Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw Bestanden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Raw Bestanden

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
    Die bewering klopt niet echt hoor!
    Volgens mij is het zo dat instellingen, die je doet via de "schuivertjes" in de camera-menu's, je RAW's NIET beďnvloeden.
    Dus: instellen van je ISO, f-waarde, Av en Tv beďnvloeden vanzelfsprekend wél je RAW-foto's, Maar instellingen als scherpte, contrast, verzadiging, temperatuur enzovoort beďnvloeden volgens mij geenszins je RAW-foto. Die wijzigingen moet je dan doen in een RAW-conversieprogramma en vervolgens converteren naar bvb. een JPG-bestand.

Heb ik toch altijd zo begrepen.
    Verbeter me als ik verkeerd ben
    Ik heb juist even een paar testjes gedaan.

Camera op statief,op Raw, AWB en op de M stand zodat tijd en diafragma dezelfde blijft.

Foto 1: mijn normale instellingen.

Foto 2:het contrast volledig naar rechts geschoven.

Foto 3:het contrast terug gezet als eerste foto en nu de verzadiging volledig naar rechts geschoven.

Foto 4:de verzadiging terug gezet als eerste foto en nu de WB op bewolkt gezet.

Foto 5:WB op zonnig gezet.

Op het LCD schermpje van de camera heb ik 5 foto's die allemaal verschillen qua toning, kleur, contrast etc....Nu kun je zeggen dat de camera de meegemaakte jpeg gebruikt om op het display weer te geven.

Deze 5 Raw foto's dan maar geopend op de pc met de Rawconvertor en ook hier heb ik 5 verschillende foto's qua toon, kleur, contrast etc...

Als ik op het knopje "as shot" klik blijven de foto's verschillend.

Dus bij mijn camera's (canon 20D, 30D, 5D, 1DmarkIIn ) wordt er wel degelijk rekening gehouden met de inwendige instellingen van de camera in de Raw stand.

Bij andere merken weet ik het niet.

Ik kan via de Rawconvertor wel de witbalans ,via de schuifjes kleurtemperatuur en tint, gelijk trekken voor alle foto's.

Het contrast, shadow en/of highlight etc..., kan ik ook binnen een ruime marge (een aantal stops )aanpassen net zoals belichting etc......maar een over/onderbelichte foto blijft over/onderbelicht.

Het voordeel van te werken in Raw is dat je voor veel instellingen een ruime marge van veranderen hebt, voor andere instellingen iets minder.

Voor jpeg heb je een heel kleine marge van aanpassen, in sommige gevallen geen.

Voor mij blijft het zowiezo hoofdzaak om ook in Raw de inwendige instellingen zo kort mogelijk tegen of op de ideale instellingen te hebben.

Of het nu gaat om de EV-correctie, witbalans, kleurbalans of noem maar op, het bespaart je een hoop werk en ergernis achteraf.
    Groetjes
    ----JO

Comment

Klopt als een bus, jo99841!
      Ik ga niet beweren dat er geen veranderingen merkbaar zijn, maar...
      De aanpassingen die je voor RAW's in je camera zélf doet zijn altijd terug te draaien in een RAW-programma op PC..
      De aanpassingen die je voor JPG's doet NIET.
      Stel dus dat je de scherpte van je RAW's in de camera op 75% zet, dan zal je in je RAW-converteerprogramma op PC, het bewuste schuivertje 3/4 van het volledig bereik weer kunnen achteruit schuiven, zodat je wéér de originele opgenomen RAW-foto hebt. Je krijgt ahw. de aanpassingen die je deed in je camera meegeleverd bij je foto
      Bij een JPG kan dat niet meer, want in de camera gebeurt bvb. een verscherping op de RAW-data, vervolgens wordt daarvan een JPG geschreven, en vervolgens wordt de RAW gewist. Je kan natuurlijk voor een stuk die scherpte op je PC weer verwijderen met bvb. "onscherp masker" of "blur" oid. maar de originele foto krijg je NOOIT meer terug.

Comment

Ik heb op mijn camera geen schuivertjes denk ik... Is dat alleen bij de duurdere modellen misschien?

Tom
        Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
        Mijn Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
          Ik heb op mijn camera geen schuivertjes denk ik... Is dat alleen bij de duurdere modellen misschien?

Tom
          Het gaat 'm hier om de fijn-instellingen die je kan doen in je "beeldstijlen"
          zie daarvoor eens in je manual

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht

Tom
            Volgens je signature heb je een 500D?

Hier zijn de instellingen die je kan aanpassen op een 500D:

Picture style
            • Standard
            • Portrait
            • Landscape
            • Neutral
            • Faithful
            • Monochrome
            • User 1
            • User 2
            • User 3

Onder iedere picture style kun je de onderstaande instellingen aanpassen.

Custom image parameters
            • Sharpness: 0 to 7
            • Contrast: -4 to +4
            • Saturation: -4 to +4
            • Color tone: -4 to +4
            • B&W filter: N, Ye, Or, R, G
            • B&W tone: N, S, B,

Bij de 30D moet ik naar beeldstijl in het menu gaan. Dan moet je een keuze maken uit standaard, portret, landschap, etc....Laat zeggen dat je levendig (faithful ) kiest.

Nu moet ik op het knopje "jump" drukken en dan krijg ik de onderliggende instellingen (scherpte, contrast, etc... te zien die je kan wijzigen.

Bij de 500D kan het anders zijn maar je hebt in elk geval deze instellingen die je kan wijzigen.

Succes ermee.
            Groetjes
            ----JO

Comment

Thanks allemaal, dat ga ik dan eens uitproberen...Alhoewel als beginneling het allemaal wat moeilijker zal zijn

Yep, kheb een 500D. Je moet dus echt naar het menu gaan om deze schuivertjes te vinden.

Bedankt

Tom
              Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
              Mijn Website

Comment

Working...
              X