Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Corrigeren kleurzweem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Corrigeren kleurzweem

Ik heb op mijn foto's genomen in de bergen blijkbaar een (blauwe kleur-)zweem in de verder afgelegen gebieden. Wat korterbij is, lijkt een normaal kleur te hebben.

Bovenstaande voorbeeld is een auto-correct RAW-import in PSE8 zonder enige andere correctie in PSE8 zelf.

Kan dit fenomeen op de een of andere manier voorkomen en/of gecorrigeerd worden ?

Ter informatie : Ik heb nu geen UV-filter gebruikt omdat dit naar het schijnt in digitale fotografie overbodig is (zou door de sensorfilter opgevangen worden). Was dit een foute veronderstelling ?

Alvast bedankt iedereen voor de adviezen.
    Last edited by DominiekC; 23 september 2010, 21:56. Reden: Vervanging link Tinypic door Photobucket
    Master the craft, and the art will follow.
    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Re: Corrigeren kleurzweem

ik heb een poging gedaan.

Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Kleurzweem ligt over de hele foto en niet over een deel. Dit is, naar mijn mening, geen kleurzweem.
      Ik denk dat het een heel natuurlijke weergave is van de werkelijkheid. Volgens mij is dit wat men atmosferisch perspectief noemt
      groet, Rik

Comment

Beste Alex en Rik,

Bedankt voor jullie reacties.
        Ik kan Rik volgen dat je dit geen echte kleurzweem mag noemen omdat het zich inderdaad slechts over een deel van de foto voordoet.
        Een "natuurlijke weergave van de werkelijkheid" is het echter niet, toch zeker niet zo extreem als op de foto. Er zal zich door de combinatie van zonlicht en blauwe hemel met mist- & stofdeeltjes in de lucht wel enige verkleuring in de verte hebben voorgedaan, en onze ogen corrigeerden wellicht wel een aantal atmosferische elementen die nu op een foto veel meer opvallen, vandaar dat het voor mij op de foto "fout" overkomt.
        Ik doorzoek het net alvast wat verder in de richting van "atmosferisch perspectief". Bedankt voor de tip.

De correctie van Alex brengt het geheel naar mijn gevoel wat meer in overeenstemming met de werkelijkheid.
        Alex, heb je dat gedaan met een groene layer over het bovenste deel van de foto, of op een andere manier ?

Alvast bedankt,
        Dominiek
        Master the craft, and the art will follow.
        Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
        http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Ik heb hiervoor curves gebruikt, en dan de RGB kanalen aanpassen. Voor het water en de lucht heb ik ook een masker gebruikt om terug kleur in te krijgen.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Kijk eens naar deze foto's van Wim van Velzen.

Hier kun je lezen wat hij schrijft over atmosferisch perspectief onder het kopje "telelens".

groet, Rik

Comment

Working...
            X