Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner in RAW

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginner in RAW

Kan iemand me een beetje op weg helpen met Camera Raw 6.3 en Elements 9, ik bedoel hierbij: wat doe je eerst en wat doe je laatst in Camera Raw; welke bewerkingen doe je in Camera raw en niet in Elements of omgekeerd?
    Het aantal mogelijkheden is een beetje overweldigend.
    Moet de camera ingesteld worden op 8 bit of 16bit RAW en met welke compressie (Nikon 7000)? Welke instelling is best?
    Alvast bedankt voor de reacties.
    Photography is an art of observation.

Re: Beginner in RAW

Ik werk van boven naar beneden en van links naar rechts.

Doe alles wat mogelijk is in de ACR(belichting, rechtzetten, wb, contrast, vuiltjes wegwerken, lokale effecten(PSE???)) en dan naar PS voor: wat erverder nog moet, bv stofje dat zo ongelukkig zit dat het niet de ACR gaat, met lagen werken, content fill enz en dan als laatste op 100% zetten en verscherpen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

OK, ga ik proberen, toch nog even de vraag over de bit instelling en compressie van RAW op de camera. 8 of 16 bit ???? Wat is best? Bij 16 bit kan ik de foto in PSE waarschijnlijk niet opslaan als JPEG of wordt dit door de RAW converter gedaan bij openen in PSE? Moet ik deze dan nog omzetten op het einde van eventuele bewerkingen?
      Een heleboel vragen,...
      Bedankt voor de reactie.

Comment

Als je kan kiezen tussen RAW 8bit en 16bit ( wat ik eigenaardig vind ) dan kies je uiteraard 16bit. Vanaf PS CS5 (PSE weet ik niet vanaf welke versie) kan je ook 16bit bestanden opslaan als JPEG, die worden automatisch naar 8bit JPEG omgezet). Van ACR naar PS heb je nog altijd 16bit (eigenlijk 12bit of 14bit), dus je doet gewoon al je bewerkingen in 16bit en op het einde sla je op als JPEG.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Sorry, betreffende de bitdiepte; het is 8, 12 of 14 bit in RAW.
          Ik zal op de drie instellingen wat proeffoto's maken en alles uittesten.

Comment

Mijn camera(D700) staat op gecomprimeerd 14bit NEFs, ik heb eerst testen gedaan en geen verschil kunnen ontdekken, maar ook niet tussen 12 en 14 bit. Ik gebruik 14 bit, omdat misschien in de toekomst iets vindt waarmee je het wel zichtbaar kan maken.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ok, begrepen en gelezen. Er zou een heel miniem verschil zijn bij extreme bewerkingen en dan nog in diepe schaduwen. Met een grote geheugenkaart kan het geen kwaad om de 14 bit te gebruiken maar voorlopig brengt het geen merkbare winst met zich mee.

Comment

Working...
              X