Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met kleur ,Epson Pro 4800

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Probleem met kleur ,Epson Pro 4800

Ik kocht een Epson stylus Pro 4800, voordat ik deze kocht heb ik een nozzle test laten uitvoeren en alles bleek in orde te zijn. Ook een test print zat goed.

Terug thuis, de nieuwe drivers geinstalleerd voor win 7, en met lightroom 3 en CS-4 een paar afdrukken geprobeerd.

Probleem: De kleurweergave op de print zit niet goed, blijkbaar te weining zwart.
    Ik heb geprobeerd de printer de kleuren te laten beheren (Vivid, EpsonsRGB,), PS en of LR3 de kleuren te laten controleren. ICC profielen kon ik enkel vinden voor 32 bit applicaties.

Vraagje: Hoe los ik zoiets op ? Wat is de beste manier om de printer te configureren ?

Ik heb wel een Monkey van X-Rite, dus ik zou eventueel eens de printer kunnen calibreren.
    Heb ik nog noet gedaan daar de afwijking wat groot is. Foto,s zijn licht dus weining zwart. Er zit een photo Black cartridge in.

De printer heeft maar 150 vellen afgedrukt volgens de teller, alleen zijn de Cartridges van juni 2009. Zou dit een probleem kunnen zijn ? Is wel K3 Umtra Chrome inkt van Epson.

Alle advies en tips van harte welkom.

Groet Flash
    Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

Re: Probleem met kleur ,Epson Pro 4800

Iemand die raad weet ?

Comment

Eerst jouw scherm kalibreren.
      Dan de printer.
      Met de Monkey moet dat lukken.

Maak een profiel voor de printer dus en gebruik die in Photoshop.
      In de Epson met je werkelijk alles uitzetten.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Bedankt theodokus,

Scherm is een Eizo G222W en is reeds gecalibreed; zal deze avond de printer calibreren.
        Ik veronderstel dat ik een ICC profiel aanmaak per soort papier.
        Ik laat iets weten.

Groet flash

Comment

Voordat je de patronen erin steekt moet je deze patronen eerst zwenken om de pigmentdeeltjes die sinds juni 2009 behoorlijk zijn afgezet weer te homogeniseren. Over het algemeen kan je Epson patronen veilig gebruiken na de vervaldatum, maar moet je ze wel elke paar maanden eruit trekken en ze eens zwenken (niet hevig schudden, omdat de inkt dan kan gaan schuimen, waardoor er luchtbelletjes in de CISS-leiding van de printer kunnen ophopen, waardoor de afdruk hier en daar steekjes kan laten en het lijkt dat je printkop verstopt is).

Ik heb nog nooit gehoord dat ICC-profielen afhankelijk zijn van het al dan niet 32 of 64 bits zijn van het bewerkingsprogramma. Beschouw dit gewoon als een soort opzoektabellen die vertellen aan je printer: als ik deze kleur op dit type papier met deze printer en met deze media-instelling wil, print dan die kleur en met die intensiteit.

De Epson Pro 4800 gebruikt namelijk ofwel fotozwart of matte zwart afhankelijk van het type papier en kan op twee manieren zijn ingesteld, namelijk met 1 zwart en 2 grijzen (light black en light light black) ofwel met 2 zwarten (zowel foto als matte zwart) en 1 grijs (light black). Print je vooral op matte papier, dan moet de matte zwart erin gesteken zijn, aangezien fotozwart op matte media de dichtheid van het zwart onvoldoende is en eerder donkergrijs overkomt.

Aangezien je enkel fotozwart hebt en je print op matte media, den krijg je inderdaad teleurstellende contrasten.
          Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Working...
          X