Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Detail in donkere partijen (werkwijze)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Detail in donkere partijen (werkwijze)

Dit is misschien iets wat velen al weten, maar toch leg ik even met schermafdrukjes een methode uit die ik via een Engelse fotograaf te weten ben gekomen (en die methode zou ook in het Decembernummer van PcPhoto staan), en die ik al op veel van mijn foto's zat uit te testen de laatste dagen, en met succes.

Waar gaat het over: zie volgende foto die te donker is onderaan

1. Open de foto in PS. Maak een volledige selectie met Ctrl-A, en kopieer die met Ctrl-C.
    2. Open een nieuw bestand. Kopieer de selectie hierin via Ctrl-V.
    3. Zet de kopie om in grijswaarden: Image - Mode - Grayscale
    Flatten het beeld, en druk OK
    4. Inverteer de kopie: Image - Adjustments - Invert
    5. Pas een Gaussian Blur toe op de kopie: Filter - Blur - Gaussian Blur. Radius tussen 2 en 4 (beste schijnt 3). Druk OK

6. Keer terug naar de originele foto.
    Neem Select - Load Selection
    In Document neem je de naam van het zwart-witte kopiebeeld (hier Untitled-1. Druk OK

7. Nu zie je hierboven dat er eigenlijk teveel is geselecteerd. De wolken moeten er eigenlijk uit. Nu zijn er veel methodes om ervoor te zorgen dat die uit de selectie verdwijnen ..
    Keer daarvoor terug naar de zwartwitte kopie. Je hebt al gemerkt dat de witte tinten ervoor zorgen dat er "selectie" gebeurt, de donkere voor "niet-selectie". Om te zorgen dat de wolken niet mee in de selectie zitten, volstaat het ze donkerder te maken. Dit kan op veel manieren, maar hier kun je bv met een donkere kleur en de verfpot de lucht verdonkeren.

8. Na de aanpassingen keer je terug naar het originele beeld, en doe je terug Select - Load Selection. Je zult zien dat de selectie nu veel beter aansluit op het standbeeld en de jongen bovenaan.

9. Tenslotte gaan we op die selectie een mask toepassen:
    Layer - New Adjustment Layer - Curves
    Zet Mode op "Screen", druk OK
    Er verschijnt een Curves-scherm, pas hierin de curves nog naar believen aan. Druk dan OK.

En ziehier het resultaat :

Na wat oefening kun je dit in één minuut klaren !! En ik heb geen eurocent moeten uitgeven aan één of ander plugin voor PS ...
    Dit wou ik toch met jullie delen ! Alle vragen hierover beantwoord ik met plezier.
    Albums : http://fotografiepeterderycke.be
    Losse fotos : https://500px.com/lightyear63

Alvast bedankt Peter voor deze uitleg. Hier doe je velen - mij in ieder geval - een groot plezier mee. Zal het een dezer dagen eens uitproberen, want foto's die zo verbeterd kunnen worden hebben we allemaal wel eens gemaakt.

Groetjes, JantjeB.
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Lightyear zou dit vb. ook toetepassen zijn om doorschijnend haar ergens uit te halen ?
      Ik vind dit een slim idee
      Pluim voor U

CANON G5: Speedlite 420ex: Manfrotto 390.
      Lenzen: Groothoek - Tele - Macro

Comment

Leuk om te weten hoe je dit kan doen, maar in de praktijk zal ik toch eerder de adjust>shadows te gebruiken in PS CS

Comment

Het eerste deel (het selecteren van de donkere partijen in de eerste 8 stappen) is toch wel een beetje een omweg. Het kan sneller door in het menu Selecteren > Kleurbereik te kiezen. Daarna kun je de schaduwen gemakkelijk selecteren door in het dialoogvenster in lijst Selecteren de optie Schaduwen te selecteren (je hoeft dan daarna in deze foto althans ook niet meer de donkere partijen uit de wolken te verwijderen).

Soms wil je die er misschien juist wel bijhebben, of iets meer invloed hebben. Kies dan in de lijst Selecteren de optie Kleurmonsters, klik ergens in het donkere gedeelte en nu kun je met de schuif Tolerantie regelen wat je er wel of niet bij wilt hebben.

Eh btw: Niet om deze tip te bekritiseren hoor (juist niet), maar de aangegeven selectiemethode kan voor foto's zoals deze nog gemakkelijker en sneller. Het zijn alleen de wat 'exotischer' functies van PS...

Comment

Erik, we hebben hier inderdaad een eenvoudige foto om aan te tonen hoe de methode werkt, er is een duidelijke aflijning tussen (té) donker en licht.. En inderdaad gaat die methode Kleurbereik een stuk sneller op deze foto!
            Maar: je hebt niet de volledige "beheersing" over selectie/niet-selectie, het is een PS tool die dat voor jou doet, en in bepaalde gevallen (complexere beelden) zal dat niet precies genoeg werken denk ik. Toch moet ik dit ook es verder testen op mijn foto's.

Zeker bedankt voor de input, Erik !!

Originally posted by Erik Mansvelders
            Het eerste deel (het selecteren van de donkere partijen in de eerste 8 stappen) is toch wel een beetje een omweg. Het kan sneller door in het menu Selecteren > Kleurbereik te kiezen. Daarna kun je de schaduwen gemakkelijk selecteren door in het dialoogvenster in lijst Selecteren de optie Schaduwen te selecteren (je hoeft dan daarna in deze foto althans ook niet meer de donkere partijen uit de wolken te verwijderen).

Soms wil je die er misschien juist wel bijhebben, of iets meer invloed hebben. Kies dan in de lijst Selecteren de optie Kleurmonsters, klik ergens in het donkere gedeelte en nu kun je met de schuif Tolerantie regelen wat je er wel of niet bij wilt hebben.

Eh btw: Niet om deze tip te bekritiseren hoor (juist niet), maar de aangegeven selectiemethode kan voor foto's zoals deze nog gemakkelijker en sneller. Het zijn alleen de wat 'exotischer' functies van PS...
            Albums : http://fotografiepeterderycke.be
            Losse fotos : https://500px.com/lightyear63

Comment

Working...
            X