Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

capture nx 2 and bd sizer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• capture nx 2 and bd sizer

ik heb een klein probleempje... wanneer ik m'n foto's bewerk in capture nx2 en ze wil verkleinen met bd sizer krijg ik de originele foto ipv de bewerkte foto om te verkleinen.
    hoe kan ik dit verhelpen??

dank bij voorbaat

mvg ventri
    Nikon D90 18-105 VR kitlens
    Verba docent, exempla trahunt...woorden onderwijzen,voorbeelden doen navolgen
    grtz ventri

Re: capture nx 2 and bd sizer

ook ik gebruik deze combinatie en ervaar deze narigheid niet ??

zijn uw foto's geconverteerd naar jpg's alvorens u ze in BDsizer bewerkt ??
    dat is wel noodzakelijk

mvg

Rudy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RudyG Bekijk bericht
      ook ik gebruik deze combinatie en ervaar deze narigheid niet ??

zijn uw foto's geconverteerd naar jpg's alvorens u ze in BDsizer bewerkt ??
      dat is wel noodzakelijk

mvg

Rudy
      Bdsizer kan ook overweg met TIFF bestanden. TIFF bestanden worden probleemloos omgezet naar jpeg door BDsizer.

Oorspronkelijk geplaatst door ventri
      .....krijg ik de originele foto ipv de bewerkte foto om te verkleinen.....
      Dit duidt er volgens mij op dat je op de verkeerde plaats de foto gaat halen, dat je in een verkeerde map zit.

Als dit niet het geval is dan heb je na het bewerken van de foto de originele foto niet overschreven.

Ik weet niet hoe capture nx2 precies werkt maar als ik een RAW bewerk en er een TIFF uithaal wordt er een kopie in PS geladen.

Na bewerken in PS save ik deze, maar moet ik het origineel overschrijven. Windows zegt dan dat er al een bestand bestaat met deze naam (als je in dezelfde map blijft natuurlijk ) en vraagt om het te overschrijven.

Als je niet overschrijft zijn je bewerkingen verloren. Je kan ook het bewerkte bestand een andere naam geven (save as ).

Je hebt dan twee bestanden, eentje onbewerkt en eentje bewerkt.
      Groetjes
      ----JO

Comment

ik krijg een NEF bestand als ik m'n foto opsla,het programma heb ik gekregen van m'n schoonbroer en hij heeft de handleiding nog
        als iemand me voorlopig kan helpen hoe ik dit moet veranderen zou ik dit ten zeerste apprecieren

mvg ventri
        grtz ventri

Comment

Kijk je wel in de juiste map waar BDsizer de foto's wegschrijft ?
          Als het goed is heb je die in moeten vullen onder in het vakje "saving" .

NEF kan bd wel lezen
          Bij de instellingen bij het inladen van de foto kan je eenvoudig de bestand-soort-keuze op alle ondersteunde formaten (en daar zit NEF ook bij) , of zelfs specifiek op Nef zetten.
          Maar het saven na het verkleinen gebeurd in JPG ( misschien kan het ook in Tiff ....maar dat weet ik niet meer) en kan in BDsizer niet in NEF bij mijn weten.
          Nikon D5000 en wat lenzen.

Comment

[QUOTE=Nick Altena;2952685]Kijk je wel in de juiste map waar BDsizer de foto's wegschrijft ?
            daar zit het probleem niet...

NEF kan bd wel lezen
            hij leest ze wel maar neemt de originele settings van de foto,vroeger had ik dit niet met een ander programma
            grtz ventri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ventri Bekijk bericht
              ik krijg een NEF bestand als ik m'n foto opsla,het programma heb ik gekregen van m'n schoonbroer en hij heeft de handleiding nog

mvg ventri

Ik begrijp je vraag denk ik niet, maar bovenstaand geeft mij de indruk dat je :
              een programma "X" gebruikt om je bewerkte !! foto op te slaan in map "Z"

Dan zou je dat , NEF bestand of niet...gewoon in BDsizer moeten kunnen laden door naar die map "Z" te gaan , daar het net bewerkte en opgeslagen bestand kiezen om in te laden.... dit dan te verkleinen .... en weer op te slaan in een willekeurig opgegeven/aangemaakte map....maar dan dit keer wel als verkleinde JPG omdat BDsizer niet anders kan.

Waar blijf je nu haken ?

Overigens kan je in capture NX 2 na het bewerken onder de knop (links boven) bij File en dan bij het "Save As " na het invullen van de naam daaronder ook kiezen in welk bestand-vorm je weg wil saven.
              Dit kan in NEF, JPEG en TIFF formaat.
              Last edited by Nick Altena; 31 december 2010, 00:12. Reden: typo
              Nikon D5000 en wat lenzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
                Ik begrijp je vraag denk ik niet, maar bovenstaand geeft mij de indruk dat je :
                een programma "X" gebruikt om je bewerkte !! foto op te slaan in map "Z"

Dan zou je dat , NEF bestand of niet...gewoon in BDsizer moeten kunnen laden door naar die map "Z" te gaan , daar het net bewerkte en opgeslagen bestand kiezen om in te laden.... dit dan te verkleinen .... en weer op te slaan in een willekeurig opgegeven/aangemaakte map....maar dan dit keer wel als verkleinde JPG omdat BDsizer niet anders kan.

Waar blijf je nu haken ?

Overigens kan je in capture NX 2 na het bewerken onder de knop (links boven) bij File en dan bij het "Save As " na het invullen van de naam daaronder ook kiezen in welk bestand-vorm je weg wil saven.
                Dit kan in NEF, JPEG en TIFF formaat.
                in jpeg lukt het dan weer wel,
                nef niet en tiff heb ik niet geprobeerd...
                had er eigenlijk rats overgekeken
                bedankt voor de vriendelijke uitleg
                grtz ventri

Comment

Het is simpel...

Je opent in NEF en slaat blijkbaar in NEF op. CaptureNX slaat dan altijd het originele NEF bestand op, met een extra "container" waar jouw bewerkingen in staan. BD Sizer kan deze container niet lezen (en al kon die dat, dan kan die de bewerkingen niet toepassen). Op deze manier werk je in captureNX altijd non destructief.

Je moet je bewerking dus, naast NEF, ook opslaan als jpeg of tiff en dan pas langs BD-sizer.
                  Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Working...
                  X