Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Donkere foto's in drukwerk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Donkere foto's in drukwerk?

    Beste allemaal,

    ik heb een vraagje voor de mensen die enige ervaring hebben met drukwerk en de opmaak ervan.
    Wanneer ik voor druk een zwarte achtergrond wil, kies ik 30/30/30/100 om de inkt niet te 'zwaar' te maken, en het drogen vlot te laten gaan. Uiteindelijk geeft dit ook een mooi zwart, enkel op scherm zie je een rode zweem.

    Nu is mijn vraag: wat met foto's waar grote zwarte vlakken in zitten? Bvb een low key foto met zwarte achtergrond. Als ik ga meten in photoshop krijg ik veel hogere waarden, kan dit voor problemen zorgen bij druk? Moet ik het zwart in mijn foto's aanpassen? (Hoe dan?)
    Het gaat om een foto die op een A3-affiche zal komen, dus het worden wel grote zwart-vlakken... en op 135 gr papier. Misschien moet ik dan voor steviger papier gaan?

    Alle tips en ervaringen hier zijn heel erg welkom! Alvast bedankt.
    "Ask me to show you poetry in motion, and I will show you a horse"

    www.e-horse.be

  • #2
    Re: Donkere foto's in drukwerk?

    Je kan hiervoor best een drukprofiel aan jouw foto koppelen. Meestal voldoet een iso-coated profiel (bv. iso-coated v2.icc, te downloaden via www.eci.org).
    Dus ... in PS via 'omzetten in profiel' dat iso-coatedprofiel koppelen. Dat profiel regelt een correctie omzetting en de maximale inktwaarden (max. 360%) voor die papier/drukperscombinatie.
    Indien jouw drukkerij slechts 300% maximale inktbezetting aankan, neem je het iso-coated v2300.icc profiel.
    Of je levert een optimale foto aan in rgb-modus en laat de drukkerij zelf de omzetting doen.

    Guy
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Donkere foto's in drukwerk?

      Dank je wel Guy, dat is bruikbare info. Ik heb de ICC-profielen afgehaald maar hoe krijg ik ze nu in photoshop? Moet ik die in een bepaalde map plaatsen zoals brushes bvb? Bij 'convert to profile' zie ik ook geen optie om iets anders dan de standaard lijst te kiezen...
      In elk geval al bedankt!
      "Ask me to show you poetry in motion, and I will show you a horse"

      www.e-horse.be

      Comment


      • #4
        Re: Donkere foto's in drukwerk?

        Bij een Mac moeten deze profielen worden geplaatst in de 'profiles' map:
        >Bibliotheek>ColorSync>Profiles

        Bij een Pc zal er ook wel een specifiek mapje voor gereserveerd zijn, misschien even opzoeken via Google?

        Bij de 'kleurinstellingen' in Photoshop kan je dan kiezen voor European prepress.
        Bij 'werkruimten cmyk' kies je het isocoated_v2-profiel.
        Intent = relatief colorimetrisch.
        Vink ook de 'compensatie zwarte punt' en 'dithering' aan.

        Succes.
        Guy
        www.guydewestelinckfotografie.be

        Comment


        • #5
          Re: Donkere foto's in drukwerk?

          Dank je wel Guy - op PC is het nog makkelijker dan gedacht: gewoon rechtermuisklikken op het ICC-profiel en kiezen voor 'profiel installeren'.

          Het is me ondertussen ook gelukt om de foto om te zetten, ik heb voor de zekerheid de 300% gekozen. Bedankt voor de snelle reactie en duidelijke uitleg!
          "Ask me to show you poetry in motion, and I will show you a horse"

          www.e-horse.be

          Comment

          Working...
          X