Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw Bestanden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Raw Bestanden

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
    Soms heb je RAW ook niet nodig, dus kan je beter enkel in Jpeg schieten, dan kan je meer foto's maken per seconde (en per geheugenkaart).
    Ik vraag me welek camera een hogere burstrate heeft JPEG dan in RAW.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
      Als je de camera in "sportstand" zet bepaalt de camera de instellingen.

Zo zal de camera de iso automatisch aanpassen om een zo snel mogelijke tijd te bekomen. (sport=snelheid)

De opnamesnelheid zal zo hoog mogelijk moeten zijn en daarom past hij ook het opnameformaat aan.Op de sportstand zal hij niet het zwaarste jpeg formaat kiezen maar eerder een lichter formaat dat sneller kan verwerkt worden.

De "continue shooting" instelling zal op de hoogste stand staan. (meeste fps)

Maar als TS overschakelt naar manueel zullen het heel andere instellingen zijn.

Hij zegt "met dezelfde instellingen" maar ik denk dat hij sluitertijd, diafragma, iso etc ..bedoelt en niet het formaat, continue shooting etc...

Als je op AV, TV, M of op P stand staat en je in RAW of RAW+jpeg werkt heb je de zwaarste bestanden om weg te schrijven, dit duurt het langst en de buffer is eerder vol.

Als je op sport, portret, landschap, etc..staat heb je niks in de pap te brokken en kiest de camera het formaat. Dit zal altijd een jpeg (licht of zwaar ) zijn en deze zijn lichter dan een RAW, dus sneller.

Als je twee dezelfde foto's neemt, eentje in RAW en eentje in de zwaarste jpeg dan is de raw 6.83Mb en de jpeg 2.33Mb bij een 8Mpixels 1.6 crop camera.

Dus dit zegt genoeg over het wegschrijven hé?
      Ik bedoelde indardaad de sluitertijd/diafragma/iso waarde. Ik had hem natuurlijk ook op continue shooting gezet. Maar wist niet dat de camera in sportstand ook het formaat (of de bestandsgrootte van de foto aanpaste) Kan je erachter komen welk formaat je camera neemt op bv de sportstand?
      Want ik neem bij sportevenementen meestal AV dus gaat dat continue shooting niet zoals ik het zou willen. Als ik in de sportstand zet wel, maar dan kan ik het diafragma niet kiezen natuurlijk.

Bednakt voor de uitleg

Tom
      Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
      Mijn Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
        Ik bedoelde indardaad de sluitertijd/diafragma/iso waarde. Ik had hem natuurlijk ook op continue shooting gezet. Maar wist niet dat de camera in sportstand ook het formaat (of de bestandsgrootte van de foto aanpaste) Kan je erachter komen welk formaat je camera neemt op bv de sportstand?
        Want ik neem bij sportevenementen meestal AV dus gaat dat continue shooting niet zoals ik het zou willen. Als ik in de sportstand zet wel, maar dan kan ik het diafragma niet kiezen natuurlijk.

Bednakt voor de uitleg

Tom
        Zet hem in de sportstand en kijk boven op het display. Nu zou je het ingestelde formaat moeten kunnen aflezen. Bij Raw staat er effectief RAW maar bij jpeg staat er een L, M, of S met een zwart 1/4 deel van een cirkel, al of niet met tanden.

Dit geeft de kwaliteit van de jpeg aan.

Denk ook aan het "drive" knopje bovenop. Hiermee stel je de snelheid van het continueshooten mee in.

Met het "AF" knopje bovenop kun je het volgen van het scherpstelpunt instellen. Voor sport is "AI servo" goed.
        Groetjes
        ----JO

Comment

Als je twee dezelfde foto's neemt, eentje in RAW en eentje in de zwaarste jpeg dan is de raw 6.83Mb en de jpeg 2.33Mb bij een 8Mpixels 1.6 crop camera.

Dus dit zegt genoeg over het wegschrijven hé?
          Ja , dat zou genoeg moeten zeggen....
          Maar óf ik lees het verkeerd.... óf er is iets dat niet helemaal klopt.
          Want ik haal daar in dat eerste bericht toch echt uit dat hij de foto's in raw sneller weg geschreven ziet worden zonder problemen dan in jpg.
          De stand zou dan toch eigenlijk niet eens uit moeten maken (maar is in dit geval op de M stand), want de raw blijft altijd veel groter dan de JPG .
          De beste JPG formaat haalt het in mb niet boven de raw lees ik net , maar hoe kan het dan in JPG ( in M stand) gaan haperen en bij een zowat 3 keer zo groot RAW bestand (ook in M stand) snel en zonder problemen weggeschreven worden ?
          ZO lees ik het tenminste...
          Daar ben ik de weg dan nog even kwijt....
          Last edited by Nick Altena; 6 december 2010, 01:05.
          Nikon D5000 en wat lenzen.

Comment

Is het soms bij lange sluitertijden? Dan kan het dat je ruisonderdrukking van de camera hoog staat en zo nog een bewerking aan het doen voor het wegschrijven in jpeg en niet in Raw formaat.
            Nikon D850 / D700 / D70 /nikor 50 1.4 AFS/ nikor 24-70 2.8/ nikon 80-200 2.8 /Nikor 70-200 2.8 VR II / nikkor 18-70 3.5-4.5/ SB 900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
              Ja , dat zou genoeg moeten zeggen....
              Maar óf ik lees het verkeerd.... óf er is iets dat niet helemaal klopt.
              Want ik haal daar in dat eerste bericht toch echt uit dat hij de foto's in raw sneller weg geschreven ziet worden zonder problemen dan in jpg.
              De stand zou dan toch eigenlijk niet eens uit moeten maken (maar is in dit geval op de M stand), want de raw blijft altijd veel groter dan de JPG .
              De beste JPG formaat haalt het in mb niet boven de raw lees ik net , maar hoe kan het dan in JPG ( in M stand) gaan haperen en bij een zowat 3 keer zo groot RAW bestand (ook in M stand) snel en zonder problemen weggeschreven worden ?
              ZO lees ik het tenminste...
              Daar ben ik de weg dan nog even kwijt....
              Klopt wat je zegt...Ik ga dadelijk nog eens tegoei naar alle instellingen kijken. Misschien dat ik toch ergens iets over het hoofd gezien heb wat in de sportstand toch anders is...

En in beide standen (sport en M) staat de camera op AI Servo en meerdere foto's achter elkaar schieten.

Tom
              Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
              Mijn Website

Comment

Enig verschil wat ik nog merk is dat de camera in de sportstand als ik de onspanknop half indruk de hele tijd een biep-signaal geeft van het scherpstellen (AI Servo) en bij een andere stand (M of AV of TV) doet hij dit niet, ookal staat hij op AI Servo...

Tom
                Mijn Website

Comment

Ik denk dat de camera altijd eerst de Raw gegevens registreert als een digitaal negatief. Dan kan hij ofwel deze gewoon wegschrijven, wat de snelste methode is, ofwel eerst uit die gegevens een jpeg distilleren (wat tijd kost) en die dan wegschrijven. Volgens mij zit daar de reden dat de camera af en toe 'hapert' in jpeg mode. En dan zal er nog verschil zijn volgens de 'processor' die in de camera zit. Ik denk dat de duurdere modellen ook een snellere processor hebben, zodoende ...
                  Dit is natuurlijk mijn 'nuchter boeren-verstand' - mening. Misschien heb ik het helemaal verkeerd hé !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
                    Enig verschil wat ik nog merk is dat de camera in de sportstand als ik de onspanknop half indruk de hele tijd een biep-signaal geeft van het scherpstellen (AI Servo) en bij een andere stand (M of AV of TV) doet hij dit niet, ookal staat hij op AI Servo...

Tom
                    Je spreekt van een "biepsignaal"......

Er is ergens een instelling waarbij je eerst een focusbevestiging (biepje en/of groen lampje) moet krijgen vooralleer je een foto kan maken. Dus echt "doorrammelen" zit er niet in. Misschien dat dit de vertraging veroorzaakt?

Volgens mij is er toch een instelling die je onbewust/onwetend activeert als je omschakelt van sport naar M of AV of TV.
                    Groetjes
                    ----JO

Comment

Hallo

Ik heb gevonden hoe het komt dat de camera 'hapert"... Ik heb de C.FN II: Beeld Hi Iso ruisreductie op 0: Standaard gezet waar hij ervoor op 2:Sterk stond in de manuele standen (TV, AV, M, ...) Bij de sportstand denk ik net dat hij daarop stond (kan het niet controleren want in de sportstand geraak ik niet aan de Persoonlijke instellingen (C. FN) Nu gaat het zowel in RAW als in JPG opnames snel, zonder 'hapering'

Bedankt voor het meedenken

Tom
                      Mijn Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                        Soms heb je RAW ook niet nodig, dus kan je beter enkel in Jpeg schieten, dan kan je meer foto's maken per seconde (en per geheugenkaart).
                        Heb jij een 'custom build' Canon? Bij iedere andere camera wordt de snelheid per seconde bepaald door sensor/processor/buffer.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

toch die instelling. Ik dacht dat het zo iets was. Heb dat ook eens mee gemaakt.
                          Nikon D850 / D700 / D70 /nikor 50 1.4 AFS/ nikor 24-70 2.8/ nikon 80-200 2.8 /Nikor 70-200 2.8 VR II / nikkor 18-70 3.5-4.5/ SB 900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door petje Bekijk bericht
                            toch die instelling. Ik dacht dat het zo iets was. Heb dat ook eens mee gemaakt.
                            Yep inderdaad. Maar das een instelling die je niet op je schermpje ziet he... Toen ik de reactie van jo99841 las, ben ik eeens verder gaan zoeken en eens in de handleiding gekeken. En dus ook gevonden

Tom
                            Mijn Website

Comment

Alle instellingen die je maakt op je camera die iets met belichting, scherpte, iso, etc... te maken hebben, worden gebruikt om de Rawbestanden te openen/maken.
                              Een Rawfoto die door een instelling op je camera over/onderbelicht is blijft over/onderbelicht......dus de instellingen op je camera worden gebruikt voor het rawbestand weer te geven.
                              Er bestaat bij sommigen mensen een misverstand dat er bij Raw niets of weinig moet ingesteld worden op de camera.
                              Die bewering klopt niet echt hoor!
                              Volgens mij is het zo dat instellingen, die je doet via de "schuivertjes" in de camera-menu's, je RAW's NIET beďnvloeden.
                              Dus: instellen van je ISO, f-waarde, Av en Tv beďnvloeden vanzelfsprekend wél je RAW-foto's, Maar instellingen als scherpte, contrast, verzadiging, temperatuur enzovoort beďnvloeden volgens mij geenszins je RAW-foto. Die wijzigingen moet je dan doen in een RAW-conversieprogramma en vervolgens converteren naar bvb. een JPG-bestand.

Heb ik toch altijd zo begrepen.
                              Verbeter me als ik verkeerd ben
                              Last edited by dréten; 9 december 2010, 18:41.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                                Volgens mij is het zo dat instellingen, die je doet via de "schuivertjes" in de camera-menu's, je RAW's NIET beďnvloeden.
                                Beďnvloeden je RAW niet direct, maar worden er wel ingeschreven bij de gegevens en als je de juiste software(bij Nikon NX2) gebruikt, worden ze overgenomen, maar je kan ze ook weer uitzettenen en aanpassen. Zal wel bij alle merkeigen rawconverters zo zijn.

Comment

Working...
                                X