Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bewerken in camera (parameters)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• bewerken in camera (parameters)

De digitale (reflex) camera bewerkt de JPG met parameters, die zijn in te stellen.
    Parameters: verscherping, contrast, saturatie,(kleurtoon).

Vraag:
    Bij nabewerken op computer van deze JPG's,

1. beter om de camera niet te laten bewerken = parameters op 0,
    2. of camera juist wel te laten bewerken = paramaters op 1 of hoger.

Want bij JPG worden pixels 'weggegooid',
    1. 'weggooien' (=JPG) is te verwaarlozen en alle bewerking op computer zelf doen,
    of
    2. juist de camera eerst de foto laten verbeteren/bewerken voor 'weggooien' (= JPG)

Kan hierover geen duidelijk topic vinden...

(dus geen discussie JPG <-> RAW!)

Ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen, alvast dank voor het nadenken erover, Fena.

Re: bewerken in camera (parameters)

er staat bij mij geen parameter op 0.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      er staat bij mij geen parameter op 0.
      grt,bouk.
      Sorry Bouk:ben ik toch niet duidelijk:
      parameters kunnen net als bv. A/V : +/- ingesteld worden, de 'gewone' (midden-)stand noemde ik 0.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fena Bekijk bericht
        Sorry Bouk:ben ik toch niet duidelijk:
        parameters kunnen net als bv. A/V : +/- ingesteld worden, de 'gewone' (midden-)stand noemde ik 0.
        Tikfout: AV is niet van toepassing!
        Bedoel net als +/- belichtings-compensatie.

Comment

Als het over in te stellen parameters gaat, verwijs ik nog altijd naar een oud draadje van mij. Kort samengevat, in het begin met mijn eerste dSLR (een EOS 350D) "leek het" alsof de foto's die uit mijn vrouw haar Ixus rolden, beter waren dan de mijne.
          Na instellen van bepaalde parameters (n.a.v. een artikel op het web), waren mijn JPGs al een stuk "levendiger". Tegenwoordig schiet ik wel in RAW.

Conclusie: afhankelijk van je camera, zou het kunnen zijn dat b.v. een verhoging van het contrast, of van de saturatie een betere foto ex camera oplevert.
          Ik weet dat de nieuwere Canons een functie hebben die "Picture Style" heet. Kies je vooraf een bepaalde Picture Style (b.v. voor Landschappen), dan zullen die parameters al aangepast worden.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

LesC bedankt voor je draadje!
            Ik kan met allerlei parameter-settings JPG uit camera verbeteren, toch hebben mijn foto's vaak nog extra opfrisbeurt nodig op computer.
            Vraag me af, of in-camera bewerking dan stoort of juist handig is...
            Voor JPG wellicht te veel muggezifterij

Comment

Working...
            X