Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LR schijf te klein

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• LR schijf te klein

Mijn harde schijf is te klein en ik zal dus een deel directories moeten deleten.
    Ik had graag geweten hoe ik kan zorgen dat ik later eventueel indien nodig die directories toch opnieuw in LR kan gebruiken met alle bewerkingen die erop gebeurd zijn?

Mijn structuur:
    hoofdfolder 2010
    daaronder subfolders IMGdatum

In LR is 2010 met alles subfolders geimporteerd.

Ik heb een backup van 2010 en subfolders op externe harde schijf.
    Ik (denk) dat ik ook een goede backup heb van de LR-catalogus folder.

Hoe moet ik dit aanpakken. Ik zou dus bv. alle folders van het eerste kwartaal van mijn harde schijf willen verwijderen.

Deze zullen in LR met vraagtekentjes komen te staan. Moet ik deze in LR dan ook verwijderen, of laat ik die best staan en kan ik - indien nodig - gewoon een folder terug op de correcte plaats zetten (dus van externe harde schijf terug op interne harde schijf zetten)?

(komt er een LR sessie op BD LIVE?? )
    Al doende leert men...

Flickr

Re: LR schijft te klein

Ondertussen zelf wat zitten proberen en ik 'denk' dat het gelukt is. Alle adviezen of opmerkingen welkom natuurlijk.

In eerste instantie had ik een aantal folders gedeleted en dan in LR zelf :'find missing folder' uitgevoerd voor al die folders
    In tweede instantie heb ik van een aantal folders in LR gewerkt met 'update folder location'.

Ik weet niet goed welke van de 2 opties nu de beste was.

Bij heropstarten van LR heb ik een backup van de cataloog laten aanmaken.

Hopelijk heb ik dit dus allemaal 'juist' gedaan.
    Al doende leert men...

Flickr

Comment

Gewoon je beelden verplaatsen naar je externe disk en in lightroom de mappen terug linken naar de nieuwe locatie. Om je het gemakkelijk te maken maak je best dezelfde structuur aan op je externe disk (hoofdfolder 2010).

gr, Olivier

Comment

Als je een nieuwe harde schijf aankoopt, dan kun je best via LR de collectie met bestanden in bibliotheekvenster "Kopiëren" van de oude naar de nieuwe harde schijf. Dat kan natuurlijk lang duren.
        Wat je dan ook best doet is een back up van je LR bestanden nemen op de nieuwe harde schijf. De LR 2 versies doen wat moeilijker dan de LR3.
        Als je die twee bewerking uitvoert weet LR waar de bestanden zich bevinden en weet die ook alle bewerkingen van die fotos.

mvg

Franky

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
          Gewoon je beelden verplaatsen naar je externe disk en in lightroom de mappen terug linken naar de nieuwe locatie. Om je het gemakkelijk te maken maak je best dezelfde structuur aan op je externe disk (hoofdfolder 2010).

gr, Olivier

En hoe doe je dat dan, die mappen terug linken aan de nieuwe locatie??
          Zit ook met het probleem dat mijn harde schijf op mijn pc te vol raakt en ik al mijn fotomappen naar een externe schijf wil verplaatsen. Lightroom heeft in 'Mijn afbeeldingen' de mappen 2006, 2007, 2008 ,2009, en 2010 aangemaakt en al mijn afbeeldingen daarin gestopt. Ik importeer mijn foto's altijd direct vanaf mijn geheugenkaart.
          Hoe zou ik best te werk gaan? Ik heb mijn foto's voorzien van trefwoorden. Hopelijk raak ik dit niet allemaal kwijt. Ik heb wel regelmatig een Lightroom backup gemaakt, maar het valt me op dat dit steeds erg kleine bestandjes zijn (die back ups he)
          Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Re: LR schijf te klein

@Pixelke:
            In eerste instantie had ik een aantal folders gedeleted en dan in LR zelf :'find missing folder' uitgevoerd voor al die folders
            In tweede instantie heb ik van een aantal folders in LR gewerkt met 'update folder location'.

Werkt bij mij momenteel alvast prima. Probeer wel je folder structuur te behouden, dus ook folders 2006, 2007, etc. aanmaken op je harde schijf.
            Al doende leert men...

Flickr

Comment

Working...
            X