Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PS CS5 : hoe "open files" invoegen als nieuwe laag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PS CS5 : hoe "open files" invoegen als nieuwe laag

    Voor mijn HDR techniek in PS CS5, open ik bvb 3 bestanden (licht - medium - donker).

    Ik kopieer 2 van die bestanden als laag boven de laag in het 3e bestand.

    Dit doe ik tot nu toe door van elk van de 2 foto's alles te selecteren, te kopiëren en te plakken in de 3e foto. Dit komt er dan als bovenliggende laag in.

    Nu vroeg ik mij af of dit niet sneller / eenvoudiger kan door shortcut of eventueel slepen.

    Ik dacht dit ooit ergens gelezen te hebben, maar kan het niet meer terugvinden
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

  • #2
    Re: PS CS5 : hoe "open files" invoegen als nieuwe laag

    dat kan met "bestand >> scripts >> bestanden laden naar stapel"

    Comment


    • #3
      Re: PS CS5 : hoe "open files" invoegen als nieuwe laag

      kan bijvoorbeeld ook zo.
      open ze alle 3.
      ga op het verplaatssymbool staan en sleep met "shift" ingedrukt de bestanden in één bestand.
      dan staan ze allemaal precies op dezelfde plek.

      maar wat hierboven staat bij ddavid is het snelst. de mijne is makkelijk als je de bestanden open hebt staan.
      Last edited by BrigitteVH; 11 september 2010, 09:35.

      Comment


      • #4
        Re: PS CS5 : hoe "open files" invoegen als nieuwe laag

        Bedankt ddavid en Brigitte.

        De methode van ddavid ken ik, maar dan maakt hij een nieuw bestand aan, en moet ik het weer naar juiste map met juiste naam gaan opslaan.

        Ik sla mijn foto op onder de naam van de 3e foto waar ik alle lagen naar gekopieerd heb.
        Maar hoe doe je dit precies ?

        Moeten "alles geselecteerd" zijn om jouw methode toe te passen ? Het lukt me voorlopig niet...
        Oorspronkelijk geplaatst door BrigitteVH Bekijk bericht
        kan bijvoorbeeld ook zo.
        open ze alle 3.
        ga op het verplaatssymbool staan en sleep met "shift" ingedrukt de bestanden in één bestand.
        dan staan ze allemaal precies op dezelfde plek.

        maar wat hierboven staat bij ddavid is het snelst. de mijne is makkelijk als je de bestanden open hebt staan.
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

        Comment


        • #5
          Re: PS CS5 : hoe "open files" invoegen als nieuwe laag

          Misschien vertel ik dingen die je weet (sorry daarvoor), maar misschien weet je het ook niet.
          Wat is het formaat van je bestanden (tiff? jpg?); alleszins hebben ze waarschijnlijk maar één laag.
          Als je de drie foto's op één samenbrengt, heb je een bestand met drie lagen. Dat moet je sowieso opslaan als een psd file voor verdere bewerking. Pas nadat alle bewerkingen zijn uitgevoerd, kun je de lagen "opeengooien" (flatten image) en bewaren als een JPG.
          Helpt dit, of begrijp ik je vraag onvoldoende?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

          Comment


          • #6
            Re: PS CS5 : hoe "open files" invoegen als nieuwe laag

            Nee dat hoeft niet.
            Zet ze maar eens alle drie naast elkaar. Desnoods op schaal dat je ze allemaal kan zien.
            Neem het verplaatsssymbool (zwarte 3 hoekje met plusje ernaast).
            Ga ergens op de laag staan van bestand 2. Klik en sleep (met shift) deze naar bestand 1.
            En zo sleep je ook bestand 3 naar bestand 1.
            Dan moeten ze precies op dezelfde plek staan in de lagen.
            Succes.

            Comment


            • #7
              Re: PS CS5 : hoe "open files" invoegen als nieuwe laag

              Yes, that's it !

              Het probleem was dat mijn vensters niet naast elkaar stonden, maar als tabs zichtbaar waren. Vanuit die tabs lukt het blijkbaar niet.

              Bedankt hoor

              Oorspronkelijk geplaatst door BrigitteVH Bekijk bericht
              Nee dat hoeft niet.
              Zet ze maar eens alle drie naast elkaar. Desnoods op schaal dat je ze allemaal kan zien.
              Neem het verplaatsssymbool (zwarte 3 hoekje met plusje ernaast).
              Ga ergens op de laag staan van bestand 2. Klik en sleep (met shift) deze naar bestand 1.
              En zo sleep je ook bestand 3 naar bestand 1.
              Dan moeten ze precies op dezelfde plek staan in de lagen.
              Succes.
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

              Comment


              • #8
                Re: PS CS5 : hoe "open files" invoegen als nieuwe laag

                Thx !
                Ik heb de slechte gewoonte geen PSD te bewaren.
                Eens alles bewerkt is, gooi ik de lagen samen, en save ik als JPG.

                Als ik iets moet nabewerken, is het herbeginnen vanuit LR, of vanuit de JPG als het lichte veranderingen zijn.

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Misschien vertel ik dingen die je weet (sorry daarvoor), maar misschien weet je het ook niet.
                Wat is het formaat van je bestanden (tiff? jpg?); alleszins hebben ze waarschijnlijk maar één laag.
                Als je de drie foto's op één samenbrengt, heb je een bestand met drie lagen. Dat moet je sowieso opslaan als een psd file voor verdere bewerking. Pas nadat alle bewerkingen zijn uitgevoerd, kun je de lagen "opeengooien" (flatten image) en bewaren als een JPG.
                Helpt dit, of begrijp ik je vraag onvoldoende?
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

                Comment


                • #9
                  Re: PS CS5 : hoe "open files" invoegen als nieuwe laag

                  Ik heb de slechte gewoonte al mijn PSDs te bewaren, en die worden verdomd zwaar. Maar liever dan opnieuw terug naar de RAW-file te gaan en te herbeginnen, kan en zal ik voortwerken op reeds bestaand werk. Tenzij, in een uitzonderlijk geval, ik een heel andere richting uit wil met de RAW.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                  Comment


                  • #10
                    Re: PS CS5 : hoe "open files" invoegen als nieuwe laag

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                    Yes, that's it !

                    Het probleem was dat mijn vensters niet naast elkaar stonden, maar als tabs zichtbaar waren. Vanuit die tabs lukt het blijkbaar niet.

                    Bedankt hoor
                    Vanuit de tabs kan het ook!
                    Shift ingdrukt houden en dan hetzelfde maar meteen op de tabnaam slepen waar ie in moet.
                    Last edited by BrigitteVH; 11 september 2010, 14:38.

                    Comment


                    • #11
                      Re: PS CS5 : hoe "open files" invoegen als nieuwe laag

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Ik heb de slechte gewoonte al mijn PSDs te bewaren, en die worden verdomd zwaar. Maar liever dan opnieuw terug naar de RAW-file te gaan en te herbeginnen, kan en zal ik voortwerken op reeds bestaand werk. Tenzij, in een uitzonderlijk geval, ik een heel andere richting uit wil met de RAW.
                      Ach joh dan koop je toch een terrabyte bij voor 80 euro en dan kun je weer even vooruit!

                      Comment


                      • #12
                        Re: PS CS5 : hoe "open files" invoegen als nieuwe laag

                        Ik sleepte van tab naar tab, maar je moet wat blijven hangen op de "bestemmings"-tab, totdat die in beeld komt, en dan loslaten.

                        Ha, weer iets bijgeleerd ! Great !
                        Oorspronkelijk geplaatst door BrigitteVH Bekijk bericht
                        Vanuit de tabs kan het ook!
                        Shift ingdrukt houden en dan hetzelfde maar meteen op de tabnaam slepen waar ie in moet.
                        www.damafoto.be
                        Facebook Damafoto

                        Comment


                        • #13
                          Re: PS CS5 : hoe "open files" invoegen als nieuwe laag

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                          ... of vanuit de JPG als het lichte veranderingen zijn.
                          Open en save die jpg eens 10 keer, kom daarna eens vertellen welke kwaliteit je nog over hebt?
                          Iedere keer je gaat opslaan als jpg gaat er data verloren, dus pas naar jpg als je klaar bent
                          alle andere tussenstappen saven als psd.
                          Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: PS CS5 : hoe "open files" invoegen als nieuwe laag

                            Dit wordt een andere discussie natuurlijk

                            Ik heb dit vroeger nog getest, en niemand die verschil zag...

                            Gebruik wel min compressie / max kwaliteit.

                            In theorie zal dit wel kloppen, maar in de praktijk, en vooral voor wat ik er mee doe, is er geen kwaliteitsverlies te merken.

                            Gebeurt trouwens zelden dat ik dit 10 keer doe, hooguit 2-3 keer.
                            Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
                            Open en save die jpg eens 10 keer, kom daarna eens vertellen welke kwaliteit je nog over hebt?
                            Iedere keer je gaat opslaan als jpg gaat er data verloren, dus pas naar jpg als je klaar bent
                            alle andere tussenstappen saven als psd.
                            www.damafoto.be
                            Facebook Damafoto

                            Comment


                            • #15
                              Re: PS CS5 : hoe "open files" invoegen als nieuwe laag

                              Oorspronkelijk geplaatst door BrigitteVH Bekijk bericht
                              Ach joh dan koop je toch een terrabyte bij voor 80 euro en dan kun je weer even vooruit!
                              Voilà, en zo heb ik het ook opgelost!

                              Liever dan opnieuw "van voor af aan" (zoals men hier zegt) te moeten beginnen. Het is precies in die PSD dat al het werk steekt, de hele geschiedenis die het bestand reeds heeft ondergaan. Enfin, zo bewaren wij onze PSDs toch, tot op het moment dat wij flatten image, image size, USM, canvas size, signature, opnieuw flatten image, save as JPG... doen, afhankelijk van waar wij de foto willen laten zien.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                              Comment

                              Working...
                              X