Dit is misschien iets wat velen al weten, maar toch leg ik even met schermafdrukjes een methode uit die ik via een Engelse fotograaf te weten ben gekomen (en die methode zou ook in het Decembernummer van PcPhoto staan), en die ik al op veel van mijn foto's zat uit te testen de laatste dagen, en met succes.
Waar gaat het over: zie volgende foto die te donker is onderaan

1. Open de foto in PS. Maak een volledige selectie met Ctrl-A, en kopieer die met Ctrl-C.
2. Open een nieuw bestand. Kopieer de selectie hierin via Ctrl-V.
3. Zet de kopie om in grijswaarden: Image - Mode - Grayscale
Flatten het beeld, en druk OK
4. Inverteer de kopie: Image - Adjustments - Invert
5. Pas een Gaussian Blur toe op de kopie: Filter - Blur - Gaussian Blur. Radius tussen 2 en 4 (beste schijnt 3). Druk OK

6. Keer terug naar de originele foto.
Neem Select - Load Selection
In Document neem je de naam van het zwart-witte kopiebeeld (hier Untitled-1. Druk OK

7. Nu zie je hierboven dat er eigenlijk teveel is geselecteerd. De wolken moeten er eigenlijk uit. Nu zijn er veel methodes om ervoor te zorgen dat die uit de selectie verdwijnen ..
Keer daarvoor terug naar de zwartwitte kopie. Je hebt al gemerkt dat de witte tinten ervoor zorgen dat er "selectie" gebeurt, de donkere voor "niet-selectie". Om te zorgen dat de wolken niet mee in de selectie zitten, volstaat het ze donkerder te maken. Dit kan op veel manieren, maar hier kun je bv met een donkere kleur en de verfpot de lucht verdonkeren.
8. Na de aanpassingen keer je terug naar het originele beeld, en doe je terug Select - Load Selection. Je zult zien dat de selectie nu veel beter aansluit op het standbeeld en de jongen bovenaan.

9. Tenslotte gaan we op die selectie een mask toepassen:
Layer - New Adjustment Layer - Curves
Zet Mode op "Screen", druk OK
Er verschijnt een Curves-scherm, pas hierin de curves nog naar believen aan. Druk dan OK.

En ziehier het resultaat :

Na wat oefening kun je dit in één minuut klaren !! En ik heb geen eurocent moeten uitgeven aan één of ander plugin voor PS ...
Dit wou ik toch met jullie delen ! Alle vragen hierover beantwoord ik met plezier.
Waar gaat het over: zie volgende foto die te donker is onderaan

1. Open de foto in PS. Maak een volledige selectie met Ctrl-A, en kopieer die met Ctrl-C.
2. Open een nieuw bestand. Kopieer de selectie hierin via Ctrl-V.
3. Zet de kopie om in grijswaarden: Image - Mode - Grayscale
Flatten het beeld, en druk OK
4. Inverteer de kopie: Image - Adjustments - Invert
5. Pas een Gaussian Blur toe op de kopie: Filter - Blur - Gaussian Blur. Radius tussen 2 en 4 (beste schijnt 3). Druk OK

6. Keer terug naar de originele foto.
Neem Select - Load Selection
In Document neem je de naam van het zwart-witte kopiebeeld (hier Untitled-1. Druk OK

7. Nu zie je hierboven dat er eigenlijk teveel is geselecteerd. De wolken moeten er eigenlijk uit. Nu zijn er veel methodes om ervoor te zorgen dat die uit de selectie verdwijnen ..
Keer daarvoor terug naar de zwartwitte kopie. Je hebt al gemerkt dat de witte tinten ervoor zorgen dat er "selectie" gebeurt, de donkere voor "niet-selectie". Om te zorgen dat de wolken niet mee in de selectie zitten, volstaat het ze donkerder te maken. Dit kan op veel manieren, maar hier kun je bv met een donkere kleur en de verfpot de lucht verdonkeren.
8. Na de aanpassingen keer je terug naar het originele beeld, en doe je terug Select - Load Selection. Je zult zien dat de selectie nu veel beter aansluit op het standbeeld en de jongen bovenaan.

9. Tenslotte gaan we op die selectie een mask toepassen:
Layer - New Adjustment Layer - Curves
Zet Mode op "Screen", druk OK
Er verschijnt een Curves-scherm, pas hierin de curves nog naar believen aan. Druk dan OK.

En ziehier het resultaat :

Na wat oefening kun je dit in één minuut klaren !! En ik heb geen eurocent moeten uitgeven aan één of ander plugin voor PS ...
Dit wou ik toch met jullie delen ! Alle vragen hierover beantwoord ik met plezier.
Comment