Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe digitaal watermerk in LR2/Mogrify

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe digitaal watermerk in LR2/Mogrify

    Hallo allemaal!

    Naar aanleiding van het o/w copyright/handtekening deze post.
    Daarin werd de plugin LR2/Mogrify aangeraden voor een handtekening & kaders in lightroom. Nu heb ik daar even naar gekeken, het ook geinstalleerd, maar ik moet zeggen, heel wijs kan ik er niet uit worden.

    Wat ik namelijk wil proberen is een 'afbeelding' als onderstaande via LR2/mogrify toevoegen aan een afbeelding (bij het exporteren). Ik heb al gezien dat je via de optie 'Graphical Watermarks' een bestand kan selecteren, wat dan eigenlijk onderstaande zou moeten zijn. Maar wat voor bestand moet dit zijn? En hoe maak je zo'n bestand?

    Groetjes!

    (Afbeelding gemaakt in Paint. Ook gezien dat de kwaliteit daar niet echt voldoet...)



    Uploaded with ImageShack.us
    Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

  • #2
    Re: Hoe digitaal watermerk in LR2/Mogrify

    je moet een .psd (denk ik) bestand hebben, gemaakt in photoshop (of Gimp) en daarmee verder werken.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe digitaal watermerk in LR2/Mogrify

      Je maakt het best aan in een pakket dat transparantie ondersteunt, zoals Photoshop: zet je handtekening of watermerk op een aparte laag, die voor de rest transparant is.
      Kies dan Save For Web & Devices en sla op als PNG 24. Dat dan selecteren in het mogrify dialoogvenster...
      Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
      Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
      GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe digitaal watermerk in LR2/Mogrify

        Hee!

        Bedankt voor de reacties!
        Zal heb binnenkort (soort van morgen ^^) gelijk proberen! Hopen dat het lukt!

        Groetjes
        Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

        Comment


        • #5
          Re: Hoe digitaal watermerk in LR2/Mogrify

          Hee iedereen!

          Ten eerste heb ik mijn examens heel erg goed gemaakt ^^
          (Wat ik natuurlijk even kwijt moet)

          En ten tweede: Het digitale watermerk lukt... soort van.
          Ik heb een probleem met het maken van het bestand in Photoshop (waar ik overigens geen enkele ervaring mee heb). Wat ik doe is het in eerste instantie trekken van een rechthoek met ronde hoeken. Ietsje boven de onderste lijn zet ik vervolgens nog een lijn. Rechtsonder zet ik vervolgens een tekst.
          Bij het opslaan (als wat voor bestand dan ook) verdwijnen deze lijnen echter... wat doe ik fout?
          Het gebruiken van het PNG 24 bestand en dat uploaden in LR2/mogrify en toepassen op de afbeeldingen gaat verder prima.

          Groetjes
          Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

          Comment


          • #6
            Re: Hoe digitaal watermerk in LR2/Mogrify

            Niemand?
            Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

            Comment


            • #7
              Re: Hoe digitaal watermerk in LR2/Mogrify

              het trekken van een rechthoek met ronde hoeken kan inderdaad met vormen
              maar dat is een pad dat je nog dient te omlijnen
              daarvoor neem je het penseel met 1 pixel grootte en kies zwarte kleur

              omlijn dan het pad (stroke path) in het venster van "paden" achter het pijltje

              Comment


              • #8
                Re: Hoe digitaal watermerk in LR2/Mogrify

                Super bedankt!

                Zal het zsm proberen!
                Maar volgens mij moet het zo wel lukken

                groetjes
                Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe digitaal watermerk in LR2/Mogrify

                  Gelukt!!!
                  Bedankt allemaal!

                  Groetjes
                  Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

                  Comment

                  Working...
                  X