Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

psd als jpg opslaan, probleem (dringend)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• psd als jpg opslaan, probleem (dringend)

Hello,

Hopelijk kan iemand me helpen met dit probleem.
    Ik heb cs4 en als ik een jpg bijwerk kan ik die dus ook gewoon opslaan als jpg, maar als ik een "nef" bestand bewerk en die wil opslaan kan ik dat niet als jpg opslaan.
    Iemand een idee hoe dit komt en hoe ik dit probleem kan oplossen?

Had vandaag 20pics moeten bewerken om bij fotograaf binnen te brengen voor afdruk ma lukt me dus niet zolang dit probleem zich blijft voordoen.

MVG en alvast bedankt,
    Vera
    Nikon D300+ Nikkor 18-200mm + Nikkor 70-300mm + Sigma Nikon SB 600 + Nikkor 50mm

Re: psd als jpg opslaan, probleem (dringend)

Hallo,

RAW foto's zijn meestal in een grotere, 16bit kanaal. Je kan jpg alleen opslaan in 8 bit kanaal

Photoshop Afbeelding > modus > 8 bit dan kun je opslaan in jpg.

Hopelijk snel opgelost

Groeten

Comment

SUPER!!!!!! dank je wel......dat was dus idd het probleem
      weer iets bijgeleerd!!!!

Merciekes voor de zeer snelle hulp, kan ik toch nog verder!!!!
      moest je langs me staan kreeg je een dikke knuffel.....hahaha
      Nikon D300+ Nikkor 18-200mm + Nikkor 70-300mm + Sigma Nikon SB 600 + Nikkor 50mm

Comment

Oeps graag gedaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ca Ma Bekijk bericht
          Oeps graag gedaan.
          hihi

(mag slotje op dus)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vvm1 Bekijk bericht
            hihi

(mag slotje op dus)
            [Mod]Het is niet omdat de vraag beantwoord is dat er een topic wordt afgesloten.[/Mod]

[Modoff]Normaal ga je dus van NEF (of CR2 bij Canon, of DNG als je converteert) via je RAW software (bij mij is dat ACR) naar PSD, een Photoshop bestand dat alle lagen e.d. bevat. Pas op het einde van de rit ga je de lagen opeen brengen, verkleinen, van 16-bits naar 8-bits schakelen (wat wel eens over het hoofd gezien wordt; vandaar je vraag ) en opslaan als JPG. Persoonlijk houd ik die grote PSD (vóór verkleining) met alle aparte lagen een tijd bij, ondanks de grootte (bij een bestand van een 7D is zo'n PSD bijna 500MB ), om er -indien nodig- naar terug te kunnen keren (omwille van een gevraagd groter formaat, b.v. voor afdruk; of b.v. om een andere bewerking te doen, enz.)
            Maar da's maar mijn werkwijze.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              [Mod]Het is niet omdat de vraag beantwoord is dat er een topic wordt afgesloten.[/Mod]

[Modoff]Normaal ga je dus van NEF (of CR2 bij Canon, of DNG als je converteert) via je RAW software (bij mij is dat ACR) naar PSD, een Photoshop bestand dat alle lagen e.d. bevat. Pas op het einde van de rit ga je de lagen opeen brengen, verkleinen, van 16-bits naar 8-bits schakelen (wat wel eens over het hoofd gezien wordt; vandaar je vraag ) en opslaan als JPG. Persoonlijk houd ik die grote PSD (vóór verkleining) met alle aparte lagen een tijd bij, ondanks de grootte (bij een bestand van een 7D is zo'n PSD bijna 500MB ), om er -indien nodig- naar terug te kunnen keren (omwille van een gevraagd groter formaat, b.v. voor afdruk; of b.v. om een andere bewerking te doen, enz.)
              Maar da's maar mijn werkwijze.
              Hallokes,
              Wilde het forum niet langer "storen" met mijn vraag omdat ze dus idd beantwoord was.
              Maar als ze nog open mag blijven staan, mij geen enkel probleem.
              Domme vraag effe....wat is het verschil tussen de 8 en 16bit?
              Grtz en bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ca Ma Bekijk bericht
                RAW foto's zijn meestal in een grotere, 16bit kanaal.
                RAW is 12 of 14 bit zonder kanalen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vvm1 Bekijk bericht
                  Domme vraag effe....wat is het verschil tussen de 8 en 16bit?
                  ongeveer 8 bit)(.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    ongeveer 8 bit)(.
                    grt,bouk.
                    hihi..... bedoel gewoon wat het verschil precies is..... is het kleurendiepte of meer/minder kleur of wat is het verschil van 8 en 16 bits?

Comment

Working...
                    X