Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera schiet tegelijk RAW en JPG welke dan afdrukken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• camera schiet tegelijk RAW en JPG welke dan afdrukken

Mijn camera heeft de optie om RAW en JPG tegelijk te maken. Ik ben zoals elk weldenkend mens zo lui als een palmboom en vraag me dan of, aangezien de foto ok is, het zin heeft om de RAW om te zetten naar JPG of gewoon het JPG bestand van mijn camera te gebruiken. Camera is een D200.
    The Knight That Says Ni...kon

Re: camera schiet tegelijk RAW en JPG welke dan afdrukken

Luiheid is het oorkussen van de duivel !

MVG, Jeff c.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hangt er gewoon van af waarmee je tevreden bent. Als je vanalles wilt nabewerken, dan vertrek je best van de RAW; is alles al "naar je goesting" in de jpg, dan hou je het bij dat formaat.

Bij ons is het zo dat de familiekiekjes meestal vanuit iPhoto (waar we enkel de jpg's stockeren) worden "geprepareeerd" en doorgestuurd naar het lab. Foto's voor BD, voor de fotoclub, of voor andere meer "kunstzinnige doeleinden", vertrekken van de RAW, via ACR (of Aperture of LR of DxO als het wat moeilijker licht is) naar Photoshop, waar in verschillende lagen naar hartelust kan "geknoeid" worden. Het eindresultaat (een zware 16-bits PSD) wordt dan na opeenleggen van de verschillende lagen en omzetting naar 8-bits opgeslagen als een JPG "op maat", die dan naar het labo wordt doorgestuurd, of opgeladen wordt zoals hier voor BD.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik zal het converteren en de jpg compressie van de camera hier posten ter vergelijking.

En nee, luiheid is niet des duivels oorkussen, maar de drijvende kracht achter innovatie.

Comment

Toendertijd...(heel lang geleden) moest ik mijn foto's nog maken in de donkere kamer...
          Nu...moet ik mijn foto's nog "afmaken" op de PC.
          Foto's gemaakt in RAW zijn jouw negatieven van vroeger. Jepg's zijn al bewerkte negatieven (door de comp. in jouw camera).
          Aan U de keuze..!!
          Maar neem aan dat een digitale foto nog best heel wat bewerkingen nodig heeft via een bewerkingsprogje.
          perman
          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

ook een beetje afhankelijk van welke er ingesteld is:
            "nef+basic of "nef+normaal" of "nef+fijn"?

bij nef + fijn kan die jpg toch al goed zijn om af te drukken.
            zelf ga ik meestal voor raw+basic als't een uitstap is waar ik rap jpg wil voor op't internet bv.
            maar om af te drukken start ik toch bij een raw.
            nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
              zelf ga ik meestal voor raw+basic als't een uitstap is waar ik rap jpg wil voor op't internet bv.
              goei idee!!!

Ik ben begonnen met RAW+JPG fine om zo snel mogelijk de familieleden de foto's van het feestje te kunnen mailen. Ik moest ze dus nog altijd verkleinen. Met RAW+JPG basic kan ik mij dus nog sneller in de zetel smijten hip hip olé

Comment

Working...
              X