Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoge lichten.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hoge lichten.

Dames Heren

Mijn kamera nikon d60 geeft een flikkerend licht als aanduiding voor hoge lichten( als foto gemaakt is,)
    in het saaie handboek staat dat je maatregelen moet nemen.
    Wat zijn deze maatregelen ???????
    graag uw reactie
    tini

Re: hoge lichten.

Dat hangt er van af hoe de camera ingesteld staat, en of die overbelichting uberhaupt vermeden kan worden, en al dan niet wenselijk is.

Ik zou een foto tonen en dan kunnen we verder zonder een boek te moeten schrijven over alle mogelijke gevallen.

DPaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wijngaarddonkers Bekijk bericht
      Dames Heren

Mijn kamera nikon d60 geeft een flikkerend licht als aanduiding voor hoge lichten( als foto gemaakt is,)
      in het saaie handboek staat dat je maatregelen moet nemen.
      Wat zijn deze maatregelen ???????
      graag uw reactie
      tini
      Dit zijn de overbelichte delen in je foto, deze zijn de wit-vlakken zonder nog enige detail.
      Dat je iets moet doen. Mja, dat hangt af van wat je wil bereiken met je foto.
      Overbelichte stukken zijn niet altijd slecht, maar bv. heel wat overbelichte delen in een gezicht van een persoon, dan zit je met een probleem (tenzij het echt je bedoeling was).
      Wat het probleem is? De belichtig is niet goed. Er zijn verschillende manieren om dan te corrigeren.
      In welke modus werk je? Auto, A, S, P, M? Bij Auto ga je niet veel kunnen aanvangen denk ik aangezien deze zelf alle instellingen bepaalt. Bij de semi-manuelel modi wel.

Maar alles hangt af van je foto. Dat is niet zomaar op 1-2-3 uitgelegd.

Een basis cursus fotografie (boek, online, cursus) even doorlopen om de basisregels en meer te leren zou ik zeggen...
      Al doende leert men...

Flickr

Comment

Je moet minder belichten, iso omlaag, diafragma kleiner, sluitertijd korter, welke je kiest maakt niet uit of welke kombinatie, hoe je het doet hangt van de stand van je camera af en welk merk.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Je moet minder belichten, iso omlaag, diafragma kleiner, sluitertijd korter, welke je kiest maakt niet uit of welke kombinatie, hoe je het doet hangt van de stand van je camera af en welk merk.

Alleen als hij op manuele stand gewerkt heeft.

Als hij op een niet manuele stand stond.
          iso omlaag......je camera zal dit terug in evenwicht willen brengen door de tijd of het diafragma aan te passen waardoor je hetzelfde probleem hebt.

Diafragma kleiner.......zelfde geval als hierboven.

sluitertijd korter....zelfde geval als hogerop.

De grootste fout is hier een niet correcte lichtmeting.

Je camera zal altijd een goede foto maken met de gegevens die jij hem geeft door de instellingen op de camera.

Geef jij een sluitertijd (TV )of een diafragma (AV )dan zal de camera altijd een goede tegenwaarde geven om tot een goede foto te komen. Dit zijn vaste gegevens.(EV-correctie eventjes terzijde)

Maar doe je een slechte lichtmeting dan is alles om zeep.

Met welke lichtmeting heb je gewerkt? Spot.....,deel.....,gemiddelde....,matrixmeting?

En waar heb je op gemeten? Op het lichtste deel van de foto(denk het niet)...op het donkerste deel(meer kans denk ik)

Was je lichtmeting gekoppeld aan je scherpstelpunt en zo ja aan welk?

Of heb je de camera alles laten beslissen?
          Groetjes
          ----JO

Comment

Als het vaak voorkomt kan je misschien toch wel wat veranderen, je hebt geen live view geloof ik en dat vond ik ook een groot probleem op mijn d70 omdat je eigenlijk pas achteraf het resultaat ziet.
            Soms kan je alsnog wat opnemen....maar vaak ook niet.
            Ik heb mijn camera eigenlijk altijd op een -1 stap onderbelichting staan, want met voor mij dan tenminste meestal ongewenste overbelichting kan ik niets meer herstellen.
            Ik fotografeer wel in raw bestand, dan kan je wat meer achteraf aanpassen.

Ik vraag me nu af of je bij de Nikon D60 ook standaard in kan stellen dat deze een stap (of meerder) onder gaat belichten (in menu instellingen bij belichting-correctie )

Die stand zit wel in mijn d5000 tot - of + 5 met stapjes daartussen.... en ik dacht ook in mijn vorige d70i (dat weet ik niet meer zeker en kan ik niet nakijken omdat die niet meer te repareren is.)

Wat ik me dan wel weer afvraag is als je dit in het menu regelt of dat dan ook opgaat in de automaat functie, die gebruik ik eigenlijk nooit dus ik zou dat niet weten.

Zoals je ziet heb ik er nog weinig verstand van....maar wel zelden nog overbelichte foto's
            Last edited by Nick Altena; 5 december 2010, 15:52.
            Nikon D5000 en wat lenzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
              .........knip...
              Ik heb mijn camera eigenlijk altijd op een -1 stap onderbelichting staan, want met voor mij dan tenminste meestal ongewenste overbelichting kan ik niets meer herstellen.
              Ik fotografeer wel in raw bestand, dan kan je wat meer achteraf aanpassen.
              Het is natuurlijk een manier van werken maar altijd een stop onderbelichten is in mijn ogen niet ideaal.

Waarom niet proberen correct te belichten door de lichtmeting beter te gebruiken/verstaan?

Bij extreme gevallen (bv wit en zwart) zal ik niet zeggen, maar in normale gevallen heb je meer baat bij een juiste belichting.

Je kan beter een beetje terugschroeven.

Probeer het histogram zoveel mogelijk aan de rechtse kant te krijgen zonder de rechtse zijde te raken.

Door onderbelichten zit je tegen de linkerzijde aan wat detailverlies tot gevolg heeft.
              Groetjes
              ----JO

Comment

Dat komt eigenlijk omdat ik dat histogram pas achteraf kan bekijken en dan ben ik te laat voor de foto die ik bedoelde (mijn vrouw heeft ook nooit zo veel geduld om te wachten, misschien herken je dat ? ).
                Met gebouwen en landschappen is het natuurlijk wel iets anders, of vanaf statief werkend en met meer tijd....maar dan vergeet ik dat ook eigenlijk weer terug te zetten.

Tekortkoming in mijn kennis...hoewel ik dat wel ergens hier gelezen heb....ooit....
                Ik weet dat het ook anders zou moeten, correcte belichting , meten enzo , maar ben ook maar beginnend hobby-ist en er is nog ZOVEEL wat ik wil en moet leren , dat gaat helaas niet allemaal tegelijk.

Overigens heb ik mijn schermpje meestal uitvergroot op live view staan omdat ik ook al moeite heb met scherp stellen (de ogen worden wat ouder) en ook daarin zie ik dan geen histogram functie zitten bij mijn camera (Nikon D5000).
                Kan zijn dat ik dat nog niet ontdekt heb dat dat misschien toch mogelijk is , ik zal het eens beter uit zoeken.
                Maar tot nu heb ik dit nog steeds zo gedaan en wel met als resultaat dat ik er minder overbelichte foto's aan over heb gehouden.
                Tja...en alst dan toch gemakkelijk kan..... nee geintje, je hebt gelijk en ik moet daar aan werken.
                Nikon D5000 en wat lenzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                  Alleen als hij op manuele stand gewerkt heeft.

Als hij op een niet manuele stand stond.
                  iso omlaag......je camera zal dit terug in evenwicht willen brengen door de tijd of het diafragma aan te passen waardoor je hetzelfde probleem hebt.

Diafragma kleiner.......zelfde geval als hierboven.

sluitertijd korter....zelfde geval als hogerop.

De grootste fout is hier een niet correcte lichtmeting.
                  Ik zei minder belichten door één of meerdere ingrepen, niet hoe je dat moet doen. A omhoog en B naar beneden levert uiteraard 0 op.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als je highlights heb op je nikon pas dan de belichtingscompensatie aan (ev -1) en maak je foto opnieuw. Nog steeds highlights, kies dan ev -2 .... tot je geen highlights meer hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door annemie Bekijk bericht
                      Als je highlights heb op je nikon pas dan de belichtingscompensatie aan (ev -1) en maak je foto opnieuw. Nog steeds highlights, kies dan ev -2 .... tot je geen highlights meer hebt.
                      Probleem kan natuurlijk wel zijn dat het voorbij is, dus als mogelijk is kun je beter eerst een proefopname maken.

Comment

Working...
                      X