Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bijsnijden tot vast formaat (vb 10*15)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• bijsnijden tot vast formaat (vb 10*15)

hallo,

via PS kan je uit een foto "bijsnijden" of "croppen".
    tot daar geen probleem...
    maar als ik de nieuwe foto wil laten afdrukken op een vast fotoformaat (vb 10*15 cm), is deze bijgesneden foto nooit helemaal passend.

als ik dan het afbeeldingsformaat zelf zou aanpassen, worden de personen plotseling dikker of smaller; wat ook niet de bedoeling is.

nu mijn vraag : kan je reeds bij het croppen een instelling meegeven zodat de crop zelf al de verhouding breedte-hoogte heeft zoals op een 10*15 ?

P.S. ik heb eerst even nagekeken bij search, maar ofwel werkt hij niet, ofwel waren mijn sleutelwoorden niet goed (crop, bijsnijden, formaat,...).

alvast bedankt voor de tips.
    Tom
    Canon 10D

wanneer je selectietool aanklikt verschijnt er onder de titelbalk (file, edit,..) een dropdownmenu "style". Kies hier ipv "normal", constrained aspect ratio" en dan rechts daarvan width:2 en height:3

de selectiekader houdt nu steeds de 2/3 verhouding
    "Roel" (Coolpix 5700 - Sony DSC S75)

Comment

dag Roelpa,

net wat ik zocht... een heldere uitleg met prima resultaat.

bedankt !
      Tom
      Canon 10D

Comment

Roel, bedoel je dan dat je de witte rand dan niet ziet aan beide kanten van de foto?
        want die vraag had ik ook.
        en kan je dat voor alle foto's tegelijk doen?

Comment

Originally posted by Act
          Roel, bedoel je dan dat je de witte rand dan niet ziet aan beide kanten van de foto?

Dat heeft dan weer te maken met je printer en de printerdriver denk ik Act. Sommige formaten kan ik randloos printen (Canon i950) met sommige andere formaten lukt me dat helemaal niet, niettegenstaande ik vooraf mijn foto's bij snij volgens het papierformaat.
          Ik denk dat er maar ondersteuning is voor bepaalde formaten voor het randloos printen. Met als resultaat dat ik bij bepaalde formaten dus ook ofwel een randje onder en boven, of links en rechts, of zelfs langs alle kanten heb.
          Hier zou ik eigenlijk ook wat meer uitleg over willen hebben.

Comment

ik weet niet goed wat je bedoelt met witte rand.

alle foto's tegelijk kan je best doen met irfanview (freeware) - batch conversion (indien je foto's gewoon kleiner wil maken, maar dat de verhoudingen al juist zijn)

foto's die 4:3 zijn, terugbrengen op 3:2 doe je best met cropit (freeware)

Originally posted by Act

Comment

Sonyke, ik dacht dat alle digitale camera's een raar formaat hadden, dat je daarmee een witte rand links en rechts hebt.
              4:3??
              Roel, ja ik denk dat ik naar 3:2 wil gaan.
              Cropit is dat een speciaal programma?
              en hoe kan ik eraan geraken?

Comment

Originally posted by Act
                Sonyke, ik dacht dat alle digitale camera's een raar formaat hadden, dat je daarmee een witte rand links en rechts hebt.
                4:3??
                Roel, ja ik denk dat ik naar 3:2 wil gaan.

Formaat 4:3 of 3:2 meestal of een keuze uit de twee.

Maar als ik de foto bij snij op het formaat van het papier en je kiest dan voor randloos printen dan lukt dat zonder problemen (dus zonder enige witte rand) op de formaten :
                -A4
                -letter
                -4 x 6
                Maar het lukt me van geen kanten wanneer ik mijn foto bij snij op het papierformaat van :
                13 x 18 (127 x 178 mm)
                en
                10 x 15 (101,6 x 152,4 mm)
                bij deze formaten heb ik steeds een wit randje. Terwijl dit normaal toch ook randloos moet kunnen.......

Als je PS hebt, heb je volgens mij voor niets crop-it of iets anders nodig.

Comment

Hoe doe je dat dan sonyke?

Comment

Originally posted by Act
                    Hoe doe je dat dan sonyke?

Dat kan op verschillende manieren Act.
                    Wanneer je niets aan de foto wil veranderen en ook de verhoudingen wenst te behouden maar je foto toch te zetten in de werkelijke afdrukgrootte :
                    Afbeelding/afbeeldingsgrootte dan zet je daar bij breedte bv 15 cm en automatisch krijg je dan 20 cm (portretformaat), als je verhoudingen behouden vooraf aangevikt hebt. Het afbeeldingsformaat/printformaat is dan dus 15 x 20 cm geworden.

Indien je wilt croppen (dus een deel van de foto wil laten wegvallen) of in een andere verhouding wenst te brengen bv van een 4:3 formaat naar een 3:2 formaat dan doe ik dat met de croptool.
                    Na selectie van de croptool kan je daar eenvoudig onder breeedte invullen bv 30 cm en hoogte 20 wat overeenkomt met 3 : 2 verhouding.
                    Hier kan je dan ook eventueel de resolutie invullen maar die laat ik blanco staan.

Hopelijk ben je hiermee wat ?

Met het selectiegereedschap kan je dit doen zoals Roel hierboven beschreef.

Comment

je kan al deze bewerkingen inderdaad met PS. maar ik vermeld die twee progjes omdat ik die handiger vind dan PS om deze bewerkingen te doen. Kwestie van gebruiksgemak.

@act : indien je die progjes zoekt, gewoon even google en je vindt ze. het programma noemt eigenlijk Crop It!

Comment

Originally posted by Act
                        http://www.entrysoft.com/index.php?id=16
                        Gallery: http://www.fotogallerij.be

Comment

Working...
                        X