Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

levels/niveaus photoshop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• levels/niveaus photoshop

Beste,

Hoe komt het dat ik in photoshop maar tot 256 levels (niveaus) de schaduwen kan aanpassen als ik in 16 bits of 32 bits per kleurkanaal werk? in 8 bits begrijp ik het want dan werk je in een bitdiepte van 2^8 en dit maakt 256.. maar in een foto met bitdiepte 16 per kleurkanaal is dit dus 2^16 (65536 tonen/tinten van ene kleur). dus ik zou denken dat deze slider tot 65536 zou moeten gaan want als men aanpassingen maakt in een 16-bit/kleurkanaal en dan omzet naar 8 bit heeft men minder verlies in de grafiek dan eerst om te zetten naar 8 bit en dan aanpassingen maakt? Dus dit is het eventuele bewijs dat deze wel in de 256 levels "ingecalculeerd" zitten. Waar is men redenering fout?

Bedankt voor jullie bijdrage/hulp.

Tommy
    Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

Re: levels/niveaus photoshop

Ik denk dat het meer om practische redenen ook op 256 staat. Hierdoor raken mensen niet in de war en is het vergelijkbaar. Bovendien zijn kleinere stapjes, als die met 256 al mogelijk zijn, niet van toegevoegde waarde.

Comment

Ik geloof dat in Levels het gaat om de grijswaarden en die zijn 8bit en de RGB kanalen zijn ieder ook 8bit waardoor je 32bit krijgt als je alles samengevoegt.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Volledig correct Alex!
        PS bewerkt alles per definitie in zw-w en emuleert kleur voor de handigheid van de gebruiker.
        Alain

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Ik geloof dat in Levels het gaat om de grijswaarden en die zijn 8bit en de RGB kanalen zijn ieder ook 8bit waardoor je 32bit krijgt als je alles samengevoegt.
          de rgb kanalen zijn ieder ofwel 8, ofwel 16,... bit..het staat erbij geschreven in Photoshop dat het per channel is...maar waar ik inderdaad niet bij stilstond is dat de grijswaarden misschien in de levels functie enkel in 8 bit kunnen aangepast worden. maar dan vind ik het wel vreemd dat je minder verlies hebt (het zogeheten clipping) als je eerst de levels in 16 bit/channel aanpast en daarna omzet naar 8 bit dan onmiddellijk in 8 bit aanpast. dit moet toch betekenen dat die 256 levels veel meer informatie (levels) bevat?

2 goede voorbeeldjes:

VB: http://www.photoshopessentials.com/e...bit/page-2.php
          Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

Comment

Working...
          X