Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Mijn vraag is aan de ervaren beroeps fotografen die opdrachten doen met deadline voor oplevering van hun werk.
Hoeveel tijd heeft men gemiddeld nodig om een foto te bewerken.
In 90% van mijn gevallen: shooting + oplevering = dezelfde dag.
Bv: Kleding cataloog Iko-Kids of Gymp:
Shooting start om 9u30 tot +/- 17u. (hier fotografeer ik meestal tussen de 40 en 50 kledingsets - steeds op locatie).
Terug thuis --> beelden inladen & backup.
Lightroom cataloog aanmaken en alle beelden "op kleur" zetten.
Selecties maken van de beelden die de klant verwacht.
Beelden openen in PS voor retouches en correcties / omzetten naar profiel drukker.
Tegen +/- 24u. staan de gevraagde beelden op de server van het grafisch bedrijf zodat ze de volgende ochtend met de opmaak van de cataloog kunnen beginnen.
Veel tijd om te "photoshoppen" is er niet - ik reken gemiddeld 5 à 7 min. per beeld. (zonder selectie & op kleur zetten in LR).
Mijn vraag is aan de ervaren beroeps fotografen die opdrachten doen met deadline voor oplevering van hun werk.
Hoeveel tijd heeft men gemiddeld nodig om een foto te bewerken.
denk niet veel hoor, de meeste echte goeie laten het doen.
een goeie opname maken is nl heel wat anders dan goed kunnen bewerken.
grt,bouk.
Werk op ongeveer dezelfde manier, meestal staan de beelden dezelfde dag nog op de server zodat de klant zijn selectie kan maken (geef zelden alle beelden op hoge resolutie vrij), deze online beelden hebben een watermerk natuurlijk.
De klant maakt zijn selectie (aantal is vooraf afgesproken en is een leidraad voor de prijs ) die zal ik dan manueel bewerken en normaal binnen de 24u afleveren op hoge resolutie met drukprofiel en webresolutie met sRGB profiel, op die manier kunnen ze de beelden voor beide toepassingen gebruiken.
De geleverde beelden zijn zonder watermerk, afhankelijk van de licentie die ze kopen zijn deze exclusief door de klant te gebruiken of niet.
De eerste stap is een selectie maken van de beste beelden, die haal ik door een action die er automatisch een 900x600 van maakt met watermerk en een 150x100 thumbnail, die upload ik naar mijn server en laat een script lopen dat deze beelden aan de database toevoegd, dan stuur ik een email naar de klant met de link en het password om in te loggen (beelden mogen niet publiek zichtbaar zijn !)
De klant selecteert zijn beelden en ik krijg een automatische mail met de id's van de beelden die ik nu manueel ga verwerken (en afdrukken indien gevraagd).
Deze manuele bewerking kan tussen 5 minuten en een uur of twee duren, alles hangt af wat de klant gevraagd heeft, maar meestal beperk ik mijn tot max 10 min per beeld, dat is de standaard overeenkomst ... de rest is extra
hangt ook af van hoeveel tijd je hebt/had om je foto('s) te maken
als t rap moet/moest gaan, zal je later mss meer tijd moeten spenderen aan nabewerking
en hangt ook af van wat er verwacht wordt
wat bedoelen jullie met druk profiel? En die 7-15 min die jullie spenderen in lightroom+PS, wat wordt er dan precies allemaal aangepast behalve de kleuren? Ik heb altijd eens de werkflow willen zien NA de foto's, want daar wordt echt nooit veel over gezegd.
Wat zijn de resoluties en formaat dat de foto's afgeleverd worden? Tiff? max resolutie dat het toestel aankan? Voordat jullie ze afleveren doen jullie nog iets aan de resolutie ofzo, of aan de IQ?
Hoe maken jullie eigenlijk een selectie van de foto's? Laden jullie alles in een catalogus in LR? Of maken jullie eerst via een ander programma een selectie?
Ik heb er wat over rondgezocht, vele Mac'ers doen dit in iPhoto, de Windowsers in Picasa. Ik heb het net eens geprobeerd in Picasa en ik vind het toch dat niet Ik vind het te omslachtig
Grtz
"Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard 500px
Ik gebruik gewoon Adobe Bridge dat bij mijn CS4 Design Premium zat om een selectie te maken, heb de workspace zo ingesteld dat ik op mijn linkerscherm de folders en thumbnails zie, terwijl op mijn rechterscherm de preview van het geselecteerde beeld weergegeven wordt ... werkt perfect !
Selecteer dan vooral op OOF, indien er mensen voor de lens doorgelopen zijn, slechte crop ... gewoon die foto's waar je van weet dat er niets mee te doen valt, die worden onmiddellijk in de vuilbak gesmeten
Dan haal ik de rest door DxO met standaard settings (zou eigenlijk ook gewoon de jpg's van de camera kunnen gebruiken en in RAW+JPG werken, maar de resultaten van DxO vind ik mooier ), met mijn nieuwe 1dIV valt deze stap weg omdat ik de raw's op de CF zet en tegelijk de JPG's op de SD card ... wat een toestel
De jpg's haal ik door PhotoShop met een action om webresolutie met mijn logo en thumbnail te laten maken (volledig automatisch trouwens ) die ik op mijn website zet achter een inlog scherm.
Klant maakt zijn selectie van deze OOC beelden, zijn selectie zal ik dan manueel bewerken : dodge&burn, levels, retouches, cloning, cleaning, replacing ... etc, alles hangt af van het beeld zelf en wat de klant juist wilt.
De klant krijgt uiteindelijk de beelden in TIFF (of JPG max quality) op 3600x2400 resolutie met AdobeRGB profiel en in JPG op 900x600px met sRGB profiel ... op die manier hebben ze zowel beelden voor de gedrukte catalogus als voor publicatie op hun website De vraag naar CMYK beelden is enorm gedaald de laatste jaren hoor, slechts enkele klanten vragen dit nog, de rest werkt ondertussen in AdobeRGB.
Hmm, aan Bridge had ik nog niet gedacht. Alleen heb ik het probleem dat mijn preview venstertje niet werkt Ik zie altijd wat er op de er voor op mn scherm stond; ga ik vb nu naar Bridge dan zie ik een stuk van deze website..)
edit: problem solved
Bridge is inderdaad wel pakken handiger om te selecteren dan Picasa
Ik gebruik gewoon Adobe Bridge dat bij mijn CS4 Design Premium zat om een selectie te maken, heb de workspace zo ingesteld dat ik op mijn linkerscherm de folders en thumbnails zie, terwijl op mijn rechterscherm de preview van het geselecteerde beeld weergegeven wordt ... werkt perfect !
Selecteer dan vooral op OOF, indien er mensen voor de lens doorgelopen zijn, slechte crop ... gewoon die foto's waar je van weet dat er niets mee te doen valt, die worden onmiddellijk in de vuilbak gesmeten
Dan haal ik de rest door DxO met standaard settings (zou eigenlijk ook gewoon de jpg's van de camera kunnen gebruiken en in RAW+JPG werken, maar de resultaten van DxO vind ik mooier ), met mijn nieuwe 1dIV valt deze stap weg omdat ik de raw's op de CF zet en tegelijk de JPG's op de SD card ... wat een toestel
De jpg's haal ik door PhotoShop met een action om webresolutie met mijn logo en thumbnail te laten maken (volledig automatisch trouwens ) die ik op mijn website zet achter een inlog scherm.
Klant maakt zijn selectie van deze OOC beelden, zijn selectie zal ik dan manueel bewerken : dodge&burn, levels, retouches, cloning, cleaning, replacing ... etc, alles hangt af van het beeld zelf en wat de klant juist wilt.
De klant krijgt uiteindelijk de beelden in TIFF (of JPG max quality) op 3600x2400 resolutie met AdobeRGB profiel en in JPG op 900x600px met sRGB profiel ... op die manier hebben ze zowel beelden voor de gedrukte catalogus als voor publicatie op hun website De vraag naar CMYK beelden is enorm gedaald de laatste jaren hoor, slechts enkele klanten vragen dit nog, de rest werkt ondertussen in AdobeRGB.
Mark
Ikzelf gebruik nooit LR en enkel Bridge en PS cs5, beste manier om te selecteren weg te gooien, maar is ook mijn mening. Die tiffs, mag ik ook weten in hoeveel PPI deze worden afgeleverd? want 3600pixels op langste zijde lijkt me niet echt voor grote afdrukken indien deze ( voor mij standaard 240ppi en meesten hebben 72ppi als ze rechtstreeks door een compact in jpeg geschoten worden ) worden afgeleverd.
Boeiende stuff hier! Er zou eens een workshop post processing moeten komen met Belgium-digital, ik zou met alle plezier afkomen.
Ikzelf gebruik nooit LR en enkel Bridge en PS cs5, beste manier om te selecteren weg te gooien, maar is ook mijn mening. Die tiffs, mag ik ook weten in hoeveel PPI deze worden afgeleverd? want 3600pixels op langste zijde lijkt me niet echt voor grote afdrukken indien deze ( voor mij standaard 240ppi en meesten hebben 72ppi als ze rechtstreeks door een compact in jpeg geschoten worden ) worden afgeleverd.
Boeiende stuff hier! Er zou eens een workshop post processing moeten komen met Belgium-digital, ik zou met alle plezier afkomen.
Mvg,
Oli
Met 3600x2400px kan je perfect een pagina vullen op 300dpi (12x8 inch afdruk, ongeveer een A4), wilt de klant grote posters of two-page spreads maken dan krijgt hij de volle 20mpx (5dII) of 16mpx (1dIV) natuurlijk, maar meestal is 3600x2400 voldoende hoor ... alles hangt af van wat de klant wilt, voor full res beelden is de prijs gewoon hoger, zo simpel is het
Ik wil best een workshop post-processing en workflow doen hoor ... op autofoto's hé, ben geen portret, glamour of fashion fotograaf (nog niet )
Comment