Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoshop CS4 -> CS5

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Photoshop CS4 -> CS5

Ik werk momenteel met Photoshop CS4 op m'n laptop,
    maar ik kan zonder problemen ook Photoshop CS5 in mijn bezit krijgen...

Nu was mijn vraag of het echt de moeite is om over te stappen van CS4 naar CS5,
    en wat zoal de grootste veranderingen zijn?
    Of is er al bij al niet zoveel verschil en hou ik het beter nog even bij CS4 tot de volgende versie (na CS5) uitkomt?

Tnx alvast !!!

En nog een kort vraagje: is Lightroom ook de moeite of brengt het, naast Photoshop, niet veel meerwaarde?
    Owner of a Sony Alpha DSLR-550 + Sony 18-55 mm F3.5-5.6 + Sony 55-200 mm F4-5.6 + Sony 50 mm F1.8 + Minolta 70-210 mm F4 (Beercan) + Sigma 24 mm F2.8 + Minolta 35-70 mm F4 + Sony 85 mm F2.8 + Metz Mecablitz 50 AF-1 + Velbon Sherpa 450R

Re: Photoshop CS4 -> CS5

Enkele dingen die erbij zijn gekomen die ik heel handig vind : Content Aware Fill heeft me verschillende keren gered en doet soms ongelooflijke dingen, bv. opvullen van ruimte na een panorama gemaakt te hebben, of gewoon voorwerpen verwijderen,
    In de gradient keuze menu heb je nu ook Neutral Density Filter, hetzelfde als die in Camera Raw
    Ook kan je 16bit bestanden opslaan als JPEG, voordien moest je eerst omzetten naar 8bit, nu doet die dat in uw plaats.
    Er zullen vast nog wel veranderingen zijn maar de Content Aware Fill wil ik toch niet meer missen.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

1. CS5 is toch alweer een stukje beter. B.v. al de RAW ontwikkeling in Adobe Camera Raw 6.x
      2. Ook Lightroom is de moeite waard. Eigenlijk niet te vergelijken met Photoshop dat een tekenpakket is. Strict genomen is voor ons, fotografen, Lightroom de beste keus. Alleen... ik ken intussen al zoveel van Photoshop, door cursussen en boeken, dat ik voor de eindafwerking toch nog altijd via PS passeer.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Nog niet genoemde verbeteringen:

Het refine edge gebeuren is verbeterd (selecties optimaliseren).
        HDR is verbeterd.

Comment

Het blijft heel moeilijk om voor iemand anders aan te raden of het de moeite waard is.
          Als je bekijkt dat een upgrade een goeie 250 euro is, maakt dit in veel gevallen al een makkelijkere keuze.

Ik volg wat hierboven gezegd wordt, maar of dat 250 euro waard is? Dat is persoonlijk.
          Ik zou de probeerversies downloaden en zelf zien wat je meestal gebruikt en of dit een verbetering is die tegenover de kost staat.

Voor wat het waard is, kan ik je mijn eigen ervaringen meegeven (die dus ook eigenlijk alleen voor mijzelf kloppen).
          Ik heb ervaring met cs3/4/5 (minste met 4), maar beste upgrade voor mij is die naar cs5. Toch denk ik dat je als hobbyist met cs3 nog steeds heel ver komt voor fotografische toepassingen (en ook voor grafische toepassingen), en gaat cs5 nog steeds geen wonderen doen en blijven bovenstaande vernoemde verbeteringen iets wat je nog steeds in de vingers moet krijgen (content aware kan ook heel erg de mist in gaan).
          Ik stond ook op het punt om een fatsoenlijk HDR-programma te kopen, door cs5 is die behoefte verdwenen (maar ik gebruik het ook niet zo heel erg veel).

Ik vind nog steeds dat refine edge geen wauw-vooruitgang geeft tegenover extraheren (bij cs4 moet je extraheren extra in een pakket freedownloaden...of hoe noem je dat). Maar dat is misschien net zoals die content aware, met vorige versies kon je dat ook wel oplossen, alleen nu gebruiksvriendelijker. Maar moeilijke situaties blijven nu ook nog moeilijk en delicaat.
          Puppet warp is misschien beetje fun, maar in fotografische toepassingen niet echt nodig denk ik.

Maar anderen hebben misschien andere ervaringen.

Je kan overwegen om voor dit geld lightroom aan te kopen, dan heb je ook de verbeterde raw-conversie. Als ik moest kiezen (en het zou ofwel een upgrade zijn ofwel lightroom), dan zou ik naar lightroom gaan. De interface vind ik persoonlijk het grootste voordeel. Maar net als lesC ga ik nog steeds uit gewoonte heel erg snel naar photoshop. Dus ook voor lightroom zou ik de probeerversie eerst eens bekijken.

(Ik heb cs3 en 5 nog via studentenversies, daarmee kan ik nooit upgraden, maar ik kan er vanaf nu nog heel lang mee verder, ik moet niet het laatste van het laatste hebben. Het is dat photoshop mijn speleding is, ook meer voor grafische toepassingen, iets tussen mij en mijn computer.
          Voor hobbyfotografie vind ik de combo lightroom/elements nog altijd meer dan voldoende. Voor professionelen zal het weer anders liggen en die gaan waarschijnlijk ander advies geven.
          En als ik zie wat ze hier met niksoftware doen, misschien ook een betere aanvulling op cs4 dan een upgrade naar cs5...maar daar ken ik niks van.)
          Last edited by Tink; 25 december 2010, 09:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
            Het blijft heel moeilijk om voor iemand anders aan te raden of het de moeite waard is.
            Als je bekijkt dat een upgrade een goeie 250 euro is, maakt dit in veel gevallen al een makkelijkere keuze.

Ik volg wat hierboven gezegd wordt, maar of dat 250 euro waard is? Dat is persoonlijk.
            Ik zou de probeerversies downloaden en zelf zien wat je meestal gebruikt en of dit een verbetering is die tegenover de kost staat.

Voor wat het waard is, kan ik je mijn eigen ervaringen meegeven (die dus ook eigenlijk alleen voor mijzelf kloppen).
            Ik heb ervaring met cs3/4/5 (minste met 4), maar beste upgrade voor mij is die naar cs5. Toch denk ik dat je als hobbyist met cs3 nog steeds heel ver komt voor fotografische toepassingen (en ook voor grafische toepassingen), en gaat cs5 nog steeds geen wonderen doen en blijven bovenstaande vernoemde verbeteringen iets wat je nog steeds in de vingers moet krijgen (content aware kan ook heel erg de mist in gaan).
            Ik stond ook op het punt om een fatsoenlijk HDR-programma te kopen, door cs5 is die behoefte verdwenen (maar ik gebruik het ook niet zo heel erg veel).

Ik vind nog steeds dat refine edge geen wauw-vooruitgang geeft tegenover extraheren (bij cs4 moet je extraheren extra in een pakket freedownloaden...of hoe noem je dat). Maar dat is misschien net zoals die content aware, met vorige versies kon je dat ook wel oplossen, alleen nu gebruiksvriendelijker. Maar moeilijke situaties blijven nu ook nog moeilijk en delicaat.
            Puppet warp is misschien beetje fun, maar in fotografische toepassingen niet echt nodig denk ik.

Maar anderen hebben misschien andere ervaringen.

Je kan overwegen om voor dit geld lightroom aan te kopen, dan heb je ook de verbeterde raw-conversie. Als ik moest kiezen (en het zou ofwel een upgrade zijn ofwel lightroom), dan zou ik naar lightroom gaan. De interface vind ik persoonlijk het grootste voordeel. Maar net als lesC ga ik nog steeds uit gewoonte heel erg snel naar photoshop. Dus ook voor lightroom zou ik de probeerversie eerst eens bekijken.

(Ik heb cs3 en 5 nog via studentenversies, daarmee kan ik nooit upgraden, maar ik kan er vanaf nu nog heel lang mee verder, ik moet niet het laatste van het laatste hebben. Het is dat photoshop mijn speleding is, ook meer voor grafische toepassingen, iets tussen mij en mijn computer.
            Voor hobbyfotografie vind ik de combo lightroom/elements nog altijd meer dan voldoende. Voor professionelen zal het weer anders liggen en die gaan waarschijnlijk ander advies geven.
            En als ik zie wat ze hier met niksoftware doen, misschien ook een betere aanvulling op cs4 dan een upgrade naar cs5...maar daar ken ik niks van.)
            Een uitleg waar ik me heel goed kan in vinden!

Ik werk momenteel met CS4 en zit ook al een tijdje te twijfelen om CS5 aan te schaffen, vanwege die "content aware fill", "refine edges" en verbeterde hdr werking. En eerlijk gezegd: omdat ik ook graag "het nieuwste van het nieuwste" zou willen hebben.
            Nu, gelukkig heb ik wel het geduld en hoe langer hoe minder ik overtuigd geraak dat ik CS5 wel degelijk nodig heb... ttz: dat ik die 250 euro voor over heb. Veel hangt af van hoe ver je photoshop kennis staat. 't Akkoord dat sommige van die eerder genoemde verbeteringen je wat tijdswinst gaan betekenen... maar bemerk ook dat: hoe meer je photoshop onder de knie krijgt, hoe sneller je sommige zaken klaar speelt; zeg maar: "het truukje in de vingers krijgt"...
            www.brunodyserinck.be
            https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Als je nog niet met Lightroom werkt, zal je productiviteit (en je kwaliteit) volgens mij meer verbeteren door Lightroom + CS4 te gebruiken dan CS5 zonder Lightroom. Door Lightroom te kopen heb je dezelfde Raw Converter als diegene die momenteel in CS5 zit (en profiteer je dus van alle voordelen dienaangaande) maar je krijgt er bovendien de organisatie en catalogeermogelijkheden van Lightroom zelf bij.
              Als het geld geen belang heeft, is de beste combinatie natuurlijk om Lightroom 3 én CS5 te hebben.
              De belangrijkste features zijn inderdaad al aangehaald. Voor mij is vooral Content Aware Fill en zijn afgeleides in de retouching brush een echte time-saver.
              Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
              Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
              GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Als ze morgen CS5 én CS4 én CS3 én CS2 afschaffen, heb ik daar geen enkel probleem mee. Zelfs photoshop 7 geeft nog meer dan voldoende mogelijkheden.
                Maar ik geef toe; het zou weer even wennen worden....maar niet langer dan een dag.

IK vind trouwens dat niet alles verbetert in de nieuwere versies. Ik wacht de dag af dat ik oud genoeg ben om te zeggen; dit was mijn laatste PS versie, daar doe ik het mee voor de rest van mijn dagen.
                Ik zeg het eigenlijk nu reeds, maar nog altijd blijf ik leven en val ik in verleiding de nieuwste versie aan te schaffen.

Comment

Volgens mij is upgraden of niet een persoonlijke keuze die iemand anders moeilijk kan beredeneren voor je. Je kan zoals hier wel aan de weet komen wat de interessante functies zijn of niet, maar het blijft persoonlijk.

Voor mij was CS4 de upgrade niet waard, en ik ben dus van CS3 naar CS5 gesprongen. Voor CS5 heb ik geen minuut getwijfeld, onder andere door de content aware fill die hie al aangehaald werd en die me veel tijd bespaart.

Een upgrade van PS en de aanschaf van Lightroom zijn twee totaal verschillende dingen en staan los van elkaar. Lightroom geeft zeker een meerwaarde ten opzichte van PS. LR is een programma waarmee je de hele workflow, dus ook archivering, backup,... mee stroomlijnt. Hoewel je in Photoshop ook Bridge hebt (waar ik nooit mee werk), blijft PS in veel gevallen toch een programma waarmee je foto per foto gaat bewerken, terwijl Lightroom bedoeld is voor volume, dus ideaal om bijvoorbeeld een huwelijksreportage van 1500 beelden mee te verwerken.

Hopelijk ben je hier iets mee...

Roeland
                  www.135mm.be
                  @135mm_leuven
                  info@135mm.be

Comment

CS5 kan ook Minder dan de vorige versies. Ik gebruik regelmatig "contactblad maken", en die optie zit niet meer in de CS5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                      CS5 kan ook Minder dan de vorige versies. Ik gebruik regelmatig "contactblad maken", en die optie zit niet meer in de CS5
                      Dat kan je via optionele plugins (gratis) downloaden.

Kijk eens via deze link: http://www.adobe.com/support/downloa...jsp?ftpID=4817

Vervelend dat je het nog apart moet doen, maar het kan zo wel (en zoals gezegd gratis).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                        dit was in cs4 al het geval, deze functie zit sedert dan al in bridge.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                          dit was in cs4 al het geval, deze functie zit sedert dan al in bridge.
                          Dank je, Kris, wist ik zelf niet. Screenshot van Bridge CS5 (Mac, of course)

BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Draait CS5 op Win XP?
                            Of is dat te belastend?

Comment

Te belastend? Dat hangt eer van je hoeveelheid RAM af, zou ik denken.
                              Ben niet zo vertrouwd met PCs, maar dit zijn de 'minimum system requirements':

Comment

Working...
                              X