Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aperture vraagje - pijltje toont constant info ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aperture vraagje - pijltje toont constant info ?

post verwijderd
    Last edited by tommmm; 10 januari 2011, 20:14.

Re: Aperture vraagje - pijltje toont constant info ?

Ik dacht gewoon op 'T' drukken om dit op en af te zetten.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

post verwijderd
      Last edited by tommmm; 10 januari 2011, 20:14.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
        INDERDAAD !! Cool !

( Waar vind je die info ? )
        Haha ik heb er ook eens naar moeten zoeken. Moet ergens in de menu terug te vinden zijn ook. En toen had ik die shortcut onthouden en nu gebruik ik hem weleens.
        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Idem al meegemaakt. Waarschijnlijk per ongeluk aangevinkt door onderaan rechts op het knopje met een label met sterretje te klikken en dan 'show metadata tooltips' aan te zetten. Op dezelfde manier kun je het ook terug uitschakelen.
          D750 / D7000 - Nikon 16-35 f4 - Nikon 50D f1.4 - Tokina 11-16 f2.8 - Nikon 180D - Nikon 105 f2.8 Macro
          500px FaceBook

Comment

Goeie tip, ik geef er meteen een screenshotje erbij:
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

post verwijderd
              Last edited by tommmm; 10 januari 2011, 20:15.

Comment

Bedankt !
                Ik gebruikte Aperture 3 eigenlijk enkel als browser... Maar nu ben ik een beetje aan het spelen met de adjustments ( op mijn RAW files ) , en ik moet toegeven dat er eigenlijk weinig verschil is met de RAW workspace in photoshop...

Moest Apple nu hetzelfde uitbrengen maar dan mét die typische functies van photoshop zoals met layers en maskers werken, en teksten.. én plug ins toelaten zoals Glamour glow en dergelijke, dan zal Adobe pas écht in zijn haar scharten

Nog 1 vraagje nu ik aan het prutsen ben... Ik heb nu een Raw master bewerkt, zwart wit gemaakt, wat touch ups... Hoe kan ik nu die master én die version naast elkaar zien ? Ik zie daar nu een zwart wit foto, maar zou dan toch nog effe mijn master willen ernaast zien om te vergelijken... In de menu's vind ik niet direct een "show master" of iets dergelijks...

Blijkbaar zitten hier nogal wat experts..
                Eerst je vraag voor de vergelijking tussen bvb zww en origineel.`
                Je kan makkelijk via rechtsklik vrager nieuwe versie van raw. beide selecteren en in prviewmode gaan en ze staan netjes naast elkaar.
                je kan ook vragen via de voorkeuren om dadelijk bij bewerking een extra versie te maken zodat je deze automatisch ter beschikking hebt indien je wenst.

je opmerking over pluginns.
                Je zal toch eens via het menu Aperture/ pluginns een kijkje gaan nemen.
                zo zal je merken dat de meeste pluginns zoals Nik e.d. wel degelijk ook beschikbaar zijn voor Aperture.

Comment

Inderdaad er nieuwe versie aanmaken via rechtsklikken en je kan beide versies naast elkaar zetten.

Of anders gewoon even op M duwen, dan heb je ze niet naast elkaar maar wel afwisselend op het scherm.
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

De meeste bewerkingen kun je perfect (en niet destructief) doen in Aperture (zowat hetzelfde als lightroom maar met het voordeel dat alle effecten kunnen gebrushd worden vanaf v3). Voor zwaardere bewerkingen kun je photoshop toevoegen als bewerkingsprogramma: dan hoef je maar rechts te klikken op de foto, "edit with photoshop" kiezen en de bewerkte versie komt terug in je library terecht van zodra je photoshop sluit...
                    D750 / D7000 - Nikon 16-35 f4 - Nikon 50D f1.4 - Tokina 11-16 f2.8 - Nikon 180D - Nikon 105 f2.8 Macro
                    500px FaceBook

Comment

post verwijderd
                      Last edited by tommmm; 10 januari 2011, 20:15.

Comment

als "nieuwe version dan bovenop de andere ? of als aparte foto ? ..

( Voor het geld dat aperture maar gekost heeft is dat toch heel straffe toebak hoor.. )
                        Inderdaad, op voorwaarde wel dat je de voorkeuren niet veranderd hebt natuurlijk.
                        Trouwens, het is niet op het moment dat je de foto sluit of bewaard in photoshop, maar vanaf het moment dat je vraagt om deze via photohop te openen dat deze versie aangemaakt wordt volgens de in de voorkeuren aangegeven set van bitdiepte, kleurprofiel enz.

Comment

Als aparte foto. Bij Aperture houd je altijd je origineel: ofwel onderliggend aan de aperture bewerkingen ofwel als aparte foto indien de bewerking extern gebeurde.
                          500px FaceBook

Comment

Working...
                          X