Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleur management printen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kleur management printen

Ik heb een reeks foto's met op scherm vrij verzadigd mooi rood.
    We leerden onlangs wat rond kleurmanagement en ik probeerde dit alles even uit met het ICC profiel van profotonet, waar ik deze ook zou printen.
    Nu blijkt het mooie verzadigde rood op scherm in soft proof met het Profotonet ICC profiel toch wel volledig anders te zijn (veel fletser).
    Ik ben dan in de soft proof mode gaan prullen aan het rood, maar krijg het zeker niet zoals ik het voor ogen had.
    Ik weet nu niet goed hoe ik hiermee verder moet? Mij erbij neerleggen dat mijn rode kleur buiten de kleurruimte ligt die profotonet aankan? Alle tips welkom.

Hoe zit het met andere printlabo's? Ik zal misschien ter experiment bij profotonet met en zonder ICC profiel en bij pixum (profiel onbekend) printen, maar ik hoop toch ergens een print te hebben die voor mij het best aansluit bij wat ik voor ogen heb.

Hier een voorbeeld van een foto.

Al doende leert men...

Flickr

Re: Kleur management printen

Met welk programma ga je printen ? PS of een ander ?
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
      Met welk programma ga je printen ? PS of een ander ?
      Moeilijke vraag

Ik zou printen via een printlabo (evt. dus profotonet) en mijn foto's worden in PS bewerkt (dus heb ook daar met het profotnetprofiel gewerkt).
      Is dit een goed antwoord op je vraag?
      Al doende leert men...

Flickr

Comment

In PS bij Print optie, heb je "Photoshop Manages Colors" aangevinkt ipv "Printer manages colors" ?
        Je ICC profile heb je al gedownload heb ik verstaan, dus die heb je ook gekozen ?
        Dan heb je nog 2 opties die je kan kiezen "Relative Colorimetric" en "Perceptual", je kan beide uitproberen en zien wat het resultaat is.
        En "Black point compensation" zou ik ook aanvinken.

Wat ook belangrijk is, bij "Customize Proof condition" moet je "Preserve RGB Numbers" uitschakelen, ik denk persoonlijk dat hier het probleem is.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50

Comment

@Alex606: Bedankt voor de tips, maar volgens mij zit ik echt met kleuren die het profotonetprofiel niet kan weergeven.
          (ik zou zeggen, als je even tijd hebt, probeer het zelf even uit en dan zul je zien wat ik bedoel).

Ik zoek nu de 'beste' manier om toch de gesatureerde roodkleuren te verkrijgen op print zoals op scherm. Het verschil vind ik nu te groot.
          Al doende leert men...

Flickr

Comment

Kan je me de link doorsturen waar ik dat profiel kan downloaden?

Welke adjustment layer pas je toe om de kleuren aan te passen ?

Comment

Heb even het profiel bekeken en inderdaad...de gamut is typisch voor RA4 papier. Ik heb hieronder even het Fuji DP2 profiel vergeleken met mijn Canon IP8500 (8-kleuren inkjet) op sihl glossy en het verschil in gamutgrootte is duidelijk. Van boven naar onder: sRGB, Fuji DP2, IP8500. Inkjet met dye inkten heeft sowieso de grootste gamut, pigmentinkten iets kleiner, RA4 een pak kleiner en de meeste digitale drukpersen hebben de kleinste gamut.

Uploaded with ImageShack.us
              www.flickr.com/nertog/sets

Comment

@Nertog: dit is een leuke aanvulling.

Uiteindelijk ben ik met mijn foto geweest naar de lokale fotoboer en de print was perfect. Ik haalde wel niet de gesatureerde kleuren zoals op scherm, maar daarvoor had ik dan inderdaad inktjet moeten gaan printen of zo.
                Ik had mijn foto's van profotonet getoond en volgens hem lag het ook aan het soort papier dat gebruikt werd.
                Al doende leert men...

Flickr

Comment

Dus je had zowel prints van de lokale fotoboer en Profotonet? Vreemd, ik heb nochtans goede ervaringen met Profotonet. En inderdaad, het papier bepaalt voor 100% je gamut...bij een inkjet is het natuurlijk de combinatie inkt & papier.
                  www.flickr.com/nertog/sets

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nertog Bekijk bericht
                    Dus je had zowel prints van de lokale fotoboer en Profotonet?
                    Ja, en van Pixum ook nog waar ik meer tevreden van was dan profotonet voor die specifieke foto (niet deze van deze topic, maar ook eentje met veel gesatureerd rood).
                    Volgens de lokale fotoboer heeft profotonet de 'automatische' aanpassingen gedaan. Ik kan echter niet meer terugvinden of ik dat nu misschien per abuis heb aan- of afgevinkt toen ik de foto's doorstuurde.
                    Ook de zwart-wit foto's waren niet goed bij Profotonet.

Bovendien (zie ander draadje) waren mijn foto's weken onderweg en kreeg ze dan nog eens beschadigd ook. Op zich geen slecht woord over de service van Profotonet, maar TNT heeft voor mij afgedaan. Ze zijn wat mij betreft toch een klant armer. Jammer voor hen.
                    Al doende leert men...

Flickr

Comment

Working...
                    X