Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

in Lighroom een RAW "standaard" bewerken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• in Lighroom een RAW "standaard" bewerken?

Hey,

soms schiet ik eens een reeks in RAW, (maar meestal nog altijd in jpeg, vooral omdat het nabewerken in RAW zo lang duurt voor een hele reeks...en het veel geheugen opslorpt.)

Als je in je camera in raw trekt, voert hij op het voorbeeld meteen de aanpassingen voor scherpte, contrast, en verzadiging door, die je in de camera hebt ingesteld; maar eens je die in lightroom laadt, krijg je de "onbewerkte" ruwe raw foto terug..

nu weet ik wel dat je een bewerking kan opslaan waarbij je standaard het contrast, de saturatie, en de scherpte wat verhoogt (net als de camera dus zelf doet bij een jpeg (als je dat hebt ingesteld)); maar kan je iets in lightroom instellen zodat hij meteen de RAW "bewerkt" exact zoals je camera zou gedaan hebben voor een jpeg? (want als ik die instellingen zelf in lightroom maak, ziet de bewerkte raw er toch anders uit dan de jpeg die de camera er zelf van zou gemaakt hebben..)

(nu hoor ik sommigen denken; "waarom schiet je dan in RAW?")maar dat is om het processen wat te vergemakkelijken, zodat je nog maar mineure aanpassingen zou moeten doen aan elke foto; (meestal schiet ik in raw om er achteraf het beste uit te kunnen maken, maar daarom is nog niet elke foto de beste..)

hoop dat mijn vraag duidelijk is
    Canon 5D3 + 5D4 + EOS R ; Canon 16-35 f/2.8 III ; Canon 24-70 f/2.8 II ; Canon EF-70-200 L F2.8 II IS; Canon 35mm 1.4 II ; Sigma 50 mm 1.4 ; Canon EF 85mm 1.8; Canon EF 100mm 2.8 Macro; Sigma 15 mm fisheye ; 3 x 600EX-RT II

Re: in Lighroom een RAW "standaard" bewerken?

Er zijn twee dingen:
    1) je kan een bepaalde 'look' / bewerking opslaan als preset (voorinstelling). Die preset kan je dan al tijdens het importeren toepassen op al de geïmporteerde foto's. Zo spaar je tijd, en krijgen je foto's meteen een consistente look. Bevalt het niet, kan je nog altijd terug, want een preset is niet anders dan een instructiesetje dat de schuifregelaars in de Ontwikkelmodule op een bepaalde plaats zet. Het Raw-beeld zelf wordt nooit veranderd, enkel de weergave ervan op je monitor.
    2) een ander ding wat je kan doen is in de Develop (Ontwikkel) Module onder 'Camera Calibratie) (onderste paneel rechts) experimenteren met de verschillende profielen, zoals Camera Neutral, Portrait, ... Dat zijn profielen (geen presets) die Adobe aangemaakt heeft om de verschillende 'JPG-stijlen' van je camerafabrikant te simuleren. Stel dat je vindt dat bijvoorbeeld 'Portrait' een mooi resultaat oplevert. Dan kan je een nieuwe voorinstelling maken door op de +-knop van het voorinstellingenpaneel te klikken en alles uit te vinken, behalve 'Camera Calibration'. Je geeft die preset dan een logische naam, en je kan die dan ook al tijdens het importeren toepassen op al je foto's.

Je kan 1) en 2) zelfs combineren. Stel dat je 'Portrait' mooi vindt, maar tegelijk iets meer contrast wilt: dan kies je een willekeurige foto, waarbij je het profiel in 'Camera Calibration' op 'Portrait' instelt, en hoger, onder 'Kleurtintcurve' of 'Contrast', het contrast op het gewenste niveau. Je maakt een nieuwe voorinstelling (preset) aan en je vinkt in het dialoogvenster Kleurtintcurve (of Contrast) EN Camera Calibration aan. Deze preset geef je een logische naam (bv. Profile Portrait + Extra Contrast) en de volgende keer dat je foto's importeert, pas je die preset al tijdens het importeren toe.

Het grote voordeel van de Raw-aanpak is dat je een pak meer bewegingsruimte hebt om achteraf nog zaken te gaan bijregelen. Je hebt ook een à twee stops extra ruimte om uitgevreten hooglichten of toelopende schaduwen te vermijden. Wanneer je de belichting achteraf moet aanpassen in LR (of je wilt bijvoorbeeld een lucht donkerder maken met het verloopfilter), zal je met Raw veel minder snel tegen de beperkingen van je bestand aanlopen dan met JPG. Ook voor zwartwit is Raw een veel betere keuze: zwartwit gaat immes over hoe kleuren in grijswaarden vertaald worden. Bij raw heb je 16 tot 64 keer meer informatie per kanaal, wat ertoe leidt dat je veel dramatischer zwartwit-conversies kunt maken.

Nog een dingetje: de preview die je op je camera-schermpje ziet is eigenlijk de kleine JPG die (zelfs als je enkel in raw fotografeert) aangemaakt wordt om... als preview te dienen. Je raw-bestand zelf krijg je in je camera niet te zien.
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

wow bedankt voor de uitleg!

ik zou eens een boek van lightroom moeten lezen, maar ja je kent dat, liever foto"s zelf maken en meteen bewerken dan er eerst een boek over te lezen

ik had al eens iets gelezen over die presets maar het was me nog niet helemaal duidelijk, kon je dan ook niet je cameraprofiel in LR inladen zodat LR een preview geeft van de raw op exact dezelfde wijze als je camera een jpeg preview vd raw gaf?

want zoals jij het zegt gaat het idd ook natuurlijk, al is dat wat meer finetuning

alleszins bedankt voor de uitleg!
      Canon 5D3 + 5D4 + EOS R ; Canon 16-35 f/2.8 III ; Canon 24-70 f/2.8 II ; Canon EF-70-200 L F2.8 II IS; Canon 35mm 1.4 II ; Sigma 50 mm 1.4 ; Canon EF 85mm 1.8; Canon EF 100mm 2.8 Macro; Sigma 15 mm fisheye ; 3 x 600EX-RT II

Comment

Ik schiet niet meer in RAW maar Fine JPEG, geeft meestal gewoon een beter resultaat qua ruis, scherpte enz.. ACR kan de foto's niet voldoende bewerken om er goed uit te zien, de meegeleverde Sony software boekt veel betere resultaten.
        Ik pas mijn JPEG's wel aan in ACR (meestal) en daarna ook in PS.

Voordeel van JPEG is dat ook meer functies beschikbaar zijn en de fps gaat ook omhoog.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Ik schiet niet meer in RAW maar Fine JPEG, geeft meestal gewoon een beter resultaat qua ruis, scherpte enz..

Voordeel van JPEG is dat ook meer functies beschikbaar zijn en de fps gaat ook omhoog.
          Wat een boude en foute bewering toch, RAW vraagt nog ALLE nabewerkingen, terwijl voor JPEG juist een aantal bewerkingen in de camera uitgevoerd worden die je nadien niet meer kan bijsturen als ze fout lopen. Eenzelfde foto in dezelfde omstandigheden kan dus in RAW NOG scherper en qua ruis etc. bijgestuurd worden.
          En de functies van JPEG die je aanhaalt zijn natuurlijk de beperking, want je camera heeft geen Lightroom of Photoshop aan boord.

Maar je hebt gelijk op 1 punt de fps gaat omhoog ja, ten koste van de kwaliteit verzwijg je wel toevallig.

Comment

in LR vind je ook in de development (ontwikkeling) module de functie auto (automatisch), deze functie zie als je op base (standaard) klikt. Deze functie is nuttig als je LR je tinten (belichting en contrast fouten ) automatisch wenst te laten corrigeren.
            Je kunt dit ook in een preset definiëren zoals beschreven in post #2 of via de synchronisatie functie overbrengen naar andere opnames.

LR is karig met zijn standaard saturatie setting toz van andere RAW-converters maar dit kun je aanpassen via eerder beschreven methodes van presets.

Daar zijn tientallen tutorials (video's) beschikbaar op het net van hoe te werken met LR.

LR geeft normaal de kleuren zeer goed weer, tenminste indien je WB correct is, maar daar zijn handige tools om zeer goede kwaliteit te bereiken dit dmv. kleurkaarten (colorchekers)
            adobe heeft een cameraprofiel editor welke je toelaat een profiel specifiek voor jou camera te genereren met behulp van zulke kaart.

Daarbij is er nog volgend hulpmiddel
            Search on xrite.com to find color management solutions and support.

LetsGoDigital is uw online magazine voor Technologie en Lifestyle, met het laatste nieuws, diepgaande achtergrond artikelen en product reviews

Comment

Working...
            X