Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

achtergrond vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• achtergrond vraag

Oke....dit is het eerste bericht mét foto dus hopen dat het lukt en dat het op de juiste plek staat, anders zal een moderator hem wel verplaatsen denk ik ?

Dit is de foto :

En dit is de vraag :

Hoe verander ik de achtergrond in een mooie egale kleur, maar dan ook achter het ruitje enzo.

Graag een uitleg op de meest eenvoudige manier voor een echte beginner op software gebied.

De foto is nog niets bewerkt behalve dan die afmeting voor hier gemaakt.
    Het gaat me er dus niet zo zeer om of jullie het een al dan niet geslaagde foto vinden, ook daar ben ik een beginner en ik weet dat er vast nog wel een hoop te verbeteren valt
    Misschien plaats ik hem elders nog wel voor te vragen wat er nog aan te verbeteren valt, eerst dit maar eens proberen.
    IK vind hem zelf wel mooi , wil hem vergroot laten printen maar die achtergrond .....
    Helaas kon ik die achtergrond ter plekke (Rhodos) toen niet laten veranderen, eigenaar niet gezien, maar ik hoop dat dus nu te kunnen gaan doen met Photoshop (c3 extended) ofzo

Alvast bedankt voor de moeite
    Last edited by Nick Altena; 12 november 2010, 00:08.
    Nikon D5000 en wat lenzen.

Re: achtergrond vraag

mag dat bvb een muur zijn, of moet dat echt een effen vlak zijn?
    Als je echt een effen vlak wilt zal het er nog meer "gemaakt" uit zien dan dat je er bijvoorbeeld een muur achter stopt, als het dat is wat je wil (een muur) dan wil ik dat wel eens proberen te fiksen voor jou, als je me zegt natuurlijk welk kleur die muur moet hebben...

Grtz
    J
    GRAFISCH ONTWERP | WWW.ANNONSE.BE
    AUTOMOTIVE ARTWORK | WWW.JELLECLAEYS.BE

Comment

muur lijkt me wel goed
      Kleur zoals de stoelen op de achtergrond gelig ?
      Denk dat dat wel mooi staat.
      Of het grijs zoals de onderkant van het muurtje wat er al achter zit voor een gedeelte...misschien makkelijker ?
      Zeker mag er dan ook structuur in zitten, te gemaakt is ook niet mooi
      Inmiddels onderweg als het goed is.
      Als het kán.... lijkt me de schaduw er onder nog wel aardig.... maar alleen als dat kan hoor.
      En de boom mag van mij ook elders herplant worden...in tokio ofzo
      Hoewel dan de schaduw op de koffer weer niet klopt natuurlijk.... laat maar staan dan....

Alvast bedankt , ik ben benieuwd naar het resultaat.
      Zoals ook in pb al geschreven ga ik uiteraard ook zelf nog een poging wagen aan de hand van een uitleg, maar dat zal vast niet zo schoon worden als die van U
      Last edited by Nick Altena; 5 november 2010, 01:00.

Comment

Toch al 114 keer bekeken, maar slechts één persoon die er op reageerd ?
        Is dit een te moeilijk vraag om uit te leggen , of heb ik de vraag te onduidelijk omschreven ?

jelleken heeft aangeboden de achtergrond te bewerken en mij er daarna een uitleg over te geven hoe dat gedaan is.
        Heel mooi en fijn dat dit zo spontaan aangeboden is , maar voor alle andere..... houd U beslist niet in en schrijf gerust hoe U dit doet, meerdere methodes om straks uit te kunnen kiezen vind ik best wel fijn en ik leer graag.....
        De foto hóéft dus niet (nogmaals) een andere achtergrond te krijgen... het gaat mij om de (eenvoudige) uitleg want ik wil het uiteraard zélf ook leren.
        Vooral dat stuk met die ruit ben ik benieuwd hoe dat moet.

Comment

Ik ook. Lijkt ondoenbaar.

Comment

ok dan hier een beetje uitleg

de achtergrond moet je maskeren door een laagmasker aan te leggen
            hetgeen je in het laagmasker zwart tekent zal helemaal onzichtbaar worden

als je in het laagmasker met grijs tekent ipv zwart , komt er toch nog wat tekening
            doorheen en lijkt het een beetje doorzichtig

achter het scherm zit een stukje rood en dat valt dan sterk op
            daarom de rode kleur minder verzadigen achter het scherm

evt kan je ook een beetje structuur van de muur in het scherm brengen
            met kloon-gereedschap maar dan met bv dekking van 20 %

voorbeeldje

Comment

wow......
              Als leek vind ik dit al erg knap.
              Uiteraard heb ik hem nu even heee groot op het scherm gemaakt om de details te zien.
              Enkele dingen komen dan toch wel als vraag naar boven:

Die strepen en vlekken in die muur, zijn die dan ergens anders van gehaald ? IS die hele muur uit een andere foto afkomstig ofzo ? want ik zie niks in de originele foto waar dat van "gekloond" zou zijn ? (dat is toch een stukje uit "knippen" en herhaaldelijk/elders weer plakken ?

Dat ruitje blijft me toch bezig houden....
              Begrijp ik het goed dat je eerst de achtergrond structuur/muur maakt (met dat kloongereedschap) en dan die ruit ook nog er weer met een laag met dan meer dan 20 % overheen maakt ?
              Want ook die is bewerkt zie ik aan die zwart/rode schaduw lijn ?
              Zijn daar dan ook weer stukken in "geplakt" van een ander stukje ruit ?
              Last edited by Nick Altena; 5 november 2010, 23:42.

Comment

Rond de cylinders 2 stukjes vergeten en als je een boom wegtovert, moet je de schaduw ook wegtoveren.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

@hjansen,
                  Dit was maar een voorbeeld , het is ook helemaal niet de bedoeling er NU een perfect plaatje van te (laten) maken maar voor mij om een indruk te krijgen wát en dát het mogelijk is.

Maar vooral heb ik gevraagd om uitleg, niet om het ook te doen maar slechts om het te omschrijven.

Ik vind het dan ook een beetje flauw dat je nu over dat restje schaduw van die boom valt, want ik begrijp zelf ook wel dat ik daar later wél op moet letten dat dan ook alles klopt.
                  Dan kan je bijvoorbeeld ook gaan vallen over het rekje achterop wat niet meer klopt, of de voorband die wat wazig is, maar het is maar een voorbeeld, deze hoeft niet aan de muur en IK vind het knap en een aardig gebaar dat men sowieso de tijd en moeite heeft genomen !
                  Last edited by Nick Altena; 6 november 2010, 00:46.

Comment

de muur is 1 stuk uit een andere foto
                    dan komt de harley met een laagmasker

dan kan je kiezen wat voor jou het beste werkt

ofwel met grijs penseel in het laagmasker tekenen
                    ofwel een stuk ruit selecteren en in het laagmasker deze selectie vullen met grijs
                    ofwel een stuk ruit selecteren en kopieren boven de andere lagen met een dekking van bv 20%

en daarna wat opkuiswerk met kloongereedschap met dekking van bv 20%
                    meer de structuur van de muur aanbrengen in die ruit om die oorspronkelijke
                    achtergrond achter de ruit te verdoezelen

succes

Comment

David: dat heb je heel knap gedaan
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Mijn dank Ddavid ! voor deze duidelijke uitleg.
                        Ik ga het binnenkort eens proberen , misschien eerst met een iets eenvoudiger foto.
                        Ook maar eens tussen de buien door een mooi muurtje ofzo in de lens zien te vangen die er dan achter kan.

Nogmaals..thanks voor deze uitleg !

Comment

Na de uitleg hier ben ik aan het proberen gegaan.
                          Een achtergrond bleek behoorlijk lastig, atijd vervorming waardoor het behoorlijk nep leek.
                          Dan maar een andere oplossing gekozen (blurren of zoiets ) die me ook goed bevalt, de achtergrond stoort me nu niet meer.
                          Zie hier het voorlopige resultaat ;

Alleen dat ruitje.... ik kom er maar niet uit dat zo te maken dat die achtergrond daar ook verdwijnt en toch dat ruitje zichtbaar blijft.
                          Het rode minder verzadigen heb ik vast verkeerd gedaan want dan wordt het hier blauwig en dat vond ik niet echt mooi.
                          Hoe doe ik dit ?
                          Graag een eenvoudige stap voor stap uitleg want ik wil hem printen.... heb ik eindelijk mijn harley ....
                          Overigens.... de schaduwen van takjes en zo op de koffers en zadel storen me niet, net als de spiegelingen in het chroomwerk me niet in de weg zitten.
                          Dat zal dus zo blijven, maar dat raampje wil ik wel graag goed hebben.

Comment

wow dat is al knap

voor de ruit zou ik dit mooi selecteren en de selectie een beetje verschuiven
                            daar kopieren en plakken en dat stukje terug mooi boven het venster schuiven

eventueel kan je deze laag nog een laageffect geven "verloopbedekking" met dekking van 25% en hoek -47° met modus bedekken

Comment

Thanks ddavid
                              Zo knap ist niet toch ? beetje uitknippen van de motor en achtergrond wazig maken, weer samen voegen klaar....

Ik vind dat ruitje veranderen veel knapper want daar wordt wat verwijderd terwijl je toch de ruit nog ziet.

Ik denk dat ik begrijp wat je schrijft ik zal het gaan proberen.
                              Hoewel ik nog niet begrijp hoe ik die achtergrond kleur in die verschoven ruit dan kwijt raak.
                              Maar dat zal ik straks wel merken denk ik,

Als ik zo kijk is het dus al wel belangrijk dat je met dat verschuiven ook meteen het ruitje op een goede plek neerzet ,weer gezien de achtergrondkleuren ?
                              Want die kopieer en plak je daarna toch ook weer mee ?
                              De kleuren van de achtergrond lopen nu wel mooi door tenminste.
                              Nah... weer wat te uit te proberen vanmiddag, nogmaals dank.

Edit:

Done met onderstaand als resultaat.
                              Al weet ik nu niet meer wat ik gedaan heb (uiteindelijk iets met een gum en 2 lagen) het ziet er nu voor mij goed genoeg uit , het wordt hoogstens een 100% afdruk en als bureaublad achtergrond

Thanks allemaal voor de uitleg:
                              Last edited by Nick Altena; 13 november 2010, 22:43.

Comment

Working...
                              X