Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw Therapee

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raw Therapee

Hoi iedereen,
    een (mss dom )vraagje over het converteren van Raw naar Jpeg:

Tot nu toe converteer ik m'n Raw foto's 1 voor 1 via het programma Raw Therapee, wat ik persoonlijk wel verdomd veel werk vind ...
    Kan ik in dit programma niet alle Raw foto's samen selecteren en in 1 beweging converteren tot Jpeg?

Alvast bedankt.
    xxx
    beginnerke

Re: Raw Therapee

Als je de intentie hebt om alle RAW foto's in één klap om te zetten in JPG .... waarom fotografeer je dan niet in JPG?
    "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

ik gebruik RawTherapee zelf niet, maar deze link lijkt me wel wat. Hieronder is het stuk waar ik naar refereer :

Okay, so you want to apply your manual changes AND batch convert. This is possible. First select all your photos that you have edited (white balance, etc.) and put them in the processing queue. Choose either 8-bit or 16-bit tif for output, and say Start Processing. Now you have your big pics for the archive.

For the smaller photo frame pictures, just select the first photo of the collection that you want to resize, it's a jpg/tif/png, as you worked on that already. Open it (it will be opened with the neutral profile by RT) and go to the resize department, say there something like 1000x800 or whatever suits you. Now process this photo. Save this current profile as neutral-1000x800, select the other photos, right click the thumbnails and say Apply profile, choose neutral-1000x800, put them all in the processing queue and there you are, if I'm not wrong.
      Het gaat hier over 'resize', maar je kan volgens mij eender welke bewerking in een profile steken.
      Cheers, Ben

Comment

Indien het enkel gaat om het converteren van raw images kan je ook gebruik maken van "Irfanview".

Daarmee kan je in een hele batch converteren+naam geven aan je files.
        Link naar hun website: http://www.irfanview.com/index.htm
        waar je zowel het programma als plugins, voor raw images te lezen, kan downloaden.
        Programma kan met zeer veel formaten overweg.

Comment

Ik werk met Raw Therapee.

Boven je foto's heb je een aantal iconen.
          Om te beginnen moet je op het icoon met de 2 tandwielen klikken en daar op 'stop processing' drukken.
          Dan terug op het map-icoon klikken en met een rechter muisklik op een foto kan je een aantal bewerkingen uitvoeren.
          In jouw geval dus eerst 'select all' kiezen, dan 'apply profile' en je opgeslagen profiel kiezen en tenslotte 'put to processing queue'.
          Dan terug naar het icoon met de 2 tandwielen en op 'start processing' klikken.

Sven
          Sony A58 met glas, Fuji X-E1
          Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
          Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

In raw fotograferen en dan batch converteren naar jpg .. dat lijkt mij een kanjer van een "contradictio in terminis"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              In raw fotograferen en dan batch converteren naar jpg .. dat lijkt mij een kanjer van een "contradictio in terminis"
              ja, wat is daar verkeerd aan ?

Comment

man .. als ik u dat moet uitleggen dan hebt ge duidelijk geen enkele reden om in raw te fotograferen .. laat staan dat ge al een boodschap zou hebben aan post-processing ..

kijk ook naar de posting van jr52

Comment

Alle foto's in batch laten ontwikkelen kan alleen goed als alle foto's in dezelfde omstandigheden zijn getrokken met dezelfde camera instelling en licht en ........
                  De eerste goed ontwikkelen en als een profile instellen. Alle andere foto's worden dan zo als de eerst behandelt. Zijn al de instellingen van opname en licht niet hetzelfde heeft dit totaal geen zin.

Albert
                  Juniormember maar reeds van af 1952 met fotografie bezig. Nu een oud bakske LC1 en recent DP2.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door albert.m Bekijk bericht
                    alle foto's in batch laten ontwikkelen kan alleen goed als alle foto's in dezelfde omstandigheden zijn getrokken met dezelfde camera instelling en licht en ........
                    De eerste goed ontwikkelen en als een profile instellen. Alle andere foto's worden dan zo als de eerst behandelt. Zijn al de instellingen van opname en licht niet hetzelfde heeft dit totaal geen zin.

Albert
                    q.e.d.

Comment

Stel: ik zit op een feest en neem 300plus foto's.
                      In RAW want ik wil later, na bewerking, knappe resultaten kunnen voorleggen.
                      Maar de feestneuzen zien graag eens snel op een fotokader wat ze die avond allemaal hebben uitgespookt.
                      Wie of wat zou me in de weg staan om snel op mijn laptop in batch mijn RAW's met standaardinstellingen maar bvb verkleind en wat opgelicht op een geheugenkaartje te slingeren?

En zo zijn er nog wel situaties waar verwerken in batch met standaardinstellingen nuttig kan zijn. Dus absoluut geen domme vraag maar eerder antwoorden met een betweterige opmerking over boodschappen en zo .

En in de vraagstelling van TS staat zelfs nergens dat zij haar foto's ONBEWERKT wil converteren . 'k Heb de indruk dat zij enkel zoekt naar batchverwerking.

Op de vraag: Raw Therapee is te lang geleden dat ik het gebruikte maar kan me toch niet inbeelden dat een Raw converter geen batch processing zou hebben?
                      Last edited by VIM; 4 maart 2011, 09:42. Reden: Verwijzing naar TS moet "zij" zijn, niet "hij".
                      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                      Oók wandelen met GPS?

Comment

Met Lightroom (en gelijkaardige fotobeheer software - zoek maar eens het BD forum) is dit zowieso "ingebakken".
                        Bovendien kan je dan meteen:
                        - je foto's beheren en organiseren
                        - je foto's bewerken, lichtjes of meer doorgedreven
                        - je foto's exporteren (in jpg bvb), eventueel met re-sizing
                        en nog veel meer...
                        Canon Gear&Glass - Studio28 - BBR

Comment

Working...
                        X