Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Na bewerking in PS, kwaliteit sterk omlaag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Na bewerking in PS, kwaliteit sterk omlaag

    Dag allen,

    Momenteel maak ik gebruik van photoshop CS4. Hierin wilde ik een collage maken van verschillende foto's.
    Wanneer ik echter mijn collage afprint, of inzoom in PS, blijkt dat de kwaliteit zeer sterk gedaald is. De pixels zijn zeer duidelijk zichtbaar en de foto's zijn zeer onduidelijk geworden.
    Deze foto's die ik gebruikt heb, zijn echter van degelijke kwaliteit. Ik heb via 'transform>scale' deze verkleind naar het gewenste formaat. Daarnaast heb ik de randen bewerkt met 'transform>warp' om deze een glooiïend effect te geven. De foto's heb ik allen voorzien van een randje met behulp van de 'stroke' tool.

    Helaas is mijn resultaat niet wat het zijn moet... De kwaliteit is echt te laag om af te printen. Ik heb nog niet veel gebruik gemaakt van PS, maar hoe dit gebeurd kan zijn, dat snap ik niet.
    Iemand een idee welke stappen ik moet ondernemen om de kwaliteit op te krikken?

    Wat heb ik al geprobeerd:
    Via 'image>image scale' heb ik de resolutie al aangepast naar 400 pixels/cm. Het resultaat is nu iets beter, maar nog niet hoe het moet zijn. Bovendien blijven de randen die ik heb aangebracht ook zeer gepixeld eruit zien.

    Iemand suggesties??

  • #2
    Re: Na bewerking in PS, kwaliteit sterk omlaag

    Oei de resolutie omhoog trekken is niet de oplossing. Want dan gaat PS de pixels die er niet zijn zelf bij verzinnen. PS doet dat niet slecht maar het is niet hetzelfde als de originele gebruiken hé.

    Je zegt het zelf je hebt de foto's eerste verkleint met het scale tool. Dus waarschijnlijk heb je ze teveel verkleint.

    Beste oplossing is meestal om eerst met het gewenste formaat te beginnen. Dus als je op A4 wilt drukken dan maak je een document aan op 210x297mm met een resolutie van 300 DPI.

    In plaats van je foto's eerst te verkleinen sleep je ze (move tool) gewoon over op zonet aangemaakt afdruk file. Vorm de foto om tot een smart object. Layer->Smart Object->convert. Een smart object omdat dan steeds de volledige foto behouden blijft. Nu kan je de foto verkleinen en aanpassen zoveel je wilt. Het blijft altijd dezelfde foto. Als je dat niet naar een smart object omzet. Dan zal bij het verkleinen, PS de info die teveel is weg smijten. Als je het dan later wenst aan te passen, dan kom je in de problemen.

    Kies nu Edit->Free Transform. Je kan de foto nu via een van de hoeken verkleinen tot de gewenste grootte tegenover je print oppervlakte. Denk eraan om steeds de shift ingedrukt te houden dan scalen hoogte/breedte gelijk. Anders vervorm je de foto. Je kan ook bovenaan een percentage intikken (vb 45%) en hou dan het percentage voor hoogte/breedte gelijk.

    Met die getallen bovenaan kan je eenvoudig zorgen dat je alle foto's die je gebruikt net hetzelfde scaled.

    Nu kan je nog je stroke en eventueel warp toepassen.
    Herhaal dat process voor de andere foto's.
    Als het geheel nog niet goed is, kan je nu ieder smart object nog steeds aanpassen. Dat is buiten die Warp want die vervormt ook de foto. Dat krijg je achteraf moeilijk nog terug naar het origineel.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: Na bewerking in PS, kwaliteit sterk omlaag

      Hoi,

      Bedankt voor je snelle reactie! Ik ga het meteen uitproberen, al doende leert men, he.

      Groeten

      Comment

      Working...
      X