Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Met 3600x2400px kan je perfect een pagina vullen op 300dpi (12x8 inch afdruk, ongeveer een A4), wilt de klant grote posters of two-page spreads maken dan krijgt hij de volle 20mpx (5dII) of 16mpx (1dIV) natuurlijk, maar meestal is 3600x2400 voldoende hoor ... alles hangt af van wat de klant wilt, voor full res beelden is de prijs gewoon hoger, zo simpel is het
Ik wil best een workshop post-processing en workflow doen hoor ... op autofoto's hé, ben geen portret, glamour of fashion fotograaf (nog niet )
Mark
Ok dank je
Nu snap ik ook waarom een bepaald tooltje me altid zegt dat de resolutie niet goed genoeg is voor afdruk, mijn 40D kan niet aan 15x10 afdrukken vermits zijn max resolutie 3888x is op de langste zijde tenzij ik ga upsizen.
Mocht je deze workshop geven, zou ik met plezier wel afkomen. Kwestie van betere post processing technieken onder de knie te krijgen.
Nu snap ik ook waarom een bepaald tooltje me altid zegt dat de resolutie niet goed genoeg is voor afdruk, mijn 40D kan niet aan 15x10 afdrukken vermits zijn max resolutie 3888x is op de langste zijde tenzij ik ga upsizen.
Mocht je deze workshop geven, zou ik met plezier wel afkomen. Kwestie van betere post processing technieken onder de knie te krijgen.
Mvg,
Oli
Ik heb met mijn 40D al prints gemaakt op 90x60cm hoor, geen enkel probleem. Ik weet dat sommige tools je waarschuwen dat je niet genoeg resolutie hebt, maar dat is niet helemaal waar.
Je kan perfect een poster afdrukken van een 40D beeld, je moet er alleen niet met je neus bovenop gaan liggen, dan kan je pixels te zien krijgen, maar hou gewoon rekening met deze stelling :
een poster bekijk van vanop een afstand die gelijk is aan de diameter van de poster
en dan zie je echt geen pixels meer op 90x60cm hoor, een 15x10cm kan je zelfs met een 4mpx camera afdrukken op degelijke kwaliteit ... ik heb ooit de test gedaan om een 900x600px beeldje af te drukken op 15x10cm ... en dat was helemaal zo slecht nog niet hoor
Mvg,
Oli
10/15 cm is 4/6 inch is aan 150 dots per inch gelijk aan 600/900 pixels.
Dus je gaat moeten verkleinen
De software zal reageren omdat de foto te groot is.
Ikzelf werk maar een minuutje aan een foto om deze beter te krijgen. In LR inporteren, selectie maken en wat kleine aanpassingen doen en exporteren naar website. Mailtje naar de klant en klaar.
Voor een kleine honderd foto's en half uurtje werk. Photoshop gebruik ik niet meer sinds LightRoom er is.
Last edited by powerkiller; 11 augustus 2010, 15:10.
10/15 cm is 4/6 inch is aan 150 dots per inch gelijk aan 600/900 pixels.
Dus je gaat moeten verkleinen
De software zal reageren omdat de foto te groot is.
Ikzelf werk maar een minuutje aan een foto om deze beter te krijgen. In LR inporteren, selectie maken en wat kleine aanpassingen doen en exporteren naar website. Mailtje naar de klant en klaar.
Voor een kleine honderd foto's en half uurtje werk. Photoshop gebruik ik niet meer sinds LightRoom er is.
Inderdaad, net even gespeeld met die afmetingen in PS, ik zat een beetje heel veel verkeerd dus
Maar het is duidelijk nu ( dat hoop ik althans )
K het gebruik van lightroom, maar, daar kan je toch niet wegclonen of vergis ik mij?
Ik heb ooit eens lighroom gebruikt maar ik had zoveel meer mogelijkheden met PS. Ik zoek nu gewoon de beste werkmethode om geen uren bezig te zitten aan 100foto's terwijl het zoveel sneller kan.
Als jullie foto's inladen in LR, laten jullie dit dan in RAW of zetten jullie deze om naar DNG?
PS: waar blijft die workshop
Vroeger, met RAW-files afkomstig van verschillende camera's, zette ik alles naar dng om. Nu is de meeste van onze output van hetzelfde CR2 formaat, en doe ik voor mijzelf geen conversie meer, omdat het altijd mogelijk is om achteraf nog van CR2 naar DNG om te zetten. Bovendien kennen enkele pakketten het dng formaat niet, zoals DXO en DPP en ben ik iemand die graag met verschillende softwarepakketten "speelt".
Comment