Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk programma voor RAW

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk programma voor RAW

    hey,
    ik ben net begonnen met mijn foto's in raw te nemen,
    ik heb cs5 en gebruikr camaera raw 6.1 om ze om te zetten.
    nu is mijn vraag of dit een ideaal programma is of zijn er eventueel andere of betere?
    wordt een raw bestand best omgezet naar een jpeg bestand is mijn tweede vraag?
    en waar moet je vooral op kijken bij het omzetten?

    mercikes op voorbaat
    Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

  • #2
    Re: Welk programma voor RAW

    Ik kan u Kelbytraining.com aanraden als ge u wilt verdiepen in Photoshop/ACR/Lightroom/Aperture en nog enkele programma's van adobe.
    Adobe Camera Raw voldoet voor mij prima maar er zullen vast nog andere programma's beschikbaar zijn. Gewoon een kwestie van gewoonte en ik kan dan onmiddellijk naar Ps gaan om nog wat te bewerken.
    Een Raw bestand zet je best om naar JPEG als je die op het web wil laten zien of wilt gaan afdrukken bij een drukkerij, of wilt laten zien aan vrienden, want niet iedereen kan Raw bestanden lezen.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Welk programma voor RAW

      lynda.com heeft ook een hele serie video's voor camera raw.
      Als je ziet wat dit programma allemaal kan zou ik zeker niet twijfelen om dit te gebruiken.
      (het is tevens een onderdeel van je CS5)

      Na bewerking in camera raw open je het bestand als kopie (Alt toets indrukken en "Afbeelding openen" veranderd in "Kopie openen").
      Hier kan je dan gewoon verder mee werken in CS en opslaan zoals je gewoon bent en het origineel blijft onveranderd.

      Groeten,
      Eric

      Comment


      • #4
        Re: Welk programma voor RAW

        Oorspronkelijk geplaatst door davidbranson55 Bekijk bericht
        hey,
        ik ben net begonnen met mijn foto's in raw te nemen,
        ik heb cs5 en gebruikr camaera raw 6.1 om ze om te zetten.
        nu is mijn vraag of dit een ideaal programma is of zijn er eventueel andere of betere?
        wordt een raw bestand best omgezet naar een jpeg bestand is mijn tweede vraag?
        en waar moet je vooral op kijken bij het omzetten?

        mercikes op voorbaat
        Welke Raw-convertor de beste is ? Degene waarmee je het beste kunt werken, degene die je onder de knie hebt...

        Je kan kiezen voor een die allround(verschillende merken ) is, of voor een die je meekrijgt bij de camera.

        Ik werk nog altijd met RAWshooter, maar de laatste camera (canon ) die ondersteunt werd was de 5D, ergens in 2005-2006 denk ik, daarna is Rawshooter overgenomen door Adobe en hebben ze er LR van gemaakt.

        Maar telkens je een andere camera koopt zul je moeten omschakelen of met een update je huidige aanpassen omdat hij de bestanden van de nieuwe niet meer kan lezen.

        Er zijn updates van allround convertors die een poos na de lancering van een type pas uitkomen, dus in de tussentijd....?

        Persoonlijk hou ik zo lang mogelijk een TIFF bestand aan.

        Ik zal dus altijd de RAW convertor een TIFF bestand uit een RAW laten halen.

        Dit TIFF-bestand wordt dan bewerkt in PS, etc...en als alles gedaan is (foto klaar ) sla ik op in TIFF. Dit bestand wordt bewaard. Voor op het net of te bekijken op de pc laat ik BD-sizer verkleinen, verscherpen en opslaan in JPEG.

        Dit is voor mij de ideale omzetting.

        Zolang je in TIFF blijft heb je meer mogelijkheden voor te bewerken, kun je nog alle kanten uit voor afdruk etc...

        Eenmaal JPEG zit je (zo goed als )vast of moet je opnieuw vertrekken vanuit RAW.
        Groetjes
        ----JO

        Comment


        • #5
          Re: Welk programma voor RAW

          Een programma, speciaal voor Nikon gebruikers is Capture NX2.
          Of dit programma veel beter is dan andere durf ik niet te zeggen. Ik neem aan als het programma speciaal voor Nikon gebruikers is gemaakt (zo te zien bent U dat) dat je mag aannemen dat je daarmee een stap voor bent op z.g. standaard RAW programma's.
          AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

          Comment


          • #6
            Re: Welk programma voor RAW

            mercikes he mannen en een zalig kerstfeest toegewenst
            Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

            Comment


            • #7
              Re: Welk programma voor RAW

              Mijns inziens is het zinvol om ook eens DxO te proberen (30 dagen op proef).
              Het is mijn persoonlijke favoriet al ruim 6 jaar.
              Van waardering geniet ik.
              Van kritiek leer ik.

              Comment


              • #8
                Re: Welk programma voor RAW

                Er zijn verschillende goede RAW converters, zoals LR bv. maar als het Nikon is vind ik persoonlijk Nikon Capture NX2 het beste wat er bestaat, het werkt volgens mij net dat ietsje beter dan andere, en speelt volledig in op Nikon gebruikers, wel is het niet het snelste programma, volgens mij het enige minpuntje.

                Comment


                • #9
                  Re: Welk programma voor RAW

                  Mijn geliefde Raw processor al vele jaren is Capture One Pro van Phase One.
                  Nu zijn ze al aan versie 6, downloaden van een gratis test is mogelijk op:

                  PhaseOne's Capture One CH offers improved control in cultural heritage digitization. Discover image software designed for precision document scanning.


                  MVG, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk programma voor RAW

                    Lightroom; volgens mij het beste (makkelijkste) dat er op de markt is.
                    Raw converter, bibliotheek, ontwikkelaar, printprog, web, en (eenvoudige) slideshow in 1. Met alle plugins die er voor LR zijn werk je makkelijker, veel sneller en goedkoper dan met CS. Allez, vind ik toch

                    Groeten, Bert
                    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                    www.bertofotografie.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk programma voor RAW

                      Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                      Lightroom; volgens mij het beste (makkelijkste) dat er op de markt is.
                      Waarom zou LR beter zijn als PS als raw-converter?
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk programma voor RAW

                        Berto zegt wel niet "beter" of hij verduidelijkt zich toch: makkelijker, veel sneller en goedkoper.
                        Maar de "RAW engine" in CS5 is dezelfde als in LR3, niet? Dus als RAW converter zou dat inderdaad hetzelfde moeten zijn.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk programma voor RAW

                          LR is niet beter dan ACR als Raw Converter: meer nog, onder de motorkap zijn de twee identiek. Maar, de carrosserie is compleet verschillend: Lightroom bevat behalve een raw-converter (Ontwikkelmodule) ook een database (Bibliotheekmodule) en een drietal publicatiemodules (Diavoorstelling, Afdrukken en Web). Het feit dat het een database is maakt een aantal toffe extra's mogelijk in vergelijking met Camera Raw: zo kan je hetzelfde raw-bestand verschillende bewerkingen geven via Virtual Copies. Bij ACR moet je je raw-bestand dupliceren om het een alternatieve bewerking te geven.
                          De interface is ook wat gestroomlijnder.

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Waarom zou LR beter zijn als PS als raw-converter?
                          Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                          Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                          GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk programma voor RAW

                            Het makkelijkste is om LR te gebruiken hiermee kan je ook makkelijk naar andere bestandsformaten converteren.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk programma voor RAW

                              Vieuw NX2 is een gratis pgm van/voor Nikon dat alle exif info van nikon gebruikt, je kunt ook NEF bestanden beperkt bewerken.
                              Voorts kun je naar TIFF en JPG converteren.
                              Groet Vic.
                              Wat spul van Nikon, Sigma, Metz, Qihe, Hoya, Sekonic, Spider en Yongnuo.

                              De fotograaf maakt de foto, de camera is slechts een hulpmiddel!

                              Comment

                              Working...
                              X