en ik geloof dat de nex-5 bestanden vanaf versie 6.2 gesupporteerd worden.
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Ofwel inderdaad de recentste ACR plugin installeren in CS5, ofwel de gratis DNG Converter van Adobe downloaden. Een dng bestand zou je in principe vlot moeten kunnen openen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

ik heb photoshop cs5 en het zijn inderdaad arw bestanden.dng bestand ken ik niet open je zo je fotoos in je raw menu van photoshop??
        allesinds beiden al bedankt voor den uitleg was al schrik dak nen miskoop begaan had omdat ik van olympus al gelezen had dat je deze fotoos alleen maar kan open in hun bijgeleverde raw-verwerker.thanks

Comment

Jazeker: een DNG (digital negative) zou vlot moeten openen in ACR (adobe camera raw).
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Heb ook nex 5.
            Zet mijn raw om met ng converter.
            Open ze in cs2
            Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

Comment

Beste oplossing is je raw's omzetten naar dng met de adobe dng converter.

Ik heb een Nikon D300s, camera raw versie 5.4 om zo dacht ik die de D300s ondersteund en Photoshop CS 4 en altijd melding dat de file niet herkend wordt. Installeren van een nog nieuwe camera raw lukt precies niet. Steeds foutmelding. Omzetten naar dng geeft geen enkel probleem.

In lightroom werkt alles wel goed, gelukkig maar gebruik photoshop eigenlijk toch haast nooit.
              https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

bij mijn canon lukt alles zonder problemen,als je alles eerst moet omzetten ,is dat niet wat omslachtig??heb adobe raw versie 6.2 prob downloaden maar het is een proefversie ale kweet nie photoshop is toch al duur genoeg dat het onozel is voor nog eens bij te betalen.met de raw converter dat sony erbij levert zijn de kleuren anders en het gaat traag heef mij maar ps en anders zal hij vlug te koop staan.bedankt voor de vele reacties)))

Comment

De adobe dng converter is gratis. Plaats al je raws in een folder en de dng converter doet de rest. Vraag is dan wel of je de originele raw bestanden wilt behouden of niet.
                  https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                    De adobe dng converter is gratis. Plaats al je raws in een folder en de dng converter doet de rest. Vraag is dan wel of je de originele raw bestanden wilt behouden of niet.
                    De ACR-update is ook gratis. Maar het tevens benodigde CS (PS) natuurlijk niet

Groeten,
                    Geert

Comment

Je kunt ook bij het importeren, van je geheugenkaart, meteen aangeven naar DNG te converteren. Dat kan toch in Bridge. Enkel de reeds geïmporteerde RAWs zul je via de converter moeten omzetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tomvd Bekijk bericht
                        ...heb adobe raw versie 6.2 prob downloaden maar het is een proefversie ale kweet nie photoshop is toch al duur genoeg dat het onozel is voor nog eens bij te betalen....
                        Photoshop CS5 heeft vanmorgen zelf voorgesteld om Camera Raw 6.4 te installeren (auto update). Zonder probleem en gratis
                        Last edited by LesC; 27 april 2011, 09:32. Reden: Quote verbeterd
                        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                        "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Working...
                        X