Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe rand selecteren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Hoe rand selecteren

    Blij dat ik je op weg heb kunnen helpen!

    (het voordeel van een apart setje -soms maar voor één action- is als je het wil doorgeven. Een set bevat namelijk alle acties die daarin bewaard zijn. Als je jouw actie zou willen doorgeven, geef je meteen al je 'default' acties mee, en die heb ik al, dankjewel)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #47
      Re: Hoe rand selecteren

      Ik begrijp het, maar ik laat het nu maar even zo staan hihi
      Ik neem aan dat ik zo'n actie ook weer kan verwijderen ?

      Overigens wel tegen een probleempje aangelopen....
      Ik had de test gedaan met een bijna vierkante foto.(nog net portret mode)
      Nu pak ik er een in landscape.....
      Maar dan werkt de actie niet juist en wordt de hele foto geblurd ???
      Last edited by Nick Altena; 19 september 2011, 17:30.
      Nikon D5000 en wat lenzen.

      Comment


      • #48
        Re: Hoe rand selecteren

        Ik vind dat filmke niet meteen terug, maar ik begrijp dat je ondertussen geholpen bent ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
        Is dit filmpje nog ergens te vinden ? want het lukt me dus echt niet bij het volgen van bovenstaande uitleg.
        Ik volg alle stappen....maar er lijkt iets te missen aan info aan het eind van de uitleg want de strook nog de lijn wordt zichtbaar waar het "klaar" zou moeten wezen....
        Ja, ik ben antiekblond en heb weinig verstand van fotosjoppen , maar als ik het kan zien, zoals waarschijnlijk op dat filmpje, lukt het me misschien wel.
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

        Comment


        • #49
          Re: Hoe rand selecteren

          Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
          Ik begrijp het, maar ik laat het nu maar even zo staan hihi
          Ik neem aan dat ik zo'n actie ook weer kan verwijderen ?

          Overigens wel tegen een probleempje aangelopen....
          Ik had de test gedaan met een bijna vierkante foto.(nog net portret mode)
          Nu pak ik er een in landscape.....
          Maar dan werkt de actie niet juist en wordt de hele foto geblurd ???
          1. Om een actie te verwijderen, in de set selecteren en naar de prullenmand verslepen.
          2. Ik kan me voorstellen dat je, als je een actie maakt voor een bepaald formaat, die actie niet goed werkt op afwijkende formaten. Zo heb ik, voor een bepaalde taak, een landscape en een portrait versie ontwikkeld, maar telkens wel met "klassieke" maten.
          D'er zijn manieren om dit te voorkomen (om dus zo'n actie "universeler" te maken), maar dat gaat mijn petje te boven.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

          Comment


          • #50
            Re: Hoe rand selecteren

            Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
            Ik vind dat filmke niet meteen terug, maar ik begrijp dat je ondertussen geholpen bent ?
            Ja ik ben er ondertussen (waarschijnlijk met een andere manier)gedeeltelijk uitgekomen.
            Hoe staat al hierboven beschreven.
            Alleen de action werkt niet bij verschillend formaat vorm (staand versus liggend ?)
            Zal daar dan misschien 2 aparte actions voor moeten maken ?

            Toch bedankt voor de reactie
            Nikon D5000 en wat lenzen.

            Comment


            • #51
              Re: Hoe rand selecteren

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              1. Om een actie te verwijderen, in de set selecteren en naar de prullenmand verslepen.
              2. Ik kan me voorstellen dat je, als je een actie maakt voor een bepaald formaat, die actie niet goed werkt op afwijkende formaten. Zo heb ik, voor een bepaalde taak, een landscape en een portrait versie ontwikkeld, maar telkens wel met "klassieke" maten.
              D'er zijn manieren om dit te voorkomen (om dus zo'n actie "universeler" te maken), maar dat gaat mijn petje te boven.

              Ah...dus ben niet de enige met dit probleempje.
              Dat stelt me gerust want ik dacht weer aan het klungelen te zijn.
              Ik ben er ook niet in thuis dus maak dan ook maar gewoon 2 verschillende acties van voor de standaard formaten.
              Mocht ik eens een vierkante uitsnede/krob hebben is het in die 4 stapjes ook zo gedaan....
              Nu had ik die test en die opgenomen actie dus juist met een aparte maat gemaakt natuurlijk omdat ik daar dan weer niet over had nagedacht... dus die zal ik dan gaan vervangen met meteen in een eigen catagorie plaatsen.
              Thanks allen voor de snelle ! reacties
              Nikon D5000 en wat lenzen.

              Comment


              • #52
                Re: Hoe rand selecteren

                Ik gebruik procenten ipv pixels, maar dan wel op voorwaarde dat de foto altijd even groot is (waar ik me wel steeds aan hou).

                Ik heb een action voor beide formaten, en kan mbv een "droplet" een hele map van mijn kader voorzien.
                Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
                Ja ik ben er ondertussen (waarschijnlijk met een andere manier)gedeeltelijk uitgekomen.
                Hoe staat al hierboven beschreven.
                Alleen de action werkt niet bij verschillend formaat vorm (staand versus liggend ?)
                Zal daar dan misschien 2 aparte actions voor moeten maken ?

                Toch bedankt voor de reactie
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

                Comment


                • #53
                  Re: Hoe rand selecteren

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Heb je al ooit eens een Action gemaakt?
                  Nope...nog nooit gedaan tot heden middag...maar intussen dus wel gelukt.

                  Experimenteren is de boodschap. Mocht je vragen of problemen hebben, laat gerust weten via deze draad.
                  Ja, toch nog een vraagje...
                  Hoe kan ik snel zien welke "knoppen" er eigenlijk nog beschikbaar zijn om zo'n actie aan te hangen ?
                  Ik had deze aan shift+f8 gezet, een beetje dom eigenlijk want ik weet niet eens of daar al een functie achter zat (hoewel ik ze dus nog niet heb gebruikt want anders had ik dat geweten) maar voor de toekomst als ik hier meer mee ga doen wel belangrijk misschien omdat het wel veel sneller werkt met die verkorte knopjes....
                  Nikon D5000 en wat lenzen.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Hoe rand selecteren

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                    Ik gebruik procenten ipv pixels, maar dan wel op voorwaarde dat de foto altijd even groot is (waar ik me wel steeds aan hou).

                    Ik heb een action voor beide formaten, en kan mbv een "droplet" een hele map van mijn kader voorzien.
                    uhhh
                    ik doe dit met de (nef) raw foto's.
                    Zit daar dan verschil in formaten ? (behalve natuurlijk het verschil in portret of landscape)
                    Nikon D5000 en wat lenzen.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Hoe rand selecteren

                      Met formaten bedoel ik orientatie...

                      Maar ik zorg wel dat al mijn foto's altijd even groot zijn.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
                      uhhh
                      ik doe dit met de (nef) raw foto's.
                      Zit daar dan verschil in formaten ? (behalve natuurlijk het verschil in portret of landscape)
                      www.damafoto.be
                      Facebook Damafoto

                      Comment


                      • #56
                        Re: Hoe rand selecteren

                        Volgens mij heb ik ooit een filmpje gehad van jouw zelfs met de stappen voor het eind resultaat wat je zoekt?
                        Greetz Twan

                        http://500px.com/TwanGroenen

                        Comment


                        • #57
                          Re: Hoe rand selecteren

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
                          Ja, toch nog een vraagje...
                          Hoe kan ik snel zien welke "knoppen" er eigenlijk nog beschikbaar zijn om zo'n actie aan te hangen ?
                          Ik had deze aan shift+f8 gezet, een beetje dom eigenlijk want ik weet niet eens of daar al een functie achter zat (hoewel ik ze dus nog niet heb gebruikt want anders had ik dat geweten) maar voor de toekomst als ik hier meer mee ga doen wel belangrijk misschien omdat het wel veel sneller werkt met die verkorte knopjes....
                          Je kunt een overzicht krijgen van alle keyboard shortcuts in Photoshop op volgende manier:
                          Edit, Keyboard Shortcuts... en klik vervolgens op Summarize. Je krijgt dan een Save dialoogvenster waarin je het overzicht van de shortcuts als een HTML document kunt bewaren. Je kunt het HTML document dan bekijken in je standaard browser en desgevallend ook afdrukken.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Hoe rand selecteren

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
                            Is dit filmpje nog ergens te vinden ? want het lukt me dus echt niet bij het volgen van bovenstaande uitleg.
                            Ik volg alle stappen....maar er lijkt iets te missen aan info aan het eind van de uitleg want de strook nog de lijn wordt zichtbaar waar het "klaar" zou moeten wezen....
                            Ja, ik ben antiekblond en heb weinig verstand van fotosjoppen , maar als ik het kan zien, zoals waarschijnlijk op dat filmpje, lukt het me misschien wel.
                            Ik heb het filmpje van Dama teruggevonden op mijn harde schijf.

                            EDIT: GameBE (zie post #60) heeft het filmpje nu ge-upload naar YouTube, waar je het, aan de hand van de link die hij geeft, kunt bekijken...
                            Last edited by LesC; 20 september 2011, 13:19. Reden: Tekst aangepast
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                            Comment


                            • #59
                              Re: Hoe rand selecteren

                              @LesC
                              Als vrager naar dit filmpje meld ik dat ik hem inmiddels binnen heb en het van mij dus ook weer verwijderd mag worden.

                              Mijn dank voor de moeite ! maar dat geld natuurlijk voor allen die me zowel hier als via PB hebben geholpen

                              Het filmpje ga ik zeker bewaren, mocht er iemand in de toekomst dit filmpje nog nodig hebben dan zal ook ik het (tijdelijk) op dropbox ter download zetten indien de maker het daar mee eens is.
                              Nikon D5000 en wat lenzen.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Hoe rand selecteren

                                'k heb het filmpje geüpload naar YouTube, dus als je wilt mag je het gerust verwijderen uit Dropbox. en als de maker van het filmpje liever niet heeft dat het op YouTube komt, laat het me gerust weten, dan verwijder ik het wel. linkje:

                                http://www.youtube.com/watch?v=0AGWR2PeebU

                                BTW: het filmpje staat 'verborgen' (enkel mensen die de link hebben kunnen het bekijken)

                                Comment

                                Working...
                                X