Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitaliseren van Nikon F65

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Digitaliseren van Nikon F65

Goededag allemaal,

Ten eerste wil ik zeggen dat ik al op zoek ben gegaan naar andere topics over dit onderwerp en ik er ook al tientallen gevonden heb. Maar toch blijf ik met een aantal vragen zitten die ik nergens anders beantwoord zag.

Hierbij mijn vraag:

"Ikzelf bezit een Lumix DMC-FZ38. Ik ben over het algemeen tevreden over dit toestel, maar ik mis toch mijn spiegelreflex. Toen mijn mama digitaal ging werken heb ik haar Nikon F65 gekregen en ik hou van deze camera. Aangezien ik geen geld heb om te investeren in een digitale Nikon spiegelreflex, amuseer ik me graag met deze analoge camera. Ik heb er namelijk een goede Macro en Teleobjectief voor, waarmee foto's er een heel stuk beter uit zien dan bij mijn DMC-FZ38.Wanneer ik de foto's laat ontwikkelen en/of afprinten bij een bedrijf (Hema,Kruidvat,Fotowinkel,... kost het me wel redelijk veel geld, maar het valt nog te doen.
    Nu vroeg ik me af of ik zelf mijn foto's kon digitaliseren om zo te bewerken in Lightroom, GIMP, iPhoto, Picasa enzovoort. Ik bezit wel alleen maar een HP Officejet J4580 All-In-One printer (geen negatiefscanner). Kan ik hiermee foto's inscannen om daarna een degelijke kwaliteit over te houden? En hoe zit het als ik in de winkel vraag om mijn negatieven op CD te laten zetten? Hoe zien ze er dan uit en hoe krijg ik dan échte foto's op mijn Macbook? De foto's zouden gebruikt worden voor onder andere Flickr, Facebook, School en shoot challenges.
    En ten slotte: hoe werkt 'negatieven inscannen met een negatiefscanner'? Komt er dan een echte foto op je scherm?
    "

Alvast bedankt voor eventuele reacties.
    Last edited by xJOMAx; 22 februari 2011, 20:37.
    Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

Re: Digitaliseren van Nikon F65

zo fotos scannen is net genoeg om te posten hier op op flickr,... challenge
    De kwaliteit van fotos op cd is iets beter, maar dit is toch al een serieuze meerkost.
    maar het is toch niet de rolutie om met verder te bewerken enz,... zeker niet om die achteraf vergroot af te drukken
    "You never fail because you made a mistake
    You only win because you try"
    - Marcus Hilton (bekend danser)
    FLICKR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stco Bekijk bericht
      zo fotos scannen is net genoeg om te posten hier op op flickr,... challenge
      De kwaliteit van fotos op cd is iets beter, maar dit is toch al een serieuze meerkost.
      maar het is toch niet de rolutie om met verder te bewerken enz,... zeker niet om die achteraf vergroot af te drukken
      Bedoel je "net genoeg" of "niet genoeg"? Want het zou al geweldig zijn als ze op Flickr en Challenge zouden geraken. Voor bijvoorbeeld Macro zou zowieso beter zijn dan met mijn Lumix of bewerkt met onscherpe randen

EDIT: Er mogen nog tientallen reacties komen ;-)

EDIT: Het is hier vrij dood
      Last edited by xJOMAx; 23 februari 2011, 17:23.
      Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht
        Nu vroeg ik me af of ik zelf mijn foto's kon digitaliseren om zo te bewerken in Lightroom, GIMP, iPhoto, Picasa enzovoort. Ik bezit wel alleen maar een HP Officejet J4580 All-In-One printer (geen negatiefscanner).
        Zonder negatiefscanner zou ik er niet aan beginnen. Ook zo een opzetstukje voor een klassieke scanner is waardeloos (of toch degene die ik al gezien heb).

Een echte negatiefscanner is vrij duur, maar het resultaat mag er wel wezen. Via de Minolta-scanner (toch al een aantal jaren oud) van mijn schoonvader zijn ook onze oude familiefoto's/dia's gedigitaliseerd, en het resultaat was zo goed (op 100% crop vergelijkbaar met een 6MPix reflex - nieuwere scanners doen misschien nog beter) dat mijn ouders voor hun laatste reis terug de antieke reflex hebben bovengehaald in plaats van het compactje dat ze normaal mee namen.

Probleem: dedicated dia scanner is niet goedkoop.

Als het voor jou meer om kostendrukking gaat en niet om het nostalgische gevoel om met analoog bezig te zijn, zou ik aanraden uit te kijken naar een deftig 2e hands.

Bvb, 6MPix, vergelijkbaar met resultaat scanner van mijn schoonvader, incl schroefmotor voor oudere lenzen:

Dit is een forum, geen chatbox of callcenter.

Groetjes,
        zeekonijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht
          Bedoel je "net genoeg" of "niet genoeg"? Want het zou al geweldig zijn als ze op Flickr en Challenge zouden geraken. Voor bijvoorbeeld Macro zou zowieso beter zijn dan met mijn Lumix of bewerkt met onscherpe randen

EDIT: Er mogen nog tientallen reacties komen ;-)

Ik bedoel net, je heb als je een gewone foto inscant (10x15)
          aan 300DPI, in theorie, een foto van 1181x1772 pixels.
          dat lijkt veel, maar je bent eigenlijk niet zeker dat het labo aan 300dpi print ( de meeste wel), de praktijk kan anders liggen.
          Maar je hebt toch liefst iets oveschot voor nabewerking, verkleining.
          Besluit Gewone foto' inscannen inscannen kan, zeker voor Flickr, ed, maar niet aan te raden, je hebt nl weinigoverschot, om te croppen, bewerken,..
          "You never fail because you made a mistake
          You only win because you try"
          - Marcus Hilton (bekend danser)
          FLICKR

Comment

Working...
          X