Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LR 3.3 verkleinen export

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• LR 3.3 verkleinen export

Ik heb foto's gemaakt voor een website. Nu vragen ze daar om die te verkleinen tot 480x320 of 320 x 480.

Tot nu toe geen problemen mee gehad. maar als ik nu foto's export en ik wil ze naar die afmetingen verkleinen dan krijg ik nooit die afmeting.

Heb het zowel geprobeerd met langste zijde als hoogte & breedte en ... .maar telkens is het een resultaat waarbij één lengte (bvb.) 480 klopt maar de tweede afmeting afwijkt.

Hoe kan ik dit oplossen?
    EMBLEMATA.BE
    http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

Re: LR 3.3 verkleinen export

480:320 is een perfecte 3:2 verhouding. Kan het zijn dat jouw foto's, door croppen of andere manipulaties, of anders door het formaat dat de camera levert (mijn G9 levert b.v. 4:3) geen perfecte 3:2 formaat hebben? In zo'n geval zal, als je exporteert naar b.v. 480 pixels langste zijde, de korte zijde verschillen van 320. Maar moet dat exact zijn, want anders raad ik aan eerst op een perfecte 3:2 te brengen.
    Deel het aantal pixels van de langste zijde door 3, en vermenigvuldig die uitkomst met 2 om het aantal pixels van de kortste zijde te kennen. Crop op die maat, en ga pas dan exporteren.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik werk met een Canon 40D, foto's zijn in RAW genomen.

Ik heb zowel geprobeerd enkel op langste zijde te verkleinen. Alsook met zelf de twee maten in te voeren en toch blijft hij afwijken.

De foto's zijn niet gecropped en dus origineel formaat zoals ze uit de camera komen.
      EMBLEMATA.BE

Comment

Zal zelf eens iets proberen. Ik heb een 7D en werk eveneens in RAW.

OK, even de test gedaan, en als ik een originele RAW, afkomstig van mijn 7D, zijnde 5184x3456pixels (of een perfecte 3:2) exporteer,
        zowel met "Long Edge" = 480 pixels
        als met "Width" = 480 pixels en "Height" = 320 pixels
        krijg ik een jpg van 480x320.

Dus hier werkt het wel.
        Ik heb dan even geëxperimenteerd met resolutie (eerste op 300 ppi, tweede op 72 ppi), maar dat maakt geen enkel verschil. Mijn jpg is even groot (ook qua bestandsgrootte, nl. 180 KB).

We zullen dus moeten wachten tot er een LR3 expert als MoreThanWords binnenspringt.
        Last edited by LesC; 1 april 2011, 13:29. Reden: Post aangevuld na test
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ok, het probleem is opgelost. Blijkbaar een hele domme fout waar je dus makkelijk overkijkt. Ik dacht dat ik het croppen ongedaan had gemaakt maar dat was blijkbaar niet. Dus het is in orde nu. :-)
          EMBLEMATA.BE

Comment

Goed. Ik dacht al dat we op spokenjacht konden!
            (heb mijn testresultaten in mijn vorige post bij geplaatst)

Comment

Ja, het was een domme fout van mezelf. Maar goed ook uit domme fouten leren we hé. :-)

Bedankt in ieder geval.
              EMBLEMATA.BE

Comment

Working...
              X