Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nef en JPG

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nef en JPG

Beste,
    Ik heb een printer IP4500.
    Als ik daarmee foto's afdruk die in JPG staan, zijn ze goed.
    Druk ik dezelfde foto's, op hetzelfde papier, af in NEF, zijn ze veel te flets.
    Samen met de printer worden ook kalibratie bestanden meegeleverd. Ik heb ze allemaal geprobeerd in Photoshop. Geen enkel bestand heeft een goed resultaat opgeleverd voor de NEF bestanden.
    Wat moet ik doen om ze ook toch met goed resultaat af te drukken in NEF?
    Dank bij voorbaat ramp

Re: Nef en JPG

Als ik het zo hoor, heeft dat weinig met je printer te maken: NEF's zien er gewoon standaard altijd fletser uit dan JPG's, je moet die nog bewerken. JPG's zijn in de camera al verscherpt, contrastrijker gemaakt en vaak ook extra gesatureerd. Een paar onderwerpen verder is er een hele thread aan gewijd.
    Normaliter, als je je NEFs zou bewerken dat ze er hetzelfde als je JPG's uitzien op je scherm, dan zouden ze ook hetzelfde moeten printen.
    Wat bedoel je met overigens met 'Kalibratiebestanden'? Bedoel je foto's of bedoel je ICC profielen? In het geval van ICC profielen hebben die niets te maken met de keuze JPG/NEF, maar met welk papier je gebruikt: je moet het juiste profiel voor het juiste papier selecteren.

Oorspronkelijk geplaatst door ramp Bekijk bericht
    Beste,
    Ik heb een printer IP4500.
    Als ik daarmee foto's afdruk die in JPG staan, zijn ze goed.
    Druk ik dezelfde foto's, op hetzelfde papier, af in NEF, zijn ze veel te flets.
    Samen met de printer worden ook kalibratie bestanden meegeleverd. Ik heb ze allemaal geprobeerd in Photoshop. Geen enkel bestand heeft een goed resultaat opgeleverd voor de NEF bestanden.
    Wat moet ik doen om ze ook toch met goed resultaat af te drukken in NEF?
    Dank bij voorbaat ramp
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Vroeger ontwikkelde je eerst de film voor je ging afdrukken, waarom zou je nu overslaan?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

@moreThanWords,
        Die foto's werden reeds bewerkt en ze zien er op het scherm zeer goed uit. Ik moet wel zeggen dat als ik de foto omzet in JPG, er een beetje meer verzadiging is.
        Het vreemde is dat als ik de JPG afdruk, de kleuren veeeeel levendiger zijn dan de afdruk in NEF, terwijl toch gebruik gemaakt werd van hetzelfde profiel.

Ik bedoelde de ICC-profielen die met de printer meegeleverd worden.
        Hopelijk kun je mij op het juiste spoor zetten.
        Grtn, ramp

Comment

nogmaals aan MoreThanWords,
          Ik heb jouw reactie op een paar threads lager gelezen en ga ook pas op het einde (na alle bewerkingen) de foto omzetten in JPG en dan afdrukken. Ik laat nog wel weten wat het resultaat is.
          Trouwens, ik werk nu met een (goedkope) inktjetprinter. Ik vraag me af of je ook dergelijk (slechte) resultaten hebt met een (duurdere) Epson printer b.v. de Stylus Photo R800?
          Grtn, ramp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ramp Bekijk bericht
            nogmaals aan MoreThanWords,
            Ik heb jouw reactie op een paar threads lager gelezen en ga ook pas op het einde (na alle bewerkingen) de foto omzetten in JPG en dan afdrukken. Ik laat nog wel weten wat het resultaat is.
            Trouwens, ik werk nu met een (goedkope) inktjetprinter. Ik vraag me af of je ook dergelijk (slechte) resultaten hebt met een (duurdere) Epson printer b.v. de Stylus Photo R800?
            Grtn, ramp
            De slechtheid van de resultaten hangt niet af van de printer, maar aan je gebrek aan kennis van wat een raw bestand is. Dus ja, dat ga je met die printers ook hebben. Vanuit welk programma druk je die nef's af? Want het is dat programma dat verantwoordelijk is voor de conversie van NEF naar een postscript bestand (of gelijkaardig) dat af te drukken is door je printer.

Comment

@MoreThanWords,
              Ik heb me de canon IP4700 aangeschaft.
              De problemen die ik had zijn helemaal verdwenen.
              Zowel NEF als JPG foto's worden goed weergegeven.
              Waarschijnlijk (maar ik ben niet zeker), werd mijn probleem veroorzaakt doordat ik in het verleden eens gebruik gemaakt heb van navulpatronen. Ik had nochthans dieptereiniging toegepast en bovendien de spuitkoppen eens goed schoongemaakt.
              Grtn, ramp

Comment

Working...
              X