Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bestandgrootte na bewerken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• bestandgrootte na bewerken

sinds kort gebruik ik naast lightroom ook meer en meer PS, Viveza, color efex. Nu bij het bewerken van eenzelfde foto switch ik regelmatig tussen die programma's met soms het eindresultaat dat mijn foto slechts 1 à 2 mb meer groot is (en de kwaliteit bij uitvergroting snel vermindert). Is er iets waar ik moet op letten bij de workflow?

meestal gaat die als volgt:
    - eerst de RAW blenden in PS
    - bewerking via photoshop in viveza en/of color efex
    - één laag maken en opslaan als tiff
    - importeren in lightroom voor laatste aanpassingen

kan het zelf niet direct thuisbrengen maar misschien valt jullie direct een aandachtspunt op.

Groeten
    Dries
    Groeten!

500px / Facebook

Re: bestandgrootte na bewerken

Kijk eens op welke instelling je dpi (dots per inch) staat. Ik heb onlangs gemerkt dat het bij mij slechts op 72 staat ipv de aanbevolen 300 dpi
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

Comment

Je kan kijken op hoeveel dpi de foto staat en dat eventueel veranderen, maar het zal geen enkel effect hebben op de beschreven klacht.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
        Kijk eens op welke instelling je dpi (dots per inch) staat. Ik heb onlangs gemerkt dat het bij mij slechts op 72 staat ipv de aanbevolen 300 dpi
        Dat zal op zich niets veranderen aan de grootte (in aantal pixels / megabyte) van je bestand: die 72 of 300 bepaalt gewoon of je een (in centimeters) een grote foto krijgt met een lage pixeldichtheid (72 dpi) of een kleinere foto met een hogere pixeldichtheid.
        Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
        Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
        GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Eerst en vooral: ik weet niet onmiddellijk wat je probleem veroorzaakt, maar ik zou toch alvast eens de volgende workflow proberen, die begint met de raw te importeren in Lightroom aan het begin van je workflow, en niet op het einde
          - importeer de raw in Lightroom
          - doe de basiscorrecties in Lightroom
          - kies Edit in => Open as Smart Object in Photoshop
          - daar kan je dan Viveza en Color Efex als Smart Filter laten lopen. Dat heeft als voordeel dat je altijd je bewerkingen nog kunt aanpassen achteraf.
          - eventuele tonale aanpassingen doe je met aanpassingslagen, zodat het non-destructief blijft.
          - Na je Photoshop bewerking klik je op Save.
          - Het Smart Object zal netjes in je Lightroom Catalogus opgenomen zijn, gestapeld met de originele Raw. Je kan dan de Smart Object in Lightroom nog verder gaan bewerken (*). Wil je hem in Photoshop nog even bewerken, kies dan Edit in => Edit in Photoshop en kies 'Edit Original' uit het menu. Je krijgt dan terug je Smart-Object Foto in Photoshop en kunt alle instellingen van je Smart Filters nog veranderen. Je kunt zelfs door te dubbelklikken op het Smart Object in Photoshop Camera Raw openen en daar de instellingen nog veranderen!
          - Het enige waar je moet op letten is dat de Lightroom aanpassingen (zie (*)) niet zichtbaar zullen zijn tijdens je Photoshop sessie. Die zullen wel achteraf terug toegepast worden nadat je opnieuw op Save geklikt hebt en je de foto terug in Lightroom bekijkt.
          Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
          Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
          GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Ruis in de foto maakt er ook een zwaarder bestand van. Merkbaar
            Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Je kan kijken op hoeveel dpi de foto staat en dat eventueel veranderen, maar het zal geen enkel effect hebben op de beschreven klacht.
              Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
              Dat zal op zich niets veranderen aan de grootte (in aantal pixels / megabyte) van je bestand: die 72 of 300 bepaalt gewoon of je een (in centimeters) een grote foto krijgt met een lage pixeldichtheid (72 dpi) of een kleinere foto met een hogere pixeldichtheid.
              Bedankt voor deze info Weer iets bijgeleerd! Ik sta nog in mn eerste schoentjes wat echte fotobewerking betreft...
              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
              500px

Comment

yep .. net zoals een meter langer wordt als je 'm in millimeter meet ipv in cm

Comment

bedankt iedereen voor de tips! heb er zeker iets aan gehad.

Grts
                  Dries
                  Groeten!

500px / Facebook

Comment

Ja, ik herinner me dat wij het hierover gehad hebben. Was daarmee je probleem opgelost? Antwoord misschien in het desbetreffende draadje.

Wij hadden het toen wel over een afdruk, waar die resolutie wel een belangrijke rol speelt (je kreeg immers een foutmelding van "te lage resolutie").
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Working...
                    X