Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto-album in PS voorbereiden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto-album in PS voorbereiden

Ik ben bezig met de aanmaak van een foto-album van mijn vorige reis. (Ik weet niet als dit een rol speelt, maar het is met BLURB )

Omdat ik zelf wil bepalen waar welke foto komt wil ik mijn pagina's aanmaken in PS CS3. Dit is mijn workflow:
    - blanco pagina aanmaken op de grootte van de pagina van het album
    - titel enzo plaatsen
    - ik open dan de foto's die ik op die pagina wil. Dit zijn RAW bestanden van 10 MP, veel te groot voor die pagina dus, ik verklein ze dan doormiddel van "Image size" tot de gewenste grootte.
    - Ik kopieer en plak deze foto's dan op de eerste blanco pagina. Deze sla ik op als JPG
    - In BLURB voeg ik deze JPG dan in als foto...

Nu komt mijn eigenlijke vraag: Als ik dit zo doe krijg ik de melding va BLURB: "De resolutie van mijn foto te klein is voor deze container. De kwaliteit kan goed zijn op het scherm, maar niet op de papieren versie" (eventjes ruw vertaald naar het Nederlands ).

Doe ik dus iets verkeerd of heeft deze opmerking een andere reden?? Ik zou niet graag hebben dat ik een lelijk album krijg

Alvast bedankt voor jullie hulp!!
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

Re: Foto-album in PS voorbereiden

Een ideetje (wij hebben ook al privé gecorrespondeerd):
    Heb je je lege pagina aangemaakt op 300 dpi? Als je je foto's afzonderlijk eerst verkleint, zorg je er dan ook voor dat je 300 dpi hebt? Als die niet dezelfde resolutie hebben, dan kan je verkleinde foto zich vreemd gaan gedragen (andere afmetigen aannemen) als je het op dat wit blad plaatst.

Op deze afbeelding zie je links een van mijn presets voor een nieuw wit blad (hier op A4 formaat portrait). Dit gebruik ik als ik thuis een aantal foto's op één pagina wil plaatsen en dan zelf afdrukken. Uiteraard kan dat blad voor jou een ander formaat en kleur hebben.
    Rechts zie je de afmetingen van een verkleinde foto (hier zie je de klassieke BD-maten, 900 px langste zijde) die ik op dat A4 blad ga plaatsen. Ik zorg ervoor dat de resolutie overeenstemt, en omdat het uiteindelijk het (gevulde) wit blad is dat ik ga afprinten als "composietfoto" zorg ik voor een resolutie van 300 dpi. Dat zou voldoende moeten zijn voor een goede afdrukkwaliteit.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

LesC,

een duidelijkere uitleg van mijn kant brengt zoals gezegd inderdaad een vlugge oplossing

Ik zie dat mijn resolutie van de blanco pagina hier op 72 dpi staat... Redelijk verschil met de 300 die het zou moeten zijn Zelfde liedje met het verkleinen, staat ook op 72dpi

Ik ga het straks eens testen met de nieuwe instellingen...

Alvast bedankt!!

In plaats van Fietsmontage had ik beter een avondcursus Photoshop genomen
      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
      500px

Comment

Dat zal het wel zijn! Laat je horen of het nu lukt?
        Veel sukses met je fietsen, eu, bedoel fotografie!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Voor wie vaak albums moet ontwerpen in Photoshop is AlbumDS (www.albumds.com) wel een goede optie. Het is een pakket dat samenwerkt met Photoshop. Kost wel ongeveer 200 €, maar als je een paar albums maakt heb je dat vrij snel terugverdiend. Het wordt ook geleverd met tientallen megabytes aan achtergronden, textures, frames en dergelijke.
          Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
          Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
          GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Working...
          X