Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe rand selecteren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe rand selecteren

    Ik wil een selectie maken van een rand ("border") van bvb 50 pixels in CS5.

    Ik dacht dit te doen door alles te selecteren, en dan "Selection"- "Modify" - "Contract", waar je dan de volledige selectie met 50px kan verkleinen, en met "selection" - "invert", heb ik dan de selectie van mijn rand van 50px.

    Dit lukt in CS3, maar in CS5 staat "Contract" in grijs, en kan ik niet selecteren.

    Hoe kan ik dit omzeilen ? Is er nog een andere methode ? "Selection" - "Modify" - "Border" zou ook kunnen gaan, maar dan krijg je ronde hoeken. Ik wil scherpe hoeken.
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

  • #2
    Re: Hoe rand selecteren

    Je moet eerst je Canvas size groter maken, dan selecteren met het rechthoekig selectietool, dan kom je er wel aan.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Hoe rand selecteren

      Ik wil geen rand maken buiten de foto, maar binnen de foto.
      En de rand is niet voor een gekleurd kader, maar om de buitenste rand van mijn foto onscherp te maken.
      Bedoeling is er ook een actie van op te nemen, dus het moet kunnen geautomatiseerd worden
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

      Comment


      • #4
        Re: Hoe rand selecteren

        Als je de moeite had gedaan om het even te proberen zou je zien dat het wel gaat.
        En een actie van maken op deze manier zal inderdaad niet gaan.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Hoe rand selecteren

          Dan heb ik je wschl verkeerd begrepen...

          Neem nu, ik heb een foto van 900x600px. Daarvan wil ik dus een rand van 50px onscherp maken. Ik moet dus een selectie kunnen maken van 800x500px. Als ik die selectie omkeer, heb ik de rand, die dan kan blurren.

          Als ik nu de canvas vergroot, volgens jouw methode, hoe kan ik dan een kleinere selectie maken dan mijn oorspronkelijke foto ?
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

          Comment


          • #6
            Re: Hoe rand selecteren

            ja dat kan,
            zo'n rand maken en dan een action van maken

            ik doe dat zo :

            1) alles selecteren
            2) selecteren - transformatie en dan bovenaan in de eigenschapbalk een relatieve verplaatsing intypen x 50 px en y 50 px
            (klik op driehoekje ertussen voor "relatief")
            3) selectie omkeren (1 helft van de kader is dan al geselecteerd)
            4) selectie opslaan met bv naam "s1"
            5) selectie transformatie en in eigenschap-balk hoek van 180°intypen
            6) selectie laden "s1" maar "toevoegen aan de selectie" (ipv als "nieuwe selectie")

            klaar en werkt goed in action

            Comment


            • #7
              Re: Hoe rand selecteren

              , goed gezien
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Hoe rand selecteren

                Da's een goeie ! Dit werkt !
                Wel slim gezien, moet ik zeggen

                Heb ondertussen ook nog wat zitten zoeken en ik ben tot het volgende gekomen :
                - Volledige laag kopieren
                - masker op de bovenste laag en masker selecteren
                - alles selecteren
                - edit - stroke : een zwarte "stroke" van 50px --> daardoor wordt de onderste laag onder die rand van 50px zichtbaar
                - blur op onderste laag toevoegen

                Is iets omslachtiger, maar is ook te automatiseren.

                Thx !
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe rand selecteren

                  hier hoe ik het doe
                  1.laag kopieëren
                  2.onderste laag blure
                  3.linialen aan brengen op bv 1 cm rond je foto
                  4.seletie maken vierkant selectie kader op deze linialen
                  5.je goede foto selecteren>selectie onkeren >delete
                  6.eventueel nieuwe laag maken >bewerking omlijken>pix .kan je hier de pix. instellen en de kleur kiezen>ok
                  Deze laag kan je evetueel nog zachter maken door de dekking aan te passen
                  Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                  Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe rand selecteren

                    Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht
                    hier hoe ik het doe
                    1.laag kopieëren
                    2.onderste laag blure
                    3.linialen aan brengen op bv 1 cm rond je foto
                    4.seletie maken vierkant selectie kader op deze linialen
                    5.je goede foto selecteren>selectie onkeren >delete
                    6.eventueel nieuwe laag maken >bewerking omlijken>pix .kan je hier de pix. instellen en de kleur kiezen>ok
                    Deze laag kan je evetueel nog zachter maken door de dekking aan te passen


                    Daar ik van plan ben op termijn ook Cs5 aan te schaffen , vraag ik me af of het ook niet zo kan : alles selecteren , dan bij selecties > inkrimpen ( je kunt het aantal pixels kiezen ) > selectie omkeren et voilà ! ( methode bij Paint shop pro , en nu kun je de geselecteerde rand uiteraard onderwerpen aan elke denkbare bewerking . ) Beresimpel ! Toch? De vorige voorgestelde methodes lijken mij nodeloos ingewikkeld , hoop echt dat dit niet het basiskenmerk van Cs5 is ...


                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe rand selecteren

                      Thx Liliane !
                      Dit werkt inderdaad ook goed. Vraag me enkel af of dit in een actie te gieten is ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht
                      hier hoe ik het doe
                      1.laag kopieëren
                      2.onderste laag blure
                      3.linialen aan brengen op bv 1 cm rond je foto
                      4.seletie maken vierkant selectie kader op deze linialen
                      5.je goede foto selecteren>selectie onkeren >delete
                      6.eventueel nieuwe laag maken >bewerking omlijken>pix .kan je hier de pix. instellen en de kleur kiezen>ok
                      Deze laag kan je evetueel nog zachter maken door de dekking aan te passen
                      www.damafoto.be
                      Facebook Damafoto

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe rand selecteren

                        In CS3 werkt de methode zoals je omschrijft. Dit was ook mijn eerste idee, tot ik merkte dat dit in CS5 niet meer werkt. Tenzij ik hier iets verkeerd doe, of iets over het hoofd zie...
                        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        Daar ik van plan ben op termijn ook Cs5 aan te schaffen , vraag ik me af of het ook niet zo kan : alles selecteren , dan bij selecties > inkrimpen ( je kunt het aantal pixels kiezen ) > selectie omkeren et voilà ! ( methode bij Paint shop pro , en nu kun je de geselecteerde rand uiteraard onderwerpen aan elke denkbare bewerking . ) Beresimpel ! Toch? De vorige voorgestelde methodes lijken mij nodeloos ingewikkeld , hoop echt dat dit niet het basiskenmerk van Cs5 is ...


                        Walter
                        www.damafoto.be
                        Facebook Damafoto

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe rand selecteren

                          Ik ben nog nieuw in Photoshop, maar ga als volgt te werk:

                          1) Bij Image, Image size zoek ik de grootte van de afbeelding op (bv W=800; H=600)
                          2) CTRL-A (= select all)
                          3) Select, Transform

                          Je wilt een rand van 50 pixels: 800-50=750 en 600-50=550
                          W = 750/800 = 93,75%
                          H = 550/600 = 91,67%

                          4) Vul bij W 93,75 in en bij H 91,67 en klik op het vinkje
                          5) Select, Inverse

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe rand selecteren

                            Ik zet hulplijnen (guides) op 50 px (onder en boven, links en rechts), selecteer het gebied binnenin dmv de rectangular marquee (met snap to guides uiteraard ingeschakeld), en gebruik dan stroke (3 px) om een lijn te creëren. Als ik die buitenkant flou wil hebben is het na de eerste selectie met de rect.marquee, de selectie inverteren, en dan een Filter>Blur>Gaussian blur.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe rand selecteren

                              Zal hier mijn methode nog maar eens zetten ( voor CS5 ), het gaat hier over een kader( bv witte lijn ) maken binnen de foto.

                              1) Background layer unlocken --> alt + dubbelklik op de laag
                              2) Image --> Canvas Size --> relative aanvinken --> bv. +2cm bij width en height
                              3) Magic Wand Tool --> klik op de transparante achtergrondlaag
                              4) Select --> Inverse
                              5) Select --> Modify --> Contract ! ( nu kom je er wel aan ... ) --> bv 60px
                              6) Edit --> Stroke --> bv. width 3px , color -> white
                              7) Image --> Canvas Size --> relative aanvinken --> en dan -2cm bij width en height

                              dat was het, en kun je een actie van maken

                              Wil je er nog een blur aan toevoegen voor de rand, doe dan na stap 6 het volgende

                              --> Lock transparant pixels
                              --> Select --> Inverse
                              --> Filter --> Blur --> Gaussian blur
                              Last edited by alex606; 18 juni 2010, 19:23.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X