Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

3 luik of meerluik maken in psp x2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 3 luik of meerluik maken in psp x2

Hallo allemaal,

Ik ben sinds vandaag nieuw .
    Ik fotografeer uit (zoals de meeste) puer hobby en maak het liefste foto`s van mijn zoontje mijn paard enz......
    Nu heb ik een paar leuke foto`s bedacht hoe ik het graag wil hebben maar het lukt me niet en ik heb er tot nu toe geen duidelijke uitleg van kunnen vinden.
    Ik wil graag een 3-of meerluik foto maken met een zwarte achtergrond,en ik heb het programma paint shop pro x2.
    Ik ben er al dagen mee bezig maar het wil maar niet lukken.

Wie o wie kan en wil mij helpen

Ik moet ook zeggen dat naar wat ik gezien heb jullie ontzettend mooie foto`s maken en ik wil hier graag wat van leren

Re: 3 luik of meerluik maken in psp x2

Welkom bij BelgiumDigital.

Ik ken PSP niet (de meesten werken hier met Photoshop e.d.), maar als je voldoende Engels kent, is dit misschien een bruikbare tutorial. In de link staat wel "photoshop", maar het is wel degelijk PSP. Heb wel geen idee van versienummers, hoor.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Deed ik laatst ook.
      In het zeer kort:
      Maak een nieuw bestand en zorg er voor dat het meer dan 3 keer de breedte (of hoogte, afhankelijk van hoe je ze schikt: horizontaal of vertikaal) meer dan 1 keer de hoogte van je afzonderlijke foto's heeft. Die "meer dan" zorgt er voor dat je ruimte hebt voor je achtergrond. Vul hem volledig met zwart (je achtergrondkleur).
      Open je fotobestanden één voor één. Selecteer de volledige foto, kopiëer en plak hem in het nieuwe bestand als nieuwe laag. Doe dat met alle 3 en verschuif ze tot ze mooi geschikt zijn (kan je perfect doen aan de hand van de pixeltjes van je positie).
      Als je wil kan je er nog een kadertje rond tekenen.

Zorg er wel voor dat je 3 foto's dezelfde pixelafmetingen hebben. Eventueel "resizen" of croppen tot dat zo is.

Succes!
      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
      Oók wandelen met GPS?

Comment

Hallo..

Bedankt voor de uitleg....Ik ga het deze week direkt eens uitproberen ....

Comment

De uitleg was super ...het is me gelukt hahaha
          Ik heb nu alleen een ander probleem ik kan de foto niet versturen of ergens plaatsen omdat het een pspimage bestand is en dat wordt niet ondersteunt.Wat moet ik hiermee doen???
          Ik hoop dat jullie me nog kunnen helpen.

En nogmaals super bedankt voor de uitleg

Comment

Eenmaal je werk klaar is, moet je toch in staat zijn ofwel te bewaren als (save as) ofwel te exporteren als... (export...).
            Maar het is wellicht het JPG formaat dat voor beelden min of meer de standaard is.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

In PSP: kies voor "Opslaan als" en dan voor JPG-bestand.
              Klik ook op "Opties" en (liefst) volg de optimalisatie via de wizard zodat je een hoge kwaliteit (lage compressie) kan kiezen.
              Je krijgt onderweg nog een waarschuwing dat het nieuwe bestandstype geen lagen ondersteunt. Dat klopt en dat is normaal:
              Je hebt dan het PSP-bestand met de afzonderlijke lagen zodat je later eventueel nog wat kan schuiven of aanpassen én een JPG-bestand dat zal dienen om te publiceren, versturen en/of af te drukken.

Succes!
              Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
              Oók wandelen met GPS?

Comment

OKe wederom super bedankt voor de uitleg....
                Sorry als het wat domme vragen zijnmaar zoveel ervaring heb ik nog niet en wil het graag leren....
                Maar met de goede uitleg gaat het me wederom vast en zeker lukken

Thanks....

Comment

ook hier mijn bedankje!

Gebruik eveneens PSPXII en vroeg me ook al af hoe dit te maken.
                  Sony RX10 Mark IV
                  nog een fijne dag verder!
                  Guido

Comment

Working...
                  X