Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Te donkere foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Te donkere foto's

Hallo,

Kort geleden heb ik voor het eerst foto's gemaakt tijdens een uitvaart van een bekende omdat de nabestaanden dit graag wilden. Tijdens de dienst heb ik 122 foto's geschoten waarvan er 5 te donker zijn. Deze 5 wil ik natuurlijk zo optimaal mogelijk herstellen waarvoor gelukkig de "nef" bestanden beschikbaar zijn.

In het verleden heb ik Capture NX2 gebruikt om kleine aanpassingen aan een foto te doen maar omdat dit een nogal persoonlijke en beladen onderwerp is wil ik niet met mijn beperkte ervaring de 5 foto's "even" bewerken.

Wie kan mij vertellen hoe ik deze donkere foto's het beste kan herstellen?

Ik kan begrijpen dat het moeilijk ondersteunen is omdat ik de foto's niet vrij kan geven maar ik hoop dat het lukt.

Mocht u aanvullende informatie nodig hebben dan hoor ik het graag.
    Indien gewenst kan ik de EXIF info posten.

Ik woon in Zoutkamp (NL) Noord Groningen.

Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor uw reactie,
    Gos
    Last edited by GosZk; 9 januari 2011, 18:14. Reden: Op verzoek extra info toegevoegd

Re: Te donkere foto's

Met curves of levels geraak je al een heel eind (Photoshop).
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Beste Alex,

Dank voor uw snelle reactie.

Geen Capture NX 2 maar Photoshop CS gebruiken dus?

Comment

Ik heb goede ervaringen met de RAW convertor van PS.
        Open de foto (ook een jpeg) via 'Openen met' raw.
        Daar is een tool 'Lichtopvulling' waar je heel veel mee kunt terughalen wat te donker is weergegeven. Samen met belichtingscorrectie en helderheid kun je heel ver komen.
        Succes ermee.

Comment

In NX2 via Active D-lightning.
          Nieuwe bewerking kiezen, D-lightning activeren en via de schuiven gewenste hoeveelheid toepassen. Eventueel selectief toepassen via de selectieve u-point technologie.
          Echter in eerste instantie bij RAW bestand de belichtingscorrectie aanpassen en daarna de curve.

Comment

Gewoon in NX2 doen.
            Je kunt altijd alle bewerkingen, mochten ze niet goed zijn, terugdraaien
            Rinus

Comment

Sorry voor de lange radiostilte van mijn kant. Ben een paar dagen na mijn post verhuist en had gehoopt het voor de verhuizing klaar te maken vandaar mijn overweging om toch te posten.

Met de reacties ben ik aan het stoeien geweest en uiteindelijk heb ik met NX2 een resultaat gekregen waar ik tevreden over ben.

Ga nu alles converteren naar Sepia en zwart/wit om vervolgens van het totaal een eind DVD te maken.

Hartelijk dank voor uw reacties!

Groet,
              Gos

Comment

LR3 of PS (CS5 niet vorige versies) gaan je veruit het beste resultaat bieden.
                LR3 alsook CS5 kun je gratis voor ongeveer een maand uitproberen.
                bij het optrekken (lichter maken) vd foto's ga je ruis creëren en LR3 en CS5 weten daar veel beter mee om te gaan als NX2, alsook kleurbehoud gaat veel beter zijn met deze programma's. Natuurlijk vraagt het wat tijd om je aan te passen aan deze programma's.

Comment

Working...
                X